مرگ‌ومیر ناشی از واکسن‌ «آسترازنکا» ‌در اصفهان‌ صحت ندارد

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان درمورد آمار مرگ و میر آخرین محموله وارداتی واکسن «آسترازنکا» گفت: در استان اصفهان مطابق روال گذشته واکسیناسیون همشهریان صورت می‌گیرد و وقوع مرگ و میر ناشی از آخرین محموله وارداتی واکسن «آسترازنکا» در اصفهان صحت ندارد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص انتشار سویه «اومیکرون» در استان اصفهان و افزایش آمار مبتلایان، اظهار کرد: درحال‌حاضر اصفهان در وضعیت نارنجی و شهرستان کاشان در شرایط قرمز کرونا قرار دارد. علائم ابتلاء به سویه «اومیکرون» مانند سرماخوردگی است و بیماران با دیدن علائمی مانند عطسه، سرفه، گلودرد، بدن درد باید سریع به پزشک مراجعه و از خوددرمانی پرهیز کنند.

علائم بیماران مبتلا به سویه «اومیکرون»

وی اضافه کرد: بیماران بعد از دریافت دستورهای پزشکی در خانه به مدت پنج روز قرنطینه شوند و از تعامل با کودکان و سالمندان اجتناب کنند. انجام تست کرونا بعد از قرنطینه نیز لازم است تا مشخص شود به «اومیکرون» مبتلا شدند؛ زیرا معمولاً بیماران مبتلا به سویه جدید کرونا علائم سرماخوردگی دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا تا ۸۰ درصد مقاومت بدن را در برابر ابتلاء به سویه‌های جدید افزایش و احتمال ابتلای شدید به کرونا را کاهش می‌دهد. کسانی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کردند و سه ماه از تزریق دوز سوم آن‌ها گذشته، بهتر است هر چه سریع‌تر برای تزریق نوبت سوم به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی درمورد توقف واکسن «آسترازنکا» در هفته‌های گذشته تصریح کرد: از ابتدا توصیه‌ها بر این بوده که اولویت اول تزریق واکسن «آسترازنکا» برای افراد بالای ۵۰ سال باشد، اما در سنین زیر ۵۰ سال هم منع مصرف ندارد. به همشهریان توصیه می‌شود در سنین زیر ۵۰ سال واکسن‌های دیگری را برای تزریق انتخاب کنند؛ هرچند تاکنون محدودیتی درمورد تزریق این نوع واکسن برای همه گروه‌های سنی اعلام نشده است.

تزریق واکسن «آسترازنکا» مطابق روال گذشته

فدایی درخصوص خبری مبنی بر وجود مرگ و میر از تزریق واکسن‌های آخرین محموله وارداتی «آسترازنکا» گفت: در استان اصفهان مطابق روال گذشته، واکسیناسیون همشهریان صورت گرفته و مشکلی وجود نداشته است؛ خبر وقوع مرگ‌ومیر ناشی از آخرین محموله وارداتی واکسن «آسترازنکا» در اصفهان صحت ندارد و بعد از تزریق واکسن به شهروندان هم مشکل یا عارضه جدیدی گزارش نشده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اظهار کرد: در اصفهان مشکل کمبود واکسن «آسترازنکا» وجود ندارد و اکنون همه واکسن‌ها به میزان لازم موجود است. برای هفته‌های آینده نمی‌توان وضعیت را پیش‌بینی کرد؛ فعلاً واکسن آسترازنکا برای متقاضیان آن موجود است.

وی درمورد واکسیناسیون کودکان تاکید کرد: واکسینه کردن کودکان سنینی ۹ تا ۱۱ سال از نهم بهمن ماه شروع شده و والدین به صورت اختیاری و داوطلبانه می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به کودکان خود به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند و دو دوز واکسن را با فاصله یک ماه برای کودکان تزریق کنند. در حال حاضر دو نوع واکسن «سینوفارم» و «پاستوکووک» برای این گروه سنی کودکان تزریق می‌شود.

صحبت درباره عوارض واکسیناسیون کودکان زودهنگام است

فدایی ادامه داد: برنامه واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال تازه شروع شده و صحبت کردن درمورد عوارض آن بسیار زودهنگام است. هر برنامه‌ای که در سطح ملی شروع می‌شود، به‌طورقطع همه موارد آن در نظر گرفته شده و بررسی‌های لازم درمورد ایمنی این نوع واکسن‌ها برای کودکان انجام شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان توصیه کرد: درحال‌حاضر اصفهان در وضعیت نارنجی و شهر کاشان در وضعیت قرمز قرار دارد. برای پیشگیری از انتشار سویه «اومیکرون» شهروندانی که هنوز هیچ نوع واکسنی دریافت نکرده‌اند، بدانند در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند و تزریق واکسن را برای مصون ماندن از ابتلاء به سویه جدید کرونا جدی بگیرند؛ مابقی شهروندان نیز سریع‌تر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و از بودن در محیط‌های شلوغ و سربسته اجتناب کنند تا از موج ششم کرونا در هفته‌های آینده عبور کنیم.

کد خبر 552438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.