Porsche؛ از همکاری در جنگ تا گران‌ترین خودروهای جهان

شرکت خودروسازی پورشه، رتبه پنجم را از نظر دارایی و درآمد سالانه در آلمان به‌دست آورده است و با اینکه خودروهای این شرکت در شمار کمی تولید می‌شود، محصولات آن در کلاس خودروهای گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پورشه شرکت خودروسازی آلمانی است که در سال ۱۹۳۱ توسط «فردیناند پورشه» تأسیس شد و بر طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و لوکس متمرکز بود. گروه فولکس واگن در ژوئیه ۲۰۱۲ اقدام به خریداری صددرصد از سهام شرکت پورشه هلدینگ، یعنی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پورشه کرد. دفتر مرکزی و کارخانه اصلی این شرکت نیز در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار دارد.

تأسیس شرکت پورشه

در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. این شرکت در زمینه طراحی و توسعه موتورهای خودرو و ارائه خدمات مهندسی و مشاوره فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های نخست شرکت‌های آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون بخش عظیمی از مشتریانش را تشکیل می‌دادند.

ساخت خودرو برای آلمان نازی

یکی از نخستین طرح‌های این شرکت تازه تأسیس، پروژه‌ای تحت عنوان فولکس‌واگن بود که در زبان آلمانی به معنای خودرو مردم است. پس از آن و در میانه دهه ۱۹۳۰ شرکت پورشه و خود فردیناند از سوی دولت آلمان نازی برای طراحی نخستین خودرو فولکس‌واگن دعوت به کار شد که این خودرو بیتل نام داشت و امروزه به عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شود. هیتلر تصمیم داشت آلمان سریع‌ترین خودروها را تولید کند؛ به همین دلیل کارخانه‌های خودروسازی از کمک دولت برخوردار بودند. در این شرایط از سوی هیتلر دعوت‌نامه‌ای به فردیناند پورشه برای همکاری در شرکت جدید فولکس‌واگن ارسال شد و پورشه توانست مدیریت کارخانه‌های اتو یونیون و واندرر را برعهده بگیرد.

همکاری در تولید خودروهای جنگی

قرارداد همکاری فردیناند با شرکت اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ به پایان رسید و به دلیل درگیری آلمان در جنگ، وی وقت خود را صرف طراحی ماشین‌آلات جنگی ازجمله تانک‌های تایگر یک و دو کرد؛ سپس در سال ۱۹۳۹ نخستین خودرو پورشه به نام پورشه ۶۴ ساخته شد.

پایان جنگ و اسیری پورشه‌ها

دیگر سهام‌دار این شرکت «فری پورشه» یعنی فرزند ارشد فردیناند بود که دوران جوانی او مصادف با به قدرت رسیدن هیتلر بود. با پایان جنگ، فردیناند و فری هر دو به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند و برای آزادی هر یک از آن‌ها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند؛ اما بضاعت مالی خانواده پورشه توانست تنها یکی از آن‌ها را آزاد کند؛ بنابراین فرزند فردیناند در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد و راهی اتریش شد، وی پس از مدت کوتاهی با هدف بازسازی کارخانه پدری راهی آلمان شد، اما پیگیری‌های وی با مخالفت نیروهای متفقین مواجه شد.

راه‌اندازی دوباره شرکت پورشه

مخالفت نیروهای متفقین با فری، باعث بازگشت او به اتریش و تأسیس کارخانه کوچکی برای ساخت پمپ آب و لوازم لوله‌کشی شد؛ اما این وضعیت به سرعت تغییر کرد زیرا در میانه سال ۱۹۴۷ و کمتر از یک سال بعد از آزادی فری، وی با مشارکت خواهرش لوئیس و همسرش آنتوان پیک، اقدام به راه‌اندازی شرکت پورشه هولدینگ در اتریش کرد. این شرکت در زمینه واردات و توزیع خودروهای آلمانی به کشور اتریش فعالیت می‌کرد و عقد قرارداد با برخی کارخانه‌های خودروسازی موجب ایجاد انگیزه برای ساخت خودرو در فری شد.

تکمیل ساخت فولکس‌واگن بیتل

فری پورشه در سال ۱۹۴۷ خودروی فولکس‌واگن بیتل را طراحی و پورشه ۳۵۶ نام‌گذاری کرد. طراحی نخست این خودرو چند سال قبل توسط فردیناند پورشه انجام شده بود که کار تولید آن را فری به پایان رساند. پورشه ۳۵۶ از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک با قدرت ۳۵ اسب بخار نیرو می‌گرفت.

پورشه؛ پنجمین خودروسازی آلمان

هم‌اکنون شرکت خودروسازی پورشه، رتبه پنجم را از نظر دارایی و درآمد سالانه در آلمان به‌دست آورده است و با اینکه خودروهای این شرکت در شمار کمی تولید می‌شود، محصولات آن در کلاس خودروهای گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شود.

برخی از خودروهای شرکت پورشه

  • پورشه ۳۵۶: نخستین خودروی تولید شده این شرکت پورشه ۳۵۶ است که درواقع نمونه نخست مدل مشهور ۹۱۱ محسوب می‌شود.
  • پورشه ۵۵۰: این خودرو مدل توسعه یافته پورشه ۳۵۶ است که با اندکی تغییرات ظاهری در کلاس خودروهای مسابقه‌ای کوچک به بازار عرضه شد.
  • پورشه ۹۱۱ کلاسیک: این مدل معروف‌ترین سری خودورهای اسپورت پورشه است که نخستین بار در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت از آن رونمایی شد.
  • پورشه ۹۱۲: این مدل از ۹۱۱ ضعیف‌تر است و با موتوری چهار سلندر و پیشرانه ۹۵ اسب بخار طراحی شده است.
  • پورشه ۹۱۴: این مدل به طور مشترک توسط پورشه و فولکس‌واگن طراحی و ساخته شده و کاملاً بر پایه ۹۱۱ است.
  • پورشه ۹۹۱: این خودرو نسل هفتم پورشه ۹۱۱ است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فراکفورت عرضه شد.
  • پورشه ۹۹۳: این خودرو واپسین نسخه از پورشه ۹۱۱ با موتور بوکسور است و در کلاس خودروهای کوپه قرار می‌گیرد.
  • پورشه ۹۹۶: این مدل بر پایه پورشه ۹۱۱ جی‌تی۲ و جی‌تی۳ ساخته شده است و تا سال ۲۰۰۵ که تولید آن متوقف شد ۳۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید.

موزه پورشه

موزه پورشه از سال ۱۹۷۶ برای عموم قابل بازدید شد و تاریخ پورشه را از مدل‌های قدیمی و پرخاطره تا طرح‌های جدید به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 552093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.