معمای افزایش قیمت لوازم خانگی

در حالی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی خبر داده است که طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت تعدادی از لوازم‌خانگی مواجه شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی طی روزهای گذشته قیمت‌های جدید خود را به نمایندگی‌ها ابلاغ کرده‌اند که براساس آن قیمت لوازم خانگی سه تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند که در راستای اجرای مصوبه درج قیمت تولید کننده روی محصولات، برای اعمال تغییرات قیمتی مجوز لازم را از سازمان حمایت و سایر سازمان‌های مربوطه دریافت کرده‌اند ولی سازمان حمایت این موضوع را تأیید نمی‌کند.

ضمن آنکه مسئولان وزارت صنعت اظهار می‌کنند که اگر افزایش قیمتی اعمال شده باشد، غیرقانونی و بدون مجوز است و وزارت صمت آن را پیگیری خواهد کرد. بر این اساس به نظر می‌رسد تولیدکنندگان، خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. این شرایط بازار و سخنان ضد و نقیض مسئولان مربوطه باعث شده تا بازار لوازم خانگی در بلاتکلیفی قیمتی و رکود در معاملات به سر ببرد.

از یک طرف تولیدکننده با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ها را تغییر می‌دهد و از طرفی فروشندگان هم امکان عرضه محصول را با قیمت جدید ندارند. ضمن آنکه خریداران نیز توانی برای خرید نداشته، منتظر تعیین تکلیف مذاکرات مانده‌اند. این وضعیت در حالی مشاهده می‌شود که در ماه‌های پایانی سال، باید شاهد رونق و گرمی بازار باشیم اما اکنون از تولیدکننده گرفته تا مصرف‌کننده در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

افزایش قیمت لوازم خانگی از قول مسئولان

اکبر پازوکی، با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را هشت تا ۱۲ درصد افزایش دادند، اظهار می‌کند: بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولرآبی بوده و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش نیافته است. آبگرمکن و بخاری، کالاهایی هستند که طی روزهای اخیر قیمت آن‌ها افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند، تصریح می‌کند: اکثر شرکت‌هایی که قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند، هنوز به فروشندگان لیست قیمت اعلام نکردند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار کشش گرانی ندارد.

البته «مفتح» معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، اعلام می‌کند: افزایش قیمت لوازم‌خانگی غیرقانونی است. لوازم خانگی جزو کالاهای مشمول درج قیمت تولیدکننده است و مجوزی برای افزایش قیمت تولیدکننده دریافت نکرده‌اند. بر همین اساس اگر افزایش قیمتی اعمال شده باشد غیرقانونی و بدون مجوز است و آن را پیگیری خواهیم کرد.

افزایش قیمت‌ها در رکود بازار

گفتنی است با وجود اظهاراتی مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش قیمت لوازم خانگی، هنوز تغییری در لیست اعلامی شرکت‌های لوازم خانگی به وجود نیامده است و تمام معاملات بازار براساس قیمت‌های جدید انجام می‌شود. این در حالی است که قرار بود برخورد لازم با متخلفان انجام و قیمت‌ها برگردانده شوند. البته براساس مشاهدات میدانی، افزایش قیمت مربوط به چند قلم از لوازم‌خانگی است.

از سوی دیگر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و کسادی این بازار، بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی به مرز ورشکستگی رسیده و به ناچار عده‌ای به تغییر شغل فکر می‌کنند. در هر حال این روزها گرانی به معضلی بزرگ برای همه مردم جامعه تبدیل شده و در این میان از نظارت و جلوگیری از گران‌فروشی هم خبری نیست.

رضا صیادی که یکی از فروشندگان پر سابقه لوازم‌خانگی است در گفت‌وگو با ایمنا ضمن اشاره به شرایط ناخوش این بازار، اظهار می‌کند: لوازم خانگی از لوازم ضروری است که تقریباً هر خانواده‌ای به آن نیاز دارد؛ اما شرایط اقتصادی مردم طوری شده که در چند سال اخیر از خرید این کالاها صرف‌نظر می‌کنند مگر آنکه نیاز ضروری یا برای خرید جهیزیه باشد.

وی در رابطه با افزایش قیمت لوازم‌خانگی می‌افزاید: چند قلم خاص مانند یخچال و فریزر ایرانی افزایش حدود ۱۰ درصدی داشته است اما به دلیل شرایط بازار، فروشنده‌ها حاضر به تخفیف و فروش اقساطی هستند ولی مشتری نیست؛ یا آنکه معمولاً به دنبال اجناس خارجی هستند، زیرا هنوز اعتمادی به کالای ایرانی وجود ندارد.

یکی دیگر از این فروشندگان نیز با گلایه از کسادی بازار به ایمنا می‌گوید: تقریباً از اوایل بهمن‌ماه بود که لیست جدید قیمت‌ها ابلاغ شد و درصدی افزایش روی قیمت یکسری اقلام وارد شده است. در برخی از منابع خبری مباحثی از سوی مسئولان مبنی بر اینکه قیمت‌ها به قبل بازگشت داده شده، مطرح می‌شود اما هنوز ابلاغی در این زمینه به دست ما نرسیده است. هر چند با وجود این افزایش قیمت، دوباره فروشنده به دلیل شرایط بازار، تخفیف‌های خوبی را ارائه می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در حقیقت سعی ما آن است که محصولات را با روش‌های جذابی به فروش برسانیم؛ اما در هر صورت خریداران اندک هستند. کمتر فروشگاهی وجود دارد که به‌رغم افزایش قیمت‌ها، کالای مورد نظر یک مشتری را با قیمت جدید بفروشد، زیرا همین میزان از استقبال اندک هم از بین می‌رود.

بازار چشم‌انتظار «برجام»

محمدجواد روغنی، عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی اصفهان به ایمنا، می‌گوید: طبق گفته اتاق اصناف، یخچال و فریزر بین هشت تا ۱۰ افزایش قیمت داشته و برای دیگر اقلام افزایش قیمت اعمال نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: فعلاً بازار در رکود است؛ زیرا خریداران با این امید که در صورت تحقق برجام، قیمت‌ها ارزان شود، منتظر تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات هستند. در صورتی که اگر هم برجام احیا شود تا مواد اولیه و قطعات مورد نیاز وارد و محصولات جدید تولید نشود، امکان تغییر قیمت وجود ندارد.

این فعال یادآور می‌شود: افزایش قیمت اعمال شده روی محصولات داخلی است؛ زیرا همچنان واردات جنس خارجی ممنوع است و اگر هم محصول خارجی در بازار پیدا شود، قاچاق بوده یا آنکه قبل از ممنوعیت، در انبارها موجود بوده است؛ وگرنه از سال ۹۶ تا اکنون هیچ مجوزی برای واردات جنس خارجی صادر نشده است.

روغنی تأکید می‌کند: بر این اساس لازم است تا خریدار برای اطمینان از اصالت یک کالا، به دارا بودن شناسه جنسی که تحویل می‌گیرد توجه داشته باشد؛ در غیر این صورت آن کالا قاچاق است.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 552361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.