چگونه می‌توان شفافیت حکومت محلی را اثبات کرد؟

شفافیت دولت محلی یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در سراسر جهان به‌شمار می‌رود؛ مدیران شهری می‌دانند که به منظور افزایش اثربخشی اقدامات خود باید تا جای ممکن، دسترسی به اطلاعات شهری را برای ساکنان امکان‌پذیر کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در هر کلان‌شهری معمولاً پرسش‌هایی نظیر "چرا مالیات در شهرها باید افزایش یابد؟ "، "آیا شهرها از بودجه کافی برای مدیریت صحیح برخوردار است؟ " و اینکه "مهم‌ترین مسئله برای ساکنان یک شهر، ایمنی مناطق است و تاکنون چه اقدامی از سوی مدیران شهری برای رسیدن به این هدف انجام شده است؟ " ذهن ساکنان را به خود درگیر می‌کند. در واقع، همیشه ساکنان یک شهر در تلاش هستند از نحوه عملکرد مقامات محلی خود در زمینه‌های مختلف از مالیات‌ها گرفته تا بودجه‌ها و اهداف شهری و همچنین تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در هر یک از این حوزه‌ها آگاه شوند. از آنجا که درخواست دسترسی به این اطلاعات هر روز در میان شهرنشینان بیشتر می‌شود بنابراین، شفافیت مدیران و اشتراک گزارش‌های استراتژیک از سوی آن‌ها با مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

چگونه می‌توان شفافیت حکومت محلی را اثبات کرد؟

چرا دولت‌ها باید گزارش‌های شهری را با مردم به اشتراک بگذارند؟

امروزه شهروندان بیشتر از قبل در پی یافتن اطلاعات مرتبط و مفید در مورد نحوه عملکرد مدیران خود هستند که البته این اطلاعات اغلب به شکل گزارش‌های اداری یا استراتژیک به اشتراک گذاشته می‌شود. میلیون‌ها دلیل وجود دارد که چرا اشتراک چنین گزارش‌هایی با شهروندان اثرات مثبتی از خود به جای می‌گذارد که از مهم‌ترین آن‌ها به شفافیت دولت و حاکمیت باز آن می‌توان اشاره کرد. مردم هر روزه و هر ساله موظف به پرداخت مالیات‌های مختلف هستند پس اینکه بخواهند بدانند پول آن‌ها در چه زمینه‌ای مورد مصرف قرار می‌گیرد، کاملاً منطقی است. پاسخ شفاف دولت‌ها به چنین چالش‌هایی نه تنها در افزایش رضایت ساکنان کنونی از محل زندگی خود نقش مهمی ایفا می‌کند بلکه می‌تواند به انتخاب یک منطقه برای سکونت افراد جدید نیز منجر شود.

چگونه می‌توان شفافیت حکومت محلی را اثبات کرد؟

گزارش‌ها باید در چه زمینه‌ای ارائه شود؟

مدیران شهری باید در مورد اهداف استراتژیک خود، گزارش‌ها را با مردم به اشتراک بگذارند. انجام این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست مگر اینکه مدیران یک طرح آماده داشته باشند در غیر این صورت باید به سرعت مورد جدیدی ایجاد کنند که از شفافیت لازم برخوردار باشد. از سوی دیگر، ارائه گزارش در مورد عملکرد هر اداره یا نهاد بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به اثبات شفافیت دولت محلی منجر شود چرا که شهروندان را از عملکرد موفق یا ضعیف هر بخش یا سازمان آگاه می‌کند.

قوانین مهم برای اشتراک گزارش‌ها

تسهیل دسترسی مردم به گزارش‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران شهری باید برای افزایش شفافیت عملکرد خود مورد توجه قرار دهند.

این روزها و به ویژه پس از ظهور کلان‌داده‌ها، شهرنشینان از مدیران خود انتظار دارند تمام اطلاعات را در مورد شهرها به راحتی در اختیارشان بگذارند که در صورت تحقق این خواسته، شفافیت شهر به خودی خود اثبات می‌شود. در این راستا، گزارش‌ها باید به صورت آنلاین ارائه شود تا تمام مردم به آن دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، فرمت گزارش‌ها باید کاملاً واضح و سازمان‌یافته باشد که ارائه آن‌ها به شکل پی‌دی‌اف، به بهترین شکل ممکن می‌تواند رضایت کاربران را تأمین کند. وبسایت‌هایی که گزارش‌ها در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود باید به خوبی طراحی شده باشد تا تمام شهروندان بتوانند به راحتی به گزارش‌ها دسترسی پیدا کنند.

چگونه می‌توان شفافیت حکومت محلی را اثبات کرد؟

اطلاعاتی که در مورد شهر منتشر می‌شود باید کاملاً مرتبط باشد.

برای ساکنان شهری دسترسی به اطلاعات چند ساله اصلاً باارزش نیست بلکه آنچه برای آن‌ها مهم محسوب می‌شود اینکه به داده‌هایی در مورد رویدادهایی که اخیراً در شهرهای محل سکونت آن‌ها اتفاق می‌افتد، دسترسی داشته باشند. مدیران شهری باید در نظر داشته باشند گزارش‌هایی که ارائه می‌دهند به نیازهای مخاطبان آن‌ها، خواه در همان شهر، شهرهای همسایه و حتی سراسر کشور در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد.

تشویق مردم به ارائه بازخوردهای خود

به اشتراک گذاشتن داده‌های استراتژیک از طریق ارائه گزارش‌ها گام بسیار مهمی در بهبود و تقویت شفافیت شهرها به‌شمار می‌رود با این حال، لازم است مدیران شهروندان را نیز به ارائه بازخوردهای خود در مورد نحوه عملکرد خود تشویق کنند. در واقع، آگاهی از اینکه شهروندان در مورد کارآمدی دولتمردان خود چه حسی دارند بسیار حائز اهمیت است چرا که به آن‌ها کمک می‌کند برای بهبود عملکرد خود بکوشند.

چگونه می‌توان شفافیت حکومت محلی را اثبات کرد؟

در این راستا، انجام یک نظرسنجی فراگیر می‌تواند بسیار اثربخش باشد که البته در تنظیم این نظرسنجی نیز توجه به نکاتی خاص بسیار مهم است. به عنوان مثال، مدیران شهری باید به هنگام ایجاد نظرسنجی، تمام حوزه‌های فعالیت مقامات و همچنین مدت زمان تنظیم و منابع را ذکر کنند اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهند که آنچه از نظر مدیران ممکن است مهم محسوب شود، هیچ حس رضایتی در شهروندان به وجود نیاورد بنابراین، نظرسنجی در این مورد نیز می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

مدیران شهری همچنین باید به زمان آغاز نظرسنجی نیز توجه کنند که این فرآیند می‌تواند در مراحل اولیه پیاده‌سازی یک استراتژی یا پایان آن انجام شود.

اینکه یک نظرسنجی هر چند وقت یک بار باید تکرار شود به طور کلی به شهر بستگی دارد. بسیاری از مدیران کلان‌شهرهای جهان، نظرسنجی میان مردم را هر یک یا دو سال یک بار انجام می‌دهند با این حال، برای شهرهای کوچک‌تر بهتر است این اقدام با فاصله کمتر به عنوان مثال، دو بار در سال تکرار شود که البته این امر نیز بسته به هماهنگی نظرسنجی با فرآیند طراحی استراتژیک است.

کد خبر 552116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.