آب ۱۲ روز در زاینده‌رود جاری خواهد بود/ تضمینی وجود ندارد که آب در بالادست برداشت نشود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه آب ۱۲ روز در زاینده‌رود جاری خواهد بودف گفت: تضمینی وجود ندارد که آب در بالادست برداشت نشود، اگر نظارت و کنترلی وجود نداشته باشد حتماً در بالادست برداشت انجام می‌شود.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از روز سه شنبه (۱۲ بهمن ماه) آب پشت سد زاینده رود مشروط بر اینکه کشاورزان غرب در سال بعد آب مورد نیاز خود را دریافت کنند، رهاسازی خواهد شد و به مدت ۱۲ روز جریان خواهد داشت.

وی افزود: توافق نامه‌ای بین کشاورزان غرب و شرق اصفهان تنظیم شده که قرار است به امضای استاندار اصفهان و مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود برسد و بر این اساس کشاورزان غرب فعلاً آبی دریافت نمی‌کنند و مختصر آبی که پشت سد موجود است برای کشت گندم در شرق اصفهان تخصیص یابد، کشاورزان غرب هم برای باغات خود در سال آینده آب دریافت خواهند کرد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: آب منطقه‌ای خزانه دار آب است که باید بر تخصیص آن نظارت کند، صنف کشاورزان هم بر روند تخصیص آب و رسیدن آن به شرق نظارت خواهد کرد البته هنوز ابزار لازم برای این کار در اختیار اعضا صنف قرار نگرفته است.

وحیدا اضافه کرد: لازم است دادستان‌های شهرستان‌ها در جریان این روند نظارتی قرار گرفته و افرادی که امر نظارت را انجام می‌دهند بیمه شوند. تضمینی وجود ندارد که آب در بالادست برداشت نشود، آب منطقه‌ای باید بر این مسئله نظارت کند، نیروی انتظامی و دادستانی باید با صنف کشاورزان همکاری کنند؛ زیرا اگر نظارت و کنترلی وجود نداشته باشد حتماً در بالادست برداشت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حجم مشخصی برای آبی که از سد رهاسازی می‌شود تعیین نشده است، اما بر اساس ذخیره فعلی سد ۵۷ میلیون متر مکعب آب در این روزها حتماً رهاسازی خواهد شد. امید است برف‌ها در بالادست آب شده و بر ذخیره پشت سد افزوده شود تا آب بیشتری به شرق اصفهان برسد.

کد خبر 552059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.