تدابیر شهرهای جهان برای افزایش تردد سبز

تحقیقات حاکی است که پویایی نقش مهمی در فراگیری یک شهر ایفا می‌کند؛ مدیران در بسیاری از شهرهای جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا قابلیت دسترسی جهانی را برای تمام ساکنان با هر سطح توانایی تسهیل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه ترددهای داخل شهری در پی ترویج دورکاری، انجام خرید و فروش‌های آنلاین و برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی در نتیجه انتشار ویروس کرونا، نسبت به قبل کاهش یافته است با این حال، افزایش قابلیت دسترسی مراکز شهری به عنوان محرکی قدرتمند در بهبود فراگیری بسیار حائز اهمیت است. اینکه چگونه مدیران شهری می‌توانند رفت و آمد را برای مردم در شهرها بدون استفاده از وسایل نقلیه شخصی تسهیل کنند، بسیار چالش‌برانگیز است با این حال، مدیران در شهرهای مختلف جهان تدابیر مختلفی برای آن اندیشیده‌اند که در ادامه به معرفی چند مورد پرداخته می‌شود.

تدابیر شهرهای جهان برای افزایش تردد سبز

سیستم رزرو قطار به صورت اینترنتی در پکن چین

پکن، پایتخت چین یکی از کلان‌شهرهای بسیار متراکم قاره آسیا به‌شمار می‌رود که هر ساله بیش از ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی در آن انجام می‌شود. تقاضای مردم به استفاده از این وسایل به حدی زیاد است که همه کاربران مجبور هستند در صف‌های طولانی تهیه بلیط بایستند و دست کم مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه، باید در انتظار بمانند؛ که همین امر به انصراف بسیاری از شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و جایگزین کردن خودروهای شخصی منجر شده و انتشار گازهای آلاینده ناشی از عبور و مرور آن‌ها را در پی داشته است.

اما خبر خوش این است که مدیران اخیراً سیستمی اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند که به مردم امکان تهیه آنلاین بلیط قطار را می‌دهد و در نتیجه نیازی به تشکیل صف‌های طولانی و اتلاف وقت برای این منظور نخواهد بود. این سیستم پس از راه‌اندازی کامل، مدت زمان تهیه بلیط را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد چرا که افراد می‌توانند تنها از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود به وب‌سایت مورد نظر وارد شوند و بلیط خود را رزرو کنند.

تدابیر شهرهای جهان برای افزایش تردد سبز

ارائه خدمات بر اساس تقاضا برای افراد دارای ناتوانی جسمی در لس‌آنجلس، ایالات متحده آمریکا

لس‌آنجلس، واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، شهری با افزایش مداوم جمعیت محسوب می‌شود که اغلب ساکنان آن برای رفت و آمدهای روزمره از خودروهای شخصی بهره می‌گیرند. متأسفانه در این میان، افراد دارای معلولیت جسمی با چالش‌های زیادی برای عبور و مرور به سمت مراکز کاری، بیمارستان‌ها یا مدارس مواجه هستند و تنها به چند گزینه محدود برای تردد خود دسترسی دارند.

در ماه اوت ۲۰۲۱، شرکت خودروسازی هیوندای نوعی خدمات پویایی جدید در سطح جهانی ارائه داد تا از طریق آن رفت و آمد را برای افراد دارای ناتوانی جسمی یا تمام کسانی که برای عبور و مرور خود در شهرها با مانع مواجه می‌شوند، تسهیل کند. این خدمات اکنون به طور آزمایشی در لس‌آنجلس پیاده شده که در نتیجه پیش‌بینی شده است تردد برای افراد ناتوان جسمی یا کسانی که پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ برای رفت و آمد خود با مشکل مواجه شده‌اند بهبود یابد. در این نوع خدمات، وسایل حمل‌ونقل عمومی به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت دسترسی را برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار راحت می‌کند ضمن اینکه به یک سیستم روشنایی ضدمیکروبی مجهز است که مسئولیت تهویه هوا را نیز به عهده دارد.

تدابیر شهرهای جهان برای افزایش تردد سبز

طرح اشتراک دوچرخه در شیکاگو، ایالات متحده آمریکا

مقامات محلی شیکاگو به منظور تسهیل رفت و آمد برای ساکنان کم‌درآمد شهر، طرح دوچرخه‌های اشتراکی را پیاده کرده است و برای تحقق این هدف، ایستگاه‌های بسیاری را در سراسر شیکاگو گسترده‌اند. هزینه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شهر بسیار متفاوت است با این حال طرح‌های تخفیفی زیادی نیز برای آن وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهره‌گیری دوچرخه‌ها به مدت یک سال کامل در ازای تنها پنج دلار اشاره کرد.

نرم‌افزار اشتراک مقرون به‌صرفه خودروهای سواری در برلین آلمان

از سال ۲۰۱۸ به بعد نرم‌افزاری که دانلود آن هیچ هزینه‌ای در بر ندارد در برلین ایجاد شده است که به مردم امکان استفاده از خودروهای اشتراکی را با کمترین هزینه ممکن می‌دهد. مسافران از طریق این نرم‌افزار جای خود را در خودروهایی که قابلیت حمل شش نفر را به‌طور همزمان در یک مسیر مشابه دارد، رزرو می‌کنند. این خودروهای مینی ون مسافران را به مقصد دقیق نمی‌رساند بلکه در مسیر حرکت خود، آن‌ها را در نزدیک‌ترین محل به مقصد پیاده می‌کند.

جالب است بدانید تمام این خودروها مجهز به امکاناتی است که بالا و پایین رفتن را برای مسافران سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار تسهیل می‌کند ضمن اینکه نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی، هزینه بسیار کمتری را بر دوش مسافران قرار می‌دهد.

تدابیر شهرهای جهان برای افزایش تردد سبز

کد خبر 551497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.