تشریح اتفاقات اخیر اهواز و برنامه‌های پیش روی شهرداری

شهردار اهواز با اشاره به اتفاقات اخیر در این شهر در انباشت زباله و برنامه‌های پیش روی شهرداری، گفت: به شرط ادامه‌دار بودن مبارزه با فساد، شهری تمیز و مرتب و قابل قبول برای شهروندان رقم خواهیم زد و این اطمینان را می‌دهم که به جای تحکم پیمانکاران بر شهرداری، شهرداری بر کار آنان نظارت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح اتفاقات اخیر و برنامه‌های پیش رو در زمینه مدیریت پسماند، بازیافت زباله و نخاله، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، حضور سرمایه‌گذاران و پروژه‌های نیمه‌تمام پرداخت و اظهار کرد: برای ارائه خدمات شهری اعم از رفت‌وروب، نظافت و جمع‌آوری نخاله‌های شهری نیروهایی ذیل قرارداد بخش خصوصی به عنوان پیمانکار به کار گرفته می‌شوند که شرح وظایف و اقدامات آنها در قرارداد کاملاً روشن است.

وی با بیان اینکه در اهواز به دلایل مختلف شاهد اتفاقات ناگواری هستیم که باید برای مردم تشریح شود تا بدانند در شهرشان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به چنین وقایع تلخی می‌شود، تصریح کرد: بابت یک قرارداد تعدادی نیرو، ماشین‌آلات و مساحت خاصی برای نظافت در نظر گرفته می‌شود؛ پیمانکار موظف است از طریق قرارداد با افراد نسبت به خدمت مورد قرارداد مانند جمع‌آوری زباله اقدام کند و در ازای آن شهرداری به صورت ماهیانه هزینه‌ای را به پیمانکار پرداخت می‌کند تا ابتدا حقوق کارگران را پرداخت کرده و سپس سایر هزینه‌ها را پرداخت کند و شهرداری بر انجام منطقی و قانونی این اقدامات نظارت خواهد داشت.

شهردار اهواز در تشریح ماجرای انباشت زباله‌ها در این شهر، گفت: متأسفانه به اشتباه موضوع به سمت کارگران شریف و زحمت‌کش شهرداری کشیده شده و از احساسات پاک آنها سوءاستفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که کارگر احساس کرده که حق و حقوقش توسط شهرداری نادیده گرفته شده است، در حالی که این گونه نیست و تا ریال آخر مطالبات آنها را پرداخت شده است، شهرداری اهواز مدافع و حافظ منافع کارگران بوده و ما به وجود چنین کارگران زحمت‌کشی افتخار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تعارض منافع برای برخی پیمانکاران منجر به ایجاد این وضعیت شده است، از آنجایی که شهرداری اهواز برای ساختار و اصلاح قراردادهای سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و بر اساس قرارداد بر شرح وظایف نظارت می‌شود و پرداخت وجه صورت می‌گیرد؛ نوع قرارداد و چارچوب آنها به گونه‌ای پیش‌بینی شده که وجهی که از طریق بیت‌المال برای محیط‌زیست شهروندان تأمین و به صورت اصولی مصرف شود.

امینی ادامه داد: در شهرداری اهواز پیمانکارانی وجود دارند که با وجود داشتن طلب از سال‌ها قبل، همچنان در کنار شهرداری به فعالیت خود ادامه دادند که ضمن ارج نهادن به چنین پیمانکارانی، آن دسته‌ای که قصد سو استفاده دارند و حقوق کارگران را پرداخت نکرده و آنها را به تحصن و اعتصاب تشویق کنند، از این پس به طور قطع رابطه محدودی با شهرداری خواهند داشت.

وی در خصوص دلایل اعتصاب کارگران واحد پسماند، تصریح کرد: طرح طبقه‌بندی مشاغل و چهار درصد مشاغل زیان‌آور دو موردی است که منجر به اعتصاب کارگران شده است که در این خصوص باید گفت که طرح طبقه‌بندی مشاغل از ابتدای سال‌جاری در شهرداری اهواز اجرا شده است و از زمان تصویب این قانون تا سال ۹۶ نیز پیمانکاران با کارگران به توافق رسیده‌اند؛ تنها مسئله مورد ادعا، قراردادهای سال ۹۶ تا ۹۹ است که باید بررسی شود و در صورت اثبات بدهکاری، شهرداری دیون خود را پرداخت می‌کند.

شهردار اهواز با بیان اینکه طرح مشاغل زیان‌آور برای دوران بازنشستگی است و مطمئناً در زمان مشخص خود اجرا خواهد شد، گفت: شهرداری اهواز مدافع حقوق کارگران بوده و به تمام سازمان‌ها تاکید شده است که ابتدا حقوق کارگران سپس حقوق سایر کارکنان پرداخت شود، باید با کسانی که سلامت، بهداشت و محیط زیست مردم را به گروگان می‌گیرند از طریق مراجع قانونی برخورد شود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که آنچه حق و شأن مردم است در حال حاضر و در قراردادهای سال آینده رعایت شود و شهروندان مطمئن باشند که به شرط ادامه‌دار بودن مبارزه با فساد، شهری تمیز و مرتب و قابل قبول برای آن‌ها رقم خواهیم زد و به جای تحکم پیمانکاران بر شهرداری، شهرداری بر کار آنان نظارت داشته باشد.

امینی افزود: وقتی شرایط بحرانی رخ می‌دهد و تجمع زباله صورت می‌گیرد با توجه به این که موضوع مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است، زباله‌ها باید به سرعت جمع‌آوری شود و در این راه از هر نیرویی برای تأمین سلامت مردم استفاده شود، اگر نیروهای آتش‌نشانی در این جمع‌آوری حضور داشتند قطعاً در حیطه وظایف کاری آنها نبوده و به صورت داوطلبانه حضور پیدا کرده‌اند و هیچ گونه الزامی در این زمینه وجود نداشته است، البته در این اقدام نیروهایی از بخش خصوصی، بسیج و گروه‌های جهادی نیز همکاری کردند، اما عمق فاجعه را باید در آنجا دید که افراد سوءاستفاده کننده و مسببین این شرایط با تهدید، مانع از حضور ماشین‌آلات بخش خصوصی شدند و ما مجبور به استفاده از ماشین‌آلات شرکتی دیگر شدیم.

وی تاکید کرد: زباله باید در یک زمان خاص از منازل بیرون گذاشته و به سرعت جمع‌آوری شود، استفاده از سطل‌های زباله در سطح شهر به علت ایجاد آلودگی منسوخ شده است از این رو نظمی در جمع‌آوری زباله ایجاد خواهیم کرد تا با اجرا شدن طرح تفکیک زباله با همکاری مردم سازماندهی خوبی داشته باشیم.

شهردار اهواز گفت: شهرداری این شهر قراری برای حذف همه پیمانکاران ندارد زیرا آن‌ها سرمایه‌های شهر هستند و می‌توانند با حضور در مناقصات به کار خود ادامه دهند، اما آن بخشی که سوءاستفاده کننده هستند در لیست سیاه شهرداری قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: با استفاده از ماده ۴۶ قانون، قرارداد یکی از پیمانکاران خاطی فسخ شد و تا پایان سال با انعقاد یک قرارداد دو ماهه جدید، توسط شرکت دیگری جمع‌آوری زباله صورت می‌گیرد، شهرداری هیچ‌گونه کارگر جدیدی را وارد نمی‌کند و کارگران فعلی به عنوان سرمایه شهر کار را ادامه می‌دهند.

امینی خاطرنشان کرد: برای سال آینده باید فرآیندها اصلاح شود تا شاهد چنین ماجرایی نباشیم اما در زمان باقیمانده تا پایان سال اگر مجدداً چنین اتفاقی رخ داد قطعاً تمام نیروهای شهرداری بسیج خواهند شد تا نظافت و سلامت شهر تأمین شود.

اهواز، متفاوت در نوروز ۱۴۰۱

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱، گفت: حاشیه رود کارون و بخش مرکزی شهر که بیشتر مورد استقبال مسافران نوروزی خواهد بود، قطعاً با تمرکز بیشتری مراقبت خواهد شد تا عزت و آبروی شهر در نگاه مسافران برقرار باشد و خاطره خوبی از سفر خود به اهواز داشته باشند.

شهردار اهواز با بیان اینکه ستاد استقبال از بهار در شهرداری آغاز به کار کرده است، افزود: طرح زیباسازی شهر با مواردی مانند نورپردازی، حجم، نماد و دیوارنگاره برنامه‌ریزی شده است که طی چند روز آینده کار خود را آغاز می‌کنند تا شهری متفاوت و زیبا در نوروز داشته باشیم.

وی در زمینه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر، تصریح کرد: در زمینه زباله‌ها و نخاله‌ها نیز نیروهای بیشتری مستقر خواهند شد تا مشکلی ایجاد نشود. زیبنده شهر اهواز نیست که ۲۰ هزار سرویس نخاله به صورت غیرقانونی در شهر تخلیه شود، قانون مجازات سنگینی برای این امر در نظر گرفته است و برای برخورد با افراد خاطی نیازمند همکاری مردم در صورت مشاهده تخلیه نخاله در سطح شهر با اعلام شماره پلاک به سامانه ۱۳۷ و همکاری نیروی انتظامی هستیم.

امینی تاکید کرد: اهواز چارچوب و اسکلت زیبایی دارد، اما نازیبایی‌هایی در آن ایجاد شده است که باید پیرایش شود، توسعه شهر به نحو متوازن با عدالت فضایی پیش‌بینی و خدمات به صورت متناسب پراکنده شود تا همه شهروندان به طور عادلانه از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه دفن زباله در گذشته به صورت غیرکارشناسانه انجام شده بود، اما پیش از حضور من در اهواز اقدامات خوبی برای ساماندهی سایت انجام شد، اظهار کرد: سلول‌ها و لوله‌کشی‌ها برای خروج گاز پیش‌بینی شده و مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر دریافت تسهیلات بانکی به سازمان پسماند ابلاغ شده است؛ پیمانکار نیز در حال بازسازی دستگاه و کارخانه پردازش است و پس از بازسازی باید بهره‌برداری را پیش‌بینی کنیم تا با جداسازی زباله و محصولاتی که ایجاد می‌کند برای شهرداری درآمدزایی ایجاد شود و طی یک سال آینده جوابگو باشد، همین امر نیز در بازیافت نخاله‌ها امکان‌پذیر است، همچنین با همکاری صنایع و دستگاه‌های دیگر طی یک طرح ضربتی تا قبل از پایان سال در صورت امکان تمام نخاله‌های سطح شهر جمع‌آوری و به سایت صفیره منتقل می‌شوند.

شهردار اهواز در خصوص ساماندهی سگ‌های بلا صاحب، گفت: در سایت صفیره محدوده‌ای برای نگهداری سگ‌های ولگرد طراحی شده است، سگ‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند دارای حامیان و مخالفانی هستند، اما در این زمینه نباید با سلامت جامعه تعارضی داشته باشند.

وی ادامه داد: جمعیت این گونه جانوری در اهواز زیاد شده است، برای ساماندهی این سگ‌ها، بخشی برای عقیم‌سازی پیش‌بینی شده بود که متأسفانه دستگاه این کار مورد تعارض قرار گرفت و به دنبال نصب مجدد آن هستیم، بخش دیگری نیز برای نگهداری این سگ‌ها تدارک دیده شده است و کارکنان شهرداری به صورت روزانه در حال زنده‌گیری این سگ‌ها و انتقال به محل نگهداری هستند.

امینی خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰۰ سگ جمع‌آوری شده است و تا پایان سال با افزایش سرعت جمع‌آوری بخش زیادی از آنها را به محل نگهداری منتقل می‌کنیم، همچنین از دوستداران و حامیان این حیوانات در صورت علاقه‌مندی برای تغذیه، درمان و رسیدگی به این حیوانات استقبال می‌کنیم.

تضمین امنیت و سود سرایه‌گذاران با حضور در اهواز

وی با اشاره به پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در اهواز، گفت: در گذشته تا حدودی به دلایل مختلف یک بی‌اعتمادی برای سرمایه‌گذاری در اهواز ایجاد شده بود؛ در تلاش هستیم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به ویژه زمین‌های بدون معارض تحت مالکیت شهرداری و سایر فرصت‌ها شناسایی و با دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اختیار آنها قرار گیرد، از هواداران شهر و اهوازدوستان دعوت می‌کنم که برای سرمایه‌گذاری در شهر حضور پیدا کنند، امینت و سودهی آنها را تضمین و فرآیندهای مربوطه را تسهیل می‌کنیم.

شهردار اهواز با بیان اینکه یکی از بهترین عناصر جاذب برای سرمایه‌گذاری عنصر طبیعی است، افزود: اهواز از نعمت رودخانه کارون برخوردار است، اما متأسفانه در اثر بلایای طبیعی مانند سیل، بخشی از حاشیه آن آسیب دیده و یا ساخت و سازهایی صورت گرفته است که صلاح نیست، زیرا وقتی شهروند در حاشیه کارون حضور پیدا می‌کند باید لذت طبیعت را حس کند؛ اگر قرار باشد ساخت و سازهای شهری در کارون نیز وجود داشته باشد، عنصر و شخصیت طبیعی را مخدوش کرده‌ایم، لذا شهرداری به سهم خود مخالف هرگونه ساخت و ساز در حاشیه کارون است و از سایر دستگاه‌ها نیز درخواست همکاری داریم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مقصر تأخیر در این پروژه و پروژه چهار شیر، شهرداری اهواز است و من به عنوان شهردار از مردم به خاطر تأخیر ایجاد شده عذرخواهی می‌کنم؛ البته شهرداری تعهداتی در گذشته به پیمانکار داشته که به آنها عمل نشده است و اگر چه پیمانکار به کار خود ادامه می‌دهد ساخت قطعات آن در حال انجام است، تا تیرماه سال آینده هر دو پروژه به بهره‌برداری می‌رسند.

کد خبر 552367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.