۹۳ درصد مبتلایان استان به کرونا «اومیکرون» است/ آغاز واکسیناسیون پلکانی کودکان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رصدها تا ششم بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بیش از ۹۳ درصد موارد ابتلا به کرونا، سویه جدید بوده است و اکنون هر تست مثبت پی‌سی‌آر مبنی بر ابتلا به «اومیکرون» است. بعد از واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال، فاز بعدی واکسیناسیون برای گروه سنی پنج تا هشت سال شروع می‌شود.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص افزایش ابتلا به کرونا «اومیکرون» در استان اظهار کرد: درحال‌حاضر مبتلایان سرپایی به سویه جدید کرونا و تعداد تست مثبت افزایش پیدا کرده است. از سی‌ام دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه امسال آمار ابتلای افرادی که مراجعه داشتند از هزار و ۳۰۰ نفر به دو هزار و ۴۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در این فاصله زمانی تعداد موارد مثبت قطعی «اومیکرون» که حدود ۳۴۰ نفر بود، اکنون به هزار و ۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است و در این فاصله زمانی هم تعداد افراد مشکوک و هم افراد مثبت به سویه جدید آمار بالاتری را نشان می‌دهد.

آغاز موج ششم کرونا در کشور / آماده‌باش بیمارستان‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در یک ماه گذشته ۲۵ درصد ابتلا به کرونا با تست مثبت پی‌سی‌آر «اومیکرون» بوده و اکنون این رقم به ۵۰ درصد رسیده است. رصدها تا ششم بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بیش از ۹۳ درصد موارد ابتلا به کرونا از سویه جدید بوده است؛ درحال‌حاضر نیز هر تست مثبت پی‌سی‌آر ابتلاء به «اومیکرون» است.

عقدک تصریح کرد: ابتلای مثبت کرونا «اومیکرون» در استان افزایش پیدا کرده است و ادامه داشتن این شرایط، موجب افزایش تعداد بستری شدگان کرونا در آی‌سی‌یو و افزایش مرگ و میرها می‌شود.

وی ادامه داد: موج ششم کرونا در کشور شروع شده است و همه بیمارستان‌های اصفهان در حال آماده‌باش قرار دارند؛ با افزایش بستری شدگان بخش‌های خصوصی هم برای بستری بیماران مبتلا اضافه می‌شوند اما هنوز اصفهان وارد این شرایط نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی که علامت اولیه ابتلا به سرماخوردگی دارند، باید به مدت پنج روز در قرنطینه قرار بگیرند و از تعامل با کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای برای جلوگیری از انتشار این سویه اجتناب ورزند و بعد از گذشت پنج روز در صورت داشتن علائم برای گرفتن تست پی‌سی‌آر به پزشک مراجعه کنند.

لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا / تزریق «آسترازنکا» اولویت اول نیست

عقدک خاطرنشان کرد: افرادی که دو دوز یا یک دوز واکسن را تزریق کردند در مقابله با «اومیکرون» ایمن نیستند. توصیه می‌شود همشهریان برای مصون ماندن از ابتلاء به سویه جدید کرونا حتماً دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؛ با تزریق دوز سوم واکسن بیش از ۸۰ درصد ایمنی بدن در مقابله با «اومیکرون» ایجاد می‌شود.

وی افزود: درحال‌حاضر در استان و در همه مراکز تجمیعی واکسیناسیون، واکسن «آسترازنکا» موجود است و همشهریان می‌توانند برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند، اما واکسن «آسترازنکا» اولویت اول برای تزریق دوز سوم نیست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه کرد: شهروندان اگر واکسن‌های «سینوفارم»، «بهارات» و «برکت» را برای دوز اول و دوم تزریق کردند، برای دوز سوم هم همین واکسن را تزریق کنند؛ همچنین واکسن «اسپایکوژن» محصول مشترک ایران و استرالیا نیز برای تزریق دوز سوم توصیه می‌شود.

واکسیناسیون پلکانی سنین مختلف کودکان با رضایت والدین

عقدک اظهار کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال از دیروز نهم بهمن‌ماه شروع شده و این اقدام به صورت پلکانی و فازبندی شده است.

وی تاکید کرد: این طراحی برای کودکان سنین ۹ تا ۱۱ سال با ابلاغ رسمی ستاد ملی کرونا در کشور بوده و واکسیناسیون از روز گذشته با دو واکسن «سینوفارم» و «پاستوکووک» آغاز شده است و واکسیناسیون کودکان با فاصله زمانی یک ماه با رضایت والدین تزریق می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بعد از واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال، فاز بعدی واکسیناسیون برای گروه سنی پنج تا هشت سال شروع می‌شود، زمانی که کمیته علمی کشوری و سازمان غذا و دارو تزریق واکسن کرونا را برای کودکان تصویب کرده، یعنی مشکلی برای تزریق وجود ندارد و استفاده آن بلامانع است.

وی تصریح کرد: احتمال دارد بعد از تزریق واکسن کرونای کودکان، عوارض جانبی اتفاق بیفتد که این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. درحال‌حاضر مشکلی در این بخش وجود ندارد و واکسینه کردن کودکان مصوبه کمیته ملی کشوری است. والدین می‌توانند برای تزریق واکسن کودکان به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

کد خبر 552139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.