احتمال سه رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا جدی است

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، نسبت به خطر سه رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا هشدار داد.

به گزارش ایمنا، علی اکبری‌ساری، درباره چگونگی روند افزایشی شیوع سویه اومیکرون اظهار کرد: اومیکرون در بسیاری از استان‌های کشور به سویه غالب تبدیل شده و در برخی از استان‌ها نیز در حال تبدیل شدن به سویه غالب کرونا است. درحال‌حاضر در بسیاری از شهرها بیش از ۵۰ درصد از موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا درگیر سویه اومیکرون هستند و حتی در برخی از شهرها، میزان مبتلایان به اومیکرون بالاتر از این میزان است.

تعداد مبتلایان به ۳۰ هزار نفر خواهد رسید

وی با بیان اینکه تاکنون حدود سه هزار نفر مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده است، افزود: اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به آمارهای دو الی سه روز قبل کرونا داشته باشیم، به طور کلی در روز سوم بهمن حدود ۵۱۵۰ ابتلای جدید در کشور داشتیم، چهارم بهمن این رقم به هفت هزار و ۶۹۰ ابتلای جدید و روز بعد از آن یعنی پنجم بهمن ماه این رقم به عدد ۹ هزار و ۳۸۰ ابتلاء رسیده است و عملاً روزانه حدود دو هزار نفر به تعداد افراد شناسایی شده، افزوده شده‌اند.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز این روند رو به رشد باشد و طی دو هفته آتی، رقم مبتلایان به بالای ۳۰ هزار عدد ابتلاء در روز برسد. معنای این موضوع این است که ما به زودی در آستانه پیک ششم کرونا قرار خواهیم گرفت که با سویه اومیکرون اتفاق خواهد افتاد. همچنین آمار بستری‌ها هم به همین نسبت افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها و در بخش مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است، گفت: این موضوع علامت خطر مهمی است که ظرف چند هفته آینده اومیکرون شیوع بالایی پیدا کند.

اکبری‌ساری، درباره اینکه آیا تعداد مرگ و میرها نیز طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت، افزود: معمولاً چند هفته پس از بالا رفتن آمار مبتلایان آمار تعداد افراد فوتی نیز افزایش پیدا می‌کند، اما درخصوص سویه اومیکرون چند نکته وجود دارد.

حد قابل قبولی از مصونیت در جامعه وجود دارد

وی افزود: اومیکرون نسبت به سویه دلتا تظاهرات بالینی و علائم خفیف‌تری دارد، اما به دلیل اینکه میزان سرایت بالاتری دارد در مجموع تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بیشتر خواهد شد. خوشبختانه بخش عظیمی از جمعیت کشور ما واکسن دوز دوم را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون نقش مؤثری در کاهش فوتی‌ها خواهد داشت؛ به دلیل اینکه هنوز هم حد قابل قبولی از مصونیت در جامعه وجود دارد.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون کشور قابل قبول است و حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال هر دو دوز واکسن را دریافت کردند و اکثراً دوز دوم را طی چند ماه گذشته دریافت کردند؛ بخشی از جامعه نیز به علت ابتلاء به بیماری، دارای مصونیت شده‌اند. بنابراین درحال‌حاضر سطح ایمنی مردم نسبتاً خوب بوده و ممکن است باعث شود که میزان افراد بدحال بستری و فوتی افزایش ناگهانی نداشته باشد؛ اما براساس پیش‌بینی‌هایی که مؤسسات علمی خارج از کشور و مؤسسات علمی داخلی انجام داده‌اند، رسیدن آمار فوتی‌ها به بالای ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در روز در یک تا دو ماه آینده، محتمل است و تنها اقدامی که می‌تواند جلوی این خطر مهم را بگیرد، تزریق دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌ها است.

کاهش آنتی‌بادی پس از گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند، حتماً آن را تزریق کنند و افرادی که بیش از سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته، اقدام به تزریق دوز یادآور کنند.

ساری افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از برگزاری دورهمی‌ها بسیار مهم است و در صورت عادی‌انگاری، با پیک ششم کرونا با آمار بستری و فوتی‌های بالا مواجه خواهیم شد. اگر تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور جدی‌تر در دستور کار قرار داشته باشد، می‌توانیم از این پیک و آمار مرگ و میر آن با حجم پایین عبور کنیم.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: براساس مطالعات انجام شده، پس از گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم، میزان آنتی‌بادی بسیار کاهش پیدا می‌کند که در اثر آن، تعداد مبتلایان و بستری و فوت افزایش خواهد یافت. مطالعات نشان می‌دهد در صورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا، ایمنی بدن از ۴۰ الی ۵۰ درصد به ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد رسید و دوز سوم واکسن میزان آنتی‌بادی و سیستم دفاعی بدن را تقویت خواهد کرد که همین موضوع از میزان ابتلاء و بستری و فوت افراد به میزان قابل توجه جلوگیری به عمل می‌آورد.

آیا اومیکرون پایان کرونا است؟

وی درباره اینکه آیا اومیکرون پایان کرونا خواهد بود، گفت: نمی‌توان این موضوع را به طور قاطع پیش‌بینی کرد، اما براساس نظرات دانشمندان این عرصه، نباید در کوتاه‌مدت به پایان کرونا خوش‌بین باشیم. تا زمانی که همه‌گیری در همه کشورها کنترل نشود، کرونا از بین نخواهد رفت و نباید امیدی به پایان کرونا داشته باشیم.

ساری، با بیان اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال از مدت‌ها قبل در کمیته علمی کرونا تصویب شده بود و خانواده‌ها می‌توانستند واکسیناسیون را انجام دهند، اظهار کرد: طی یکی دو روز گذشته واکسیناسیون افراد ۹ تا ۱۲ سال هم به این جمعیت اضافه شد و با دو واکسنی که فعلاً در دسترس است، خانواده‌ها می‌توانند واکسیناسیون را انجام دهند. درحال‌حاضر هموطنان می‌توانند با استفاده از دو واکسن پاستوکوک و سینوفارم، واکسیناسیون افراد بالای ۹ سال را انجام دهند. این دو واکسن براساس مطالعات صورت گرفته ازجمله کم‌عارضه‌ترین واکسن‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: توصیه جدی می‌شود که افراد بالای ۹ سال از این واکسن‌ها استفاده کنند، اما هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد و استفاده از آن‌ها داوطلبانه و اختیاری است و در صورت رضایت والدین قابل انجام است. توجه داشته باشیم که استفاده از واکسن کرونا در افراد بالای ۹ سال می‌تواند کمک زیادی به ایمنی و سلامت آن‌ها کند و طبیعی است که برای افرادی که واکسن نزده‌اند، ممکن است به منظور حفظ سلامت خودشان و بقیه افراد جامعه محدودیت‌هایی ایجاد شود.

منبع: فارس
کد خبر 551577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.