دولت به‌دنبال افزایش سود بانکی نیست

دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور گفت: به نظر می‌رسد دولت به دنبال افزایش نرخ سود بانکی نیست. اگر سود بانکی افزایش یابد، تسهیلات‌گیرندگان که عمدتاً تولیدکننده هستند، ناچار به افزایش قیمت محصولات خود می‌شوند و در نهایت تورم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ سود بانکی با هدف جذب نقدینگی به سمت بانک‌ها باشد. رئیس‌جمهور هم در سخنان اخیر خود تاکید کرد که باید سعی کنیم بانکداری به سمت قرض‌الحسنه حرکت کند و از دریافت‌کنندگان تسهیلات، کارمزدی هم دریافت نشود.

وی افزود: اعطای چنین تسهیلاتی امری پسندیده است اما در این صورت مشخص نیست حقوق و دستمزد کارکنان بانک‌ها و هزینه‌های جاری این مؤسسات چگونه تأمین خواهد شد.

دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور گفت: به نظر می‌رسد دولت به دنبال افزایش نرخ سود بانکی نیست. البته شرایط لازم برای افزایش این نرخ هم در کشور وجود ندارد؛ زیرا اگر سود بانکی افزایش یابد، تسهیلات‌گیرندگان که عمدتاً تولیدکننده هستند، نمی‌توانند با این تسهیلات گران‌قیمت تولید کنند و ناچار به افزایش قیمت محصولات خود می‌شوند؛ در نهایت تورم به صورت پلکانی در کشور افزایش خواهد یافت.

جمشیدی در رابطه با ادعاهایی که مبنی بر کاهش میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها شده است، اظهار کرد: این گزارشات بر اساس آمار رسمی کدال بانک مرکزی نبوده است. آخرین گزارشی که درباره عملکرد بانک‌های خصوصی منتشر شد حاکی از رشد تسهیلات اهدایی در مدت زمان مردادماه تا آبان ماه ۱۴۰۰ بوده است. در بانک‌های دولتی هم گزارشات منتشر شده نشان‌دهنده رشد میزان تسهیلات اهدایی است.

کد خبر 552419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.