۳ تا ۵ درصد کل منابع حوزه سلامت به آزمایشگاهها اختصاص می‌یابد

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران  با اشاره به این که همواره تشخیص و پیشگیری  مقدم بر درمان بوده است، گفت : حدود سه تا پنج درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان نظام پزشکی کشور، محمد رضا امینی فرد در نشست خبری بیست و سومین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه با اشاره به اینکه بیش از هفتاد درصد تشخیص ها در آزمایشگاههای کلینیکال و آناتومیکال صورت می پذیرد؛ اظهار کرد: همواره تشخیص و پیشگیری بر درمان مقدم بوده است ولی با این حال حدود سه تا پنج درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه عدم تناسب بین هزینه و درآمد، آزمایشگاهها را با مشکل مواجه کرده و اگر شرایط به همین روال ادامه یابد، بسیاری از این مراکز با خطر تعطیلی و ورشکستگی روبه‌رو می‌شوند؛ ادامه داد: واقعی کردن تعرفه ها براساس قیمت تمام شده در بهبود تشخیص ها و کاهش هزینه‌های درمانی ودارویی و همچنین بهبود اقتصاد سلامت نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران با اشاره به قیمت بالای مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی و متاثر بودن آنها از نوسات ارزی گفت: آزمایشگاه وابسته به مواد و تجهیزات مصرفی است؛ لذا باید درتعیین تعرفه‌های آزمایشگاهی قیمت تمام شده خدمات لحاظ شود و در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد رشد جزء فنی و حرفه‌ای متناسب با تورم و افزایش حقوق و دستمزد باشیم.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشور در شورای عالی نظام پزشکی وضعیت آزمایشگاههای دولتی و دانشگاهی و بخش های پاتولوژی دولتی را از نظر اعتبارات و پرداخت ها به همکاران پاتولوژیست و حتی کارشناسان آزمایشگاه را نامناسب عنوان کرد و افزود: باید توجه کافی به بخش های کلینیکال و آناتومیکال بیمارستانها و مراکز دولتی داشت، اما متاسفانه حوزه آزمایشگاهی کشور در طول سالیان گذشته علیرغم اهمیت فزاینده آن و بدرستی مورد توجه و اقبال تصمیم گیران و سیاست گذاران سلامت کشور قرار نگرفته است.

پاتولوژی نقش اصلی هدایت خدمات پزشکی را بر عهده دارد

در ادامه محمد هادی صادقی، نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به اینکه کنگره پاتولوژی با انتقال جدیدترین تجربه های علمی نقش بی بدیلی در ارتقا کیفیت خدمات پزشکی خواهد داشت؛ اظهار کرد: پاتولوژی در هردو زمینه سرجیکال و کلینیکال نقش اصلی هدایت‌خدمات پزشکی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه پشتیبان اساتید برجسته و شناخته شده، فارغ التحصیلان جوان و دستیاران هستند؛ افزود: ماندگاری پاتولوژیست های جوان در مناطق محروم با کم لطفی و دقت ناکافی متولیان وزارت بهداشت مواجه شده و همین امر موجب دلسردی این همکاران برای ادامه فعالیت است.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان جوان و دستیاران مشکلات متعددی دارند، ادامه داد: این موضوع آرامش خاطر این همکاران را که از مهمترین الزامات دقت در ارائه خدمات است؛ به هم می زند.

نایب رئیس شورای عالی با تاکید بر اینکه توجه نکردن به حداقل نیاز های پزشکان طرحی قابل پذیرش نیست؛ تصریح کرد: کمبود ظاهراً به معنی کمبود پزشکان بی هزینه معنی شده است و ماندگاری یعنی هزینه ای که به پزشک بابت ۲۴ ساعت در دسترس بودن در بیمارستان به وی تعلق می گیرد که این مبلغ برای پاتولوژیست های جوان کمتراز نصف اعتبار معمول است.

صادقی اظهار کرد: تامین نشدن مکان و پانسیون علی‌رغم تکلیف قانونی، مشکلی است که در تعدادی از دانشگاهها موجب نارضایتی شدید همکاران جوان شده و در حوزه دستیاری هنوز ناکارآمدی و عدم پوشش مطلوب بیمه هاوجود دارد.

وی یاد آور شد: در حوزه مشکلات دستیاران پرداختی ها با وجود افزایش هزینه های زندگی تناسبی ندارد و کمبود امکانات آموزش و خدمات نیز به اصل آموزش لطمه زده است.

کد خبر 551853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.