۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
پشت‌ پرده زیبایی اصفهان

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در تأسیسات و تجهیزات شهری و سرویس‌های دوره‌ای این تجهیزات از مهم‌ترین اقداماتی است که به منظور بهینه‌ کردن توانایی‌های تاسیسات، به حداکثر رساندن کارایی تجهیزات، کاهش نرخ خرابی و از کار افتادگی تأسیسات شهری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به تنوع و تعدد تأسیسات و تجهیزات شهری در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان نظام هماهنگ نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مستقر شده است، هدف از استقرار این نظام افزایش دوره عمر مفید دستگاه‌ها و تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان و کارایی کل تجهیزات و تعمیرات آنها، کنترل موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن روش‌های تعمیرات کاهش هزینه‌های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی، افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف امکان‌سنجی و روش‌سنجی فعالیت‌های تعمیری و تولیدی و در نتیجه افزایش بهره‌وری است.

گستره ارائه خدمات شهری در بیش از ۵۰۰ پارک شهری و محلی، عرصه‌های عمومی فضای سبز، آثار تاریخی، پل‌ها، مساجد و دیگر ابنیه سطح شهر مستلزم ایجاد لایه مشترک تاسیساتی است که به عنوان دارایی‌های فیزیکی شهرداری در بخش تأسیسات و تجهیزات شناخته می‌شود.

با توجه به تنوع و تعدد تأسیسات و تجهیزات شهری در مناطق ۱۵‌گانه شهر اصفهان شامل بیش از ۷۰ هزار پایه روشنایی، ۵۰۰ آبنما، بیش از ۳۰۰ محوطه اسباب بازی کودکان، ۳۳۰ سامانه آبرسانی، ۱۵۰ پروژه نورپردازی ابنیه تاریخی و معاصر، یک‌هزار و ۵۰۰ انشعاب و اشتراک برق، ۳۳ نیروگاه خورشیدی، بیش از ۲۷۰ دستگاه سرویس بهداشتی، ۴۰۰ ساختمان اداری و خدماتی، هفت هزار و ۲۰۰ تابلو برق و شبکه توزیع برق داخلی و بیش از ۱۲۰ هزار قطعه از انواع مبلمان شهری مانند سطل زباله، نیمکت و آلاچیق نظام هماهنگ نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مستقر شده است.

نگهداری از تأسیسات شهری بر اساس استانداردهای روز دنیا

سید مهدی حسینی، مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان در خصوص تأسیسات شهری و لزوم نگهداری آنها بر اساس استانداردهای روز، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به گسترش شهر اصفهان در دهه اخیر و تنوع تأسیسات شهری در عرصه‌های گوناگون لازم است که دیدگاه نگهداری این دارایی‌ها مبتنی بر استانداردهای روز باشد و بر همین اساس نسبت به عملیات نگهداری، حفاظت و تعمیرات تجهیزات و تأسیسات اقدامات و برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: تأسیسات شهری اصفهان به ۱۰ دسته تخصصی تقسیم و برای هر بخش از این تأسیسات بر اساس استاندارد ۱۳۳۰۶، برنامه‌ریزی جداگانه تخصصی و زمان‌محور تعریف شده است، از این رو هر کدام از تأسیسات دارای شناسنامه فنی و برنامه زمان‌بندی نگهداشت، سرویس و تعمیرات است.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: از جمله تأسیسات شهری می‌توان به مبلمان شهری، روشنایی پارک‌ها و فضای سبز، نورپردازی ابنیه تاریخی و معاصر و پل‌های سطح شهر، مدیریت مصرف انرژی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، توجه به ساختمان‌های اداری و خدماتی و مدیریت نصب و جانمایی تجهیزات مخابراتی اشاره کرد.

حسینی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ هزار قطعه مبلمان شهری در پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان وجود دارد، تصریح می‌کند: مبلمان شهری شامل تمام تجهیزات داخل پارک‌ها مانند انواع نیمکت‌ها، سطل‌های زباله، آلاچیق‌ها و نمازخانه‌های پارک‌ها است؛ این تجهیزات به صورت هفتگی نظافت و به صورت فصلی رنگ‌آمیزی می‌شود و هرگونه تخریب بلافاصله در سامانه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ثبت و توسط تکنسین‌های مربوطه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت روشنایی پارک‌ها و فضای سبز، می‌افزاید: با توجه به لزوم روشنایی عرصه‌های عمومی سطح شهر هر روز نسبت به نگهداری و تعمیرات تأسیسات موجود و همچنین توسعه تجهیزات روشنایی برای نقاط تاریک اقدام می‌شود، سامانه‌های روشنایی به صورت شبانه و مستمر توسط ناظران مدیریت بهینه‌سازی رصد می‌شود و در صورت وجود هر گونه خاموشی بلافاصله در سامانه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ثبت و نسبت به رفع خاموشی آن اقدام خواهد شد.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: در عرصه‌های عمومی شهر اصفهان بیش از ۷۰ هزار پایه روشنایی و متعلقات مربوطه وجود دارد که علاوه‌بر تهیه شناسنامه فنی برای هر کدام از آنها دوره تعمیرات و نگهداری ویژه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت سیمای شهر باید نورپردازی ابنیه تاریخی، معاصر و پل‌های سطح شهر مورد توجه قرار گیرد، ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت سیمای شهر در شب و لزوم نورپردازی ابنیه تاریخی به صورت برنامه زمان‌بندی شده، بیش از ۲۰۰ پروژه نورپردازی شامل ۲۵ هزار پروژکتور به صورت شبانه و مستمر توسط تکنیسین‌ها، ناظران مقیم و ناظران عالی مدیریت بهینه‌سازی کنترل می‌شود، همچنین اقدامات لازم در سامانه نگهداری و تعمیرات ثبت و پس از بررسی موضوع نسبت به جایگزینی تجهیزات یا انجام تعمیرات لازم اقدام می‌شود.

شهرداری اصفهان رتبه اول کلانشهرها در مدیریت مصرف انرژی

حسینی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان می‌گوید: با توجه به اهمیت مدیریت مصرف انرژی و انجام سه مرحله ممیزی انرژی در تأسیسات و تجهیزات به صورت مستمر مصرف تأسیسات در فضاهای باز و فضاهای بسته شامل ساختمان‌های اداری و خدماتی رصد، ارزیابی و مقایسه مصرف استاندارد و متعارف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته به آن بیش از ۹۰ هزار مگاوات ساعت در سال مصرف انرژی دارد، اظهار می‌کند: در بخش مدیریت مصرف انرژی با توجه به لزوم کنترل مصالح و هزینه‌های اداره شهر اقدامات اصلاحی بر اساس خروجی شاخص‌های ارزیابی انجام و اجرا خواهد شد که شهرداری اصفهان رتبه اول کلانشهرها در مدیریت مصرف انرژی را دارد و همچنین استان اصفهان پنج سال متوالی، رتبه اول این بخش را به دست آورده است.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه روز افزون این تجهیزات در شهر مورد توجه است و مانند شهرهای پیشرو در این زمینه نسبت به طراحی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی اقدام می‌شود، می‌افزاید: در این زمینه شهرداری اصفهان تاکنون موفق به نصب ۶۰۰ کیلووات ظرفیت انرژی خورشیدی در قالب ۳۳ نیروگاه با مقیاس کوچک و متوسط اقدام کرده است و رتبه برتر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به مراجعات متعدد و مکرری از سوی شهروندان به ساختمان‌های اداری شهرداری، این ساختمان‌ها باید از نظر مدیریت مصرف انرژی و ایمنی تأسیسات به صورت مستمر پایش و نگهداری شود.

جلوگیری از نصب دکل‌های مخابراتی در بافت مسکونی

حسینی با بیان اینکه نصب و جانمایی اپراتورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه و اینترنت توسط مدیریت نصب و جانمایی تجهیزات مخابراتی انجام می‌شود، اضافه کرد: بر اساس پیشنهاد اپراتورها جانمایی دقیق بر اساس اصول شهرسازی، زیباسازی و فضای سبز انجام خواهد شد، در این راستا علاوه‌بر تجمیع دکل‌ها در نقاط امکان‌پذیر نسبت به کنترل ارتفاع و فاصله از منازل مسکونی اقدامات اولیه انجام می‌شود؛ البته در این بخش سعی شده است از اماکن عمومی و دولتی استفاده و تا حد امکان از نصب دکل در بافت مسکونی جلوگیری شود.

وی با اشاره به جایگاه نگهداری و تعمیرات در شهرداری اصفهان در بین کلانشهرهای کشور، تصریح می‌کند: با توجه به گستردگی وظایف این مدیریت لازم است که به صورت مستمر و شبانه‌روز نسبت به انجام وظایف اقدام شود تا شاهد شهری پرنشاط و ایمن برای شهروندان باشیم.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به تعریف پروژه هوشمندسازی نظارت بر تأسیسات و تجهیزات شهر، خاطرنشان می‌کند: این پروژه در ابتدای سال آینده اجرایی شود.

وی با بیان اینکه کسب رتبه‌های متعدد در زمینه مدیریت مصرف انرژی و در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نگهداری و تعمیرات سبز، مدیریت مصرف انرژی در سطح ملی و استانی تنها بخشی از تلاش‌ها در این زمینه است.

حسینی ضمن قدردانی از دیدگاه ویژه مجموعه مدیریت جدید شهری اصفهان به مجموعه اقدامات و اعتبارات نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری، تاکید می‌کند: مشارکت شهروندان در نظارت بر تأسیسات شهری نیز تأثیر مهمی در افزایش کیفی سطح بهره‌وری تأسیسات شهری خواهد داشت، لذا شهروندان می‌توانند با بیان نظرات و پیشنهادات خود از طریق سامانه ۱۳۷ و دیگر راه‌های ارتباطی، تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت نگهداشت تأسیسات شهری داشته باشند.

کد خبر 551985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.