"سوت‌زنی" سامانه‌ای امن برای اطلاع از فسادهای اداری

"سامانه سوت‌زنی یک امر رایج در دنیا و بخشی از فرایند شفافیت بوده و از ابتدای این دوره مدیریت شهری برای تحقق آن تلاش شده است؛ امیدواریم تا حدی فرایندها شفاف شود که جای رانت اطلاعاتی و سوء جریانات اداری وجود نداشته باشد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به افزایش فساد اداری در اکثر سیستم‌های اداری کشور و تلاش مسئولان کشوری برای مبارزه با آن، وجود سامانه‌ای برای اطلاع از این فساد ضروری است. در ایران نیز با وجود داشتن قوانین شفافیت، سامانه‌ای برای اعلام سو جریانات احتمالی اداری وجود دارد.

در مقیاس کوچک‌تر، شورای اسلامی شهر اصفهان برای مقابله با فساد اداری و سو جریانات احتمالی، سامانه سوت‌زنی که یک راه ارتباطی محرمانه و مناسب بین شورای اسلامی شهر اصفهان و شهروندان است را راه‌اندازی کرده تا مردم هرگونه رانت، فساد و سوءجریان را به این شورا گزارش کنند و با سرعت و دقت به آن رسیدگی شود.

شهروندان می‌توانند با استفاده از سامانه سوت‌زنی هرگونه تخلفی را گزارش کنند؛ اعضای شورا در کمیته‌های نظارتی، مشکلات شهروندان را شنیده و سعی می‌کنند وظیفه نظارتی خود را سیستماتیک‌محور کنند؛ در همین راستا برای اطلاع از کارایی این سامانه و همچنین دیگر فعالیت‌های انجام شده، گفت‌وگویی را با احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا سامانه سوت‌زنی به طور کامل در اختیار شهروندان قرار گرفته است و مردم از وجود چنین سامانه‌ای اطلاع دارند؟

هدف اصلی برای ایجاد سامانه سوت‌زنی شورای اسلامی شهر، ایجاد یک راه ارتباطی امن و مطمئن برای اطلاع سوءجریان‌ها و فسادهای اداری است؛ این سامانه به صورت ساده برای عموم شهروندان در دسترس بوده و اطلاعات ثبت شده در آن، ابتدا به نهادهای مربوطه در شهرداری منتقل شده و شورا نیز پیگیر صحت اطلاعات است و در صورت لزوم، این اطلاعات به مراجعی بیرون از مدیریت شهری منتقل می‌شود.

سامانه سوت‌زنی یک امر رایج در دنیا و بخشی از فرایند شفافیت بوده و از ابتدای این دوره مدیریت شهری برای تحقق آن تلاش شده است؛ امیدواریم تا حدی فرایندها شفاف شود که جای رانت اطلاعاتی و سو جریانات اداری وجود نداشته باشد. از این رو طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری در شورای اسلامی شهر مطرح شد و درخواست کردیم سامانه سوت‌زنی نیز در شهرداری ایجاد شود.

دسترسی به اطلاعات این سامانه محدود بوده و در شورای اسلامی شهر تعداد بسیار معدودی و در شهرداری نیز شخص شهردار، مدیرکل سازمان بازرسی شهرداری و رئیس حراست شهرداری به این اطلاعات دسترسی دارند؛ این موضوع، امکان توانایی کنترل صحت اخبار و افزایش سرعت رسیدگی را به ما می‌دهد.

تبلیغات برای اطلاع‌رسانی ایجاد این سامانه در آینده‌ای نه‌چندان دور به صورت وسیع‌تری در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان انجام می‌شود تا همه شهروندان از وجود چنین سامانه‌ای مطلع شوند.

تاکنون کارایی این سامانه چگونه بوده است؟

بخش عمده‌ای از موارد ثبت شده در سامانه سوت‌زنی مربوط به مباحث عمومی بوده و تنها یک تا دو مورد مربوط به عملکرد اشتباه و مباحثی بوده که ممکن است منجر به سو جریان اداری و مالی شود که موضوع به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.

نحوه انتصابات در شهرداری اصفهان چگونه بوده است و نظارت بر انتصابات شهرداری چگونه انجام می‌شود؟

انتصاب مدیران در چارچوب ضوابط و صلاحیت‌های عمومی و تخصصی بوده است و خواهد بود؛ شورای اسلامی شهر دخالتی در انتصابات شهرداری نداشته و این موضوع جزو اختیارات قانونی شهردار و مدیران منصوب شده وی است، اما شورای اسلامی شهر در چارچوب قانون، وظیفه رصد و نظارت بر این مصوبات را بر عهده دارد که این موضوع تاکنون انجام شده و ادامه‌دار خواهد بود.

این موضوع بدان معنا است که لزوماً نباید شورای اسلامی شهر با همه انتصابات در شهرداری موافق یا مخالف باشد بلکه مهم این است که در چارچوب برنامه‌های شهردار، وظایف انجام می‌شود.

در بخش صلاحیت‌های عمومی، نهادهای نظارتی و در بخش صلاحیت‌های تخصصی، شخص شهردار، معاونان ایشان و مدیرانی که وظیفه تطبیق آن را دارند، بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند.

برای ارزیابی عملکرد مدیران نیز، با در نظر گرفتن زمان کافی برای اجرای برنامه‌ها توسط مدیران و با توجه به برنامه‌های ارائه شده در بدو انتصابات، بررسی‌ها به صورت عمومی توسط شورای اسلامی شهر و به صورت تخصصی توسط کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان انجام می‌شود.

به وظایف و اقدامات کمیته نظارتی شورا و برنامه‌های آینده آن اشاره کنید.

از دوره دوم شورای اسلامی شهر اصفهان، طرحی مبنی بر ایجاد کمیته‌های مختلف متشکل از چند نفر از اعضای شورا برای تعدادی از مناطق شهرداری مطرح شد؛ به عنوان مثال مناطق چهار، ۱۵ و ۱۰ شهرداری یک کمیته نظارتی و مناطق هفت، هشت، ۱۲ و ۱۴ یک کمیته نظارتی دیگر دارد. اعضای هر کمیته نظارتی به صورت هفتگی جلساتی را در هر منطقه برگزار می‌کنند که با بررسی آخرین وضعیت پروژه‌ها، مباحث درآمدی و گردش اداری در مناطق، همراه است.

البته بخشی از زمان کمیته نظارتی در مناطق، صرف پیگیری مشکلات شهروندانی می‌شود که به هر دلیل نتوانستند مشکل خود را از طریق مراجعه به شهرداری حل کنند؛ کمیته نظارتی به صورت یک‌طرفه نظر نمی‌دهد و در صورت لزوم به پروژه، محله یا فرد کمک خواهد کرد یا اگر حقی از شهروندان تضییع شده است را بازمی‌گرداند.

اساس فلسفه تشکیل کمیته‌های نظارتی، کوتاه کردن دیوار بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به شهرداری و مدیریت شهری است. بسیاری از اقدامات بزرگ شهرداری در مناطق از لحاظ رفع محرومیت، رفع گلوگاه‌های اداری، اصلاح فرایندها و تصحیح رفتار کارمندان خاطی از برکات تشکیل کمیته‌های نظارتی است.

وجود کمیته نظارتی باعث آشنایی هر چه بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر با مشکلات شهروندان شده و امیدواریم با همکاری شهرداری، این مشکلات با راه‌حل‌های مناسب کاهش پیدا کند.

آیا تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ انجام شده است و در ۱۴۰۰ اصلاح بودجه داشتیم؟

تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به شورای اسلامی شهر ارائه شده است، طبق روند قانونی مورد بررسی قرار گرفته و روال عادی خود را طی کرده است.

به صورت عادی و قانونی، هر بودجه‌ای که به شورای اسلامی شهر تقدیم شود امکان اصلاح آن نیز وجود دارد و به طور معمول در شهرداری هر ساله دو بار متناسب با وضعیت درآمدها و اجرای برنامه‌ها، اصلاح بودجه انجام می‌شود، حتی بیشتر از دو بار نیز در قانون پیش‌بینی شده است و شهرداری می‌تواند از حق خود استفاده کند.

کد خبر 552183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.