ستاد ساماندهی تالاب بندرانزلی تشکیل می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تالاب بندرانزلی مانند دریاچه ارومیه در تراز ملی دیده شده و برای ساماندهی آن ستاد تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه روز گذشته در پانزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ویژه آیت‌الله رئیسی در بندر انزلی، اظهار کرد: بندرانزلی با صیادی و گردشگری شناخته می‌شود؛ لذا باید به دنبال طرح‌های توسعه‌ای باشیم که داشته‌های موجود از بین نرود.

وی با بیان اینکه در گیلان بهترین نعمت‌های طبیعی وجود دارد که زندگی، فرهنگ و اعتقادات مردم بر مبنای اکولوژی آن شکل گرفته است، افزود: این نعمت‌ها ازجمله صیادی و نوغان‌داری دچار مشکلاتی شده و در حال از بین رفتن است و این مسئله برای کشور بسیار سخت بوده و دولت هرگز این اجازه را نخواهد داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه خط توسعه شهر بندرانزلی با تالاب و دریای خزر محدود شده است، افزود: تغییر اقلیم و به دنبال آن تنوع زیستی، موضوعی جدی است و پارامترهای داینامیک ازجمله در میانگین بارش‌ها و میزان دما متحرک بوده و دائماً در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه، تالاب انزلی دستخوش مسائل زیادی بوده و دستکاری‌هایی در آن انجام شده است که دولت خود را آماده کرده تا این مباحث را مدیریت کند، افزود: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری انزلی با مشارکت معاونت اداره کل منابع‌طبیعی استان گیلان و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام خواهد شد.

سلاجقه با بیان اینکه اولویت ویژه در مباحث آبخیزداری، حفظ منابع آب و خاک و پوشش گیاهی ۳۶۰ هزار هکتار از تالاب انزلی است، افزود: تالاب انزلی مانند دریاچه ارومیه در تراز ملی دیده شده است و برای ساماندهی آن ستاد تشکیل می‌شود.

وی افزود: در سفر ریاست‌جمهوری به استان گیلان، تشکیل ستاد ساماندهی تالاب انزلی در زیرمجموعه معاون اول ایشان مصوب شده و این رویکرد، سطح تشکیلاتی و ساختاری را نسبت به تالاب ارتقا داده و متفاوت است. از طرفی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند در این راستا وظایف خود را انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: تالاب اکوسیستمی دارد که منابع آبی خود را به نحو مطلوبی مدیریت می‌کند اما به شرط آنکه انسان در آن هیچ دخالتی نداشته باشد.

وی با اشاره به معضلات تصفیه‌خانه‌های شهرهای رشت و انزلی، تصریح کرد: شیرابه دفن‌گاه زباله سراوان از طریق دو رودخانه شهر رشت، وارد تالاب انزلی می‌شود؛ لذا از شهرداری‌های رشت و انزلی می‌خواهیم در این باره به تکالیف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور نیز باید در راستای مدیریت پسماند، وظایف خود را به خوبی انجام دهد افزود: طبق قانون، خط‌ومشی سازمان محیط‌زیست برای حفظ مسائل زیست‌محیطی استان‌های شمالی نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت و ویژه است.

سلاجقه با بیان اینکه توسعه استان‌های شمال کشور باید درخور مردم منطقه باشد، افزود: براساس شرایط طبیعی مناطق شمالی، باید به نحوی اشتغال‌زایی و کارآفرینی کنیم که به محیط‌زیست آسیبی وارد نشود و طبیعت شاداب و سرزنده باقی بماند.

کد خبر 551885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.