آیا شیوع زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار، نگران‌کننده است؟

نتایج اطلاعات اولیه ارائه شده در دانمارک نشان می‌دهد که زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار، زندگی انسان‌ها را تهدید نمی‌کند، موجب بروز علائم شدید بیماری نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را افزایش نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو شده‌ایم. با وجود اینکه محققان اقدامات قابل توجهی در زمینه مقابله با بیماری کووید -۱۹ انجام داده‌اند و واکسن‌هایی علیه ویروس کرونا تولید شده، اما جهش‌های جدید ویروس کرونا به نگرانی اصلی پژوهش‌گران تبدیل شده است. درحالی‌که محققان در حال بررسی ماهیت گونه اومیکرون ویروس کرونا بودند، زیرسویه جدیدی به نام اومیکرون پنهان‌کار یا BA.۲ در ۴۰ کشور ازجمله هند، دانمارک، بریتانیا، سوئد و سنگاپور شناسایی شد. متخصصان معتقد هستند که تشخیص این زیرسویه دشوار است.

زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار چیست؟

اومیکرون پنهان‌کار یا BA.2 زیرسویه‌ای از گونه بسیار عفونی اومیکرون است که جهش‌های زیادی نسبت به گونه اصلی دارد. محققان در حال بررسی ماهیت این زیرسویه هستند، اما سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که این زیرسویه یک سطح پایین‌تر از وضعیت نگران کننده به نظر می‌رسد. تاکنون ۴۰۰ نفر در بریتانیا به زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار مبتلا شده‌اند، در حالی که دانمارک بیش از کشورهای دیگر تحت تأثیر این زیرسویه قرار گرفته است؛ به طوری که ۷۹ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور درگیر زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار شده‌اند.

آیا شیوع زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار نگران کننده است؟

با وجود اینکه گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند، نتایج اطلاعات اولیه ارائه شده در دانمارک نشان می‌دهد که زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار زندگی انسان‌ها را تهدید نمی‌کند، باعث بروز علائم شدید بیماری نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را افزایش نمی‌دهد.

چه تفاوتی بین زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار و گونه اصلی اومیکرون وجود دارد؟

اگرچه به نظر می‌رسد که زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار دقیقاً مانند گونه اصلی اومیکرون باعث بروز علائم خفیف بیماری کووید -۱۹ می‌شود، اما موضوعی که باعث نگرانی محققان شده، دشواری در تشخیص زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار است. متخصصان معتقد هستند که این زیرسویه جدید هیچ گونه جهشی ندارد، بنابراین فرآیند تشخیص آن دشوار شده است؛ اما ازآنجاکه گونه اصلی اومیکرون دارای جهش‌های زیادی است، به راحتی می‌توان آن را از طریق تست‌های کرونا PCR تشخیص داد. همان‌طورکه مشخص است، یک تست RT-PCR ژن اسپایک ویروس را تشخیص می‌دهد. متخصصان اعلام کرده‌اند که گونه اصلی اومیکرون دارای یک جهش به شکل حذف "S" یا ژن اسپایک است که به راحتی قابل تشخیص است، اما زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار فاقد این جهش است.

علائم زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار چیست؟

تاکنون شواهدی مبنی بر علائم زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار ارائه نشده؛ بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا علائم آن با گونه اصلی اومیکرون متفاوت است یا خیر. البته متخصصان معتقد هستند که این زیرسویه نیز باعث بروز علائم خفیف بیماری کووید -۱۹ می‌شود. علائم کرونای اومیکرون شامل آبریزش بینی، خارش گلو، سردرد، خستگی، عطسه، بدن درد، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و حالت تهوع می‌شود.

به منظور پیشگیری از ابتلاء به زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار چه اقداماتی انجام دهیم؟

درحال‌حاضر دریافت واکسن کرونا و دوزهای تقویت کننده آن، در اولویت اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، توصیه شده است که افراد از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند تا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند.

کد خبر 551839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.