تغییر رنگ‌بندی شهرها با گسترش سویه «اومیکرون»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: احتمالاً تا یک هفته آینده، رنگ‌بندی شهرها با توجه به گسترش سویه اومیکرون قرمز خواهد شد که نیازمند سیاست‌گذاری متمرکز است.

به گزارش ایمنا، پیام طبرسی اظهار کرد: سویه اومیکرون طی ۲۴ نوامبر در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد و الان در اواخر ژانویه، کل دنیا را فتح کرده است.

وی ادامه داد: ویروس بالاخره منتقل می‌شود؛ ولی مهم این است که بتوانیم مدت ورود آن را به تعویق بیندازیم و سیاست‌هایی را در پیش بگیریم که کشور کمتر آسیب ببیند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: از اواخر آذر تا اوایل بهمن‌ماه که وارد موج ششم شدیم، حدود یک ماه فرصت بود تا اقدامات تشخیص و واکسن را تشدید کنیم؛ ولی واکسیناسیون دوز سوم با استقبال مواجه نشد. البته برخی هنوز به سه ماه نرسیدند یا بعضی احساس کردند کرونا کم شده است و احتیاجی به دوز سوم نیست.

وی خاطرنشان کرد: مهم این است که اومیکرون را کنترل کنیم. درحال‌حاضر مراجعه‌کنندگان با علائم خفیف مانند سرماخوردگی هستند؛ البته میزان بستری افزایش پیدا کرده ولی مرگ‌ومیر تغییری نداشته است، ولی دو تا سه هفته آینده قابل پیش‌بینی نیست؛ ممکن است تعداد بیماران به حدی زیاد شود که دوباره بیمارستان‌ها اشباع از بیماران کرونایی شود و مرگ‌ومیر هم افزایش یابد.

طبرسی ادامه داد: باید جلوی این شرایط را بگیریم؛ امروز ستاد ملی مقابله با کرونا یک‌سری محدودیت‌ها را اعلام و یک‌سری محدودیت‌های دیگر را نیز اعلام خواهد کرد.

وی گفت: باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و واکسیناسیون انجام شود؛ بعضی‌ها از ماسک زدن امتناع می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود، چون در شرایط اپیدمی هستیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: شرایط رنگ‌بندی شهرها با توجه به گسترش سویه اومیکرون قرمز خواهد شد که نیازمند سیاست‌گذاری متمرکز است.

ضرورت واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال

وی درباره میزان استقبال از واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و میزان اثرگذاری آن نیز افزود: تعداد افراد واکسینه شده بین ۱۲ تا ۱۸ سال خیلی خوب بود و درمورد زیر ۱۲ سال هم در ستاد ملی مقابله با کرونا خیلی بحث شد، ولی نکته این‌جاست که در آمریکا بستری‌شدن اطفال به شکل صعودی بود و شاید یکی از دلایلی که موج اومیکرون در آمریکا طولانی شده، بیشتر در اطفال و افراد زیر ۱۵ سال است.

طبرسی ادامه داد: با توجه به این شرایط، کشورها به شکل قطاری و پشت سرهم واکسیناسیون بالای پنج سال را اجباری کردند و مقرر شد در ایران هم این برنامه اجرا شود که در حال حاضر ۹ تا ۱۲ سال شروع شده است و در ادامه به پنج سال به بالا می‌رسیم.

وی گفت: در سویه اومیکرون، موضوع خودمراقبتی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این بیماری خفیف است و خیلی‌ها نیز مبتلا به سرماخوردگی هستند. بنابراین برای هر سرماخوردگی به مرکز بهداشتی مراجعه نکنیم و تنها نیاز به پنج روز قرنطینه در خانه است تا علائم بهتر شود؛ ولی اگر فردی علائم شدید داشت یا بیماری او حاد شد، باید به پزشک مراجعه کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: دریافت کردنِ سه دوز از واکسن کرونا، حدود ۸۰ درصد در جلوگیری از بستری و کاهش مرگ و میر مؤثر است. درحال‌حاضر افرادی که واکسن زدند و بیماری زمینه‌ای نداشتند، ابتلای شدید ندارند و احتیاج به بستری در آن‌ها خیلی کم می‌شود؛ ولی در بین افرادی که واکسن نزدند، درگیری ریه وجود دارد و بیماری در آن‌ها شدیدتر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افرادی که به اومیکرون مبتلا شدند و دوز سوم را تزریق نکردند، بعد از چند روز باید واکسیناسیون نوبت سوم را انجام دهند، گفت: اگر فردی مبتلا شده است و بیماری خفیف دارد، معمولاً سه تا چهار هفته باید بین پایان علائم و واکسیناسیون فاصله بیفتد؛ چون هر بیماری ویروسی موجب می‌شود پاسخ‌دهی سیستم ایمنی به واکسن کمتر شود و آن‌هایی که به بیماری شدیدتری مبتلا می‌شوند باید هشت هفته بعد اقدام به دریافت واکسن کنند.

طبرسی با بیان اینکه افرادی که واکسن نزدند حتماً اقدام کنند، گفت: افرادی که بیماران پرخطر مانند افراد مسن، بیماران دیابتی، سرطان، پیوند عضو، به خصوص خانم‌های باردار در منزل دارند، باید رعایت بیشتری کنند.

وی افزود: طی یک هفته اخیر، تعداد ابتلای خانم‌های باردار به اومیکرون به دلیل اینکه مراجعه به مراکز درمانی دارند، بالا بوده است.

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بعد از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، نامه‌ای از وزارت علوم برای دانشگاه‌ها مبنی بر ضرورت آماده شدن برای بازگشایی دانشگاه‌ها از بهمن (نیم‌سال دوم) ابلاغ شد و دانشگاه‌ها در قالب شوراهای استانی آموزش عالی موظف هستند برنامه‌های خودشان را براساس آخرین وضع همه‌گیری کرونا در سطح استان و شهرستان مدیریت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضع رنگ‌بندی در استان‌های کشور یکسان نیست، انتظار اینکه یک وحدت رویه بین دانشگاه‌ها باشد نیز وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 552255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.