«جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد کلان فرهنگی و تبلیغی

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: «جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد و نقشه کلان برای امر فرهنگی و تبلیغی است که می‌توان از آن‌ها الگو گرفت و مبلغان باید نقش و سهم خود را در تحقق این دو مطالبه رهبری مشخص کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام سعید روستاآزاد در همایش تجلیل از مبلغان خواهر ضمن تشکر از خواهران مبلغ و با بیان اینکه تشکر اصلی به دست حضرت حق است و اوست که خیرالشاکرین است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دو راهبرد کلان را در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ملاقات تصویری اخیر مردم قم در ۱۹ دی بیان کردند و آن «جهاد تبیین» و «غیرت دینی» است.

راهبرد غیرت دینی

حجت‌الاسلام روستاآزاد از آیه ۳۹ سوره احزاب را برای تبیین «غیرت دینی» استفاده کرد و گفت: آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا» توصیف پیامبران است و همان‌طور که آیه قبل نیز درباره پیامبران الهی است که یکی از ویژگی‌های پیامبران را تبلیغ رسالت‌های الهی بیان می‌کند که همگی آن‌ها یک ویژگی شاخص دارند و آن خوف و خشیت فقط از خداوند متعال است.

وی افزود: در آیه ۲۸ سوره فاطر نیز می‌خوانیم «‌إنما یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»، که فقط یک دسته برابر خدا خشیت دارند و آن‌هم علما هستند که به نظر می‌رسد نسبتی بین علم و خشیت وجود دارد و اگر این آیه را به آیه ۳۹ سوره احزاب ضمیمه کنیم، نتیجه‌ای که به دست می‌آید این است که تنها مبلغین هستند که خشیت دارند و این مطلب هم به دست می‌آید که از علما آن دسته‌ای که مبلغ هستند به مقام خشیت می‌رسند و شاید این نتیجه را بتوان گرفت که اساساً عالم تراز و مورد تأیید قرآن کریم، عالمی است که مبلغ باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: تأکید قرآن کریم به بحث خشیت، تبلیغ و شأن تبلیغی به دلیل نقطه تلاقی و درگیری است و اینجاست که پیامبران و مبلغان خود را با زورمندان، زرمندان و قائلین به تحرف درگیر می‌کنند.

وی با بیان این‌که «غیرت دینی» مبتنی بر بسیاری از آیات قرآن کریم است، افزود: «غیرت دینی» برخاسته از علم، معرفت و باور دینی است که این یک راهبرد کلان ماست در تبلیغ، سخنرانی و مشورت در زمانه‌ای که خیلی‌ها تلاش می‌کنند غیرت دینی از بین برود.

راهبرد جهاد تبیین

حجت‌الاسلام روستا آزاد با اشاره به «جهاد تبیین» گفت: اولین بار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۱۳۹۵ بر اساس آیه ۵۲ سوره فرقان «جهاد تبیین» را مطرح کردند که در قرآن کریم می‌خوانیم، «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» ای پیامبر از کفار اطاعت نکن و با آن‌ها مجاهده کن و به‌وسیله قرآن با آن‌ها جهاد کبیر راه بینداز.

وی افزود: روایاتی از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که می‌فرمایند جهاد با دشمنان، جهاد اصغر است و جهاد اکبر در درون خودتان است و این آیه قرآن کریم بیان می‌کند که جهاد مقابله با کفار جهاد کبیر است، پس ما سه نوع جهاد داریم جهاد اصغر، جهاد اکبر و بین آن‌ها جهاد کبیر و احتمال دارد منظور این باشد که دو جهاد اصغر و کبیر مبتنی بر جهاد اکبر است و کسی که خودسازی نکند و بین خود و خدای خودش اصلاح نکند، طبعاً نمی‌تواند دست به جهاد کبیر و جهاد اصغر بزند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید میثمی، شهید ردانی پور قله‌های جهاد کبیر و تبیین و سرآمدان غیرت دینی هستند که مطالعه کتاب‌هایی درباره این شهیدان، شتاب‌دهنده تبلیغ خواهد شد.

وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان گفت: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۹۵ این آیه را چنین تفسیر کردند که ضمیر «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ» به قرآن برمی‌گردد و معنا به این صورت است که ای پیامبر از کفار اطاعت نکن و به‌وسیله قرآن با آن‌ها جهاد کن. ایشان در جلسه دیگری بیان کردند که به ذهنم رسید که این ضمیر برمی‌گردد به مفاد «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ» به این معنا که ای پیامبر مجاهده کن به‌وسیله عدم اطاعت و تبعیت از کفار، یعنی با مقاومت، ایستادگی و جهاد تبیین نه صرفاً با آیات قرآن کریم.

حجت‌الاسلام روستا آزاد بابیان اینکه «جهاد تبیین» در زمان فعلی کار سختی است، گفت: هجمه‌های سنگینی که به مکتب اهل‌بیت (ع) و باورهای دینی مردم وارد می‌شود، باعث شده است که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در کمتر سخنرانی بحث «جهاد تبیین» را مطرح نکنند.

حضرت زهرا (س) سرآمد و قله جهاد تبیین

وی تصریح کرد: این دو کلام راهبر «غیرت دینی» و «جهاد تبیین» هر دو ریشه در باورهای دینی و آیات قرآن دارند و می‌توانند به‌عنوان دو راهبرد کلان تبلیغی تعریف شوند و باید نسبت خودمان را نسبت به آن‌ها مشخص کنیم که وظیفه ما چیست و چه سهمی داریم؟ و مخصوصاً خواهران گرامی با داشتن الگویی مانند حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) که سرآمد جهاد تبیین بودند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر تبیین حضرت زهرا (س) نبود شاید بسیاری از اتفاقات مثبت در زمان اهل‌بیت (ع) اتفاق نمی‌افتاد، جهاد بزرگی که ایشان با خطبه فدکیه و سخنرانی‌هایشان داشتند و برکات آن هنوز قابل حس است و سر سفره جهاد تبیین حضرت زهرا (س) هستیم و حضرت زهرا (س) سرآمد و قله جهاد تبیین بودند.

وی در پایان گفت: دو راهبردی که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مشخص فرمودند در کنار دیگر راهبردهای کلان می‌تواند برای ما راهنما و راهگشا باشد تا دِین خود را به امام (ره) و شهدا ادا کنیم و هر آنچه وظیفه ما است را انجام دهیم و نتیجه به دست خداوند است.

در پایان این همایش به مناسبت ایام دهه فجر و چهل‌وسومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۴۳ مَبلغ خواهر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان که در ۱۰ سال گذشته فعالیت تبلیغی چشم‌گیری به‌خصوص در ایام و محدودیت‌های کرونایی داشته‌اند تجلیل شد.

کد خبر 552029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.