سپاهان این فصل محرم چرا انتظارات را برآورده نمی کند؟

سپاهان این فصل نویدکیا نتوانسته است به طور کامل انتظارات فوتبال دوستان را برآورده کند اما کارشناسان فوتبال دلایلی را برای این عدم نتیجه گیری مرتبط می دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم سپاهان لیگ بیست و یکم را خیلی طوفانی آغاز کرد و اگر چه در هفته چهارم برابر تیم همشهری خود یعنی ذوب آهن شکست خفیفی را متحمل شد اما همه فوتبال دوستان اصفهانی دادن سه امتیاز به ذوب آهن را اتفاق تلخی نمی دانستند و آن را تلنگری برای اصلاح مسیر شاگردان محرم نوید کیا قلمداد می کردند. اما بعد از گذشت ۱۶ هفته از لیگ برتر نه تنها مشکلات سپاهان اصلاح نشد بلکه فراز نشیب این تیم انتقاداتی را به بازیکنان و کادر فنی وارد کرد. این در حالی است که تیم سپاهان با خرید های خوب خود قبل از شروع فصل به عنوان کاندیدای اصلی قهرمانی در این فصل به شمار می رفت و البته اگر ادامه مسیر را به درستی پیش برود قطعاً می تواند سرخابی های پایتخت را کنار زده و سلطه پنج ساله قرمزها را کنار بزند. به هر حال به نظر می رسد تعطیلات نیم فصل بهانه خوبی برای ترمیم زرد پوشان اصفهانی است تا ادامه لیگ برتر برای سپاهان محرم بتواند با گل های متعددی همراه باشد.

در همین زمینه فرشید طالبی، بازیکن سابق سپاهان معتقد است: سپاهان تقریباً دو نیم فصل را تا حدودی شبیه هم شروع کرده است. در سال گذشته نیز تیم این تیم در اولین بازی خود شرایط مطلوبی نداشت ولی نیم فصل دوم با رفع نواقص، نمایش خوبی داشت و در نیم فصل دوم خیلی موفق بود. سپاهان امسال در یارگیری خیلی خوب درخشید. اما باید به این نکته اشاره کنم که بعد از عملکرد بسیار خوب سپاهان در لیگ گذشته، خواسته یا ناخواسته سطح توقعات بالا رفت. تیم سال پیش نوید کیا کورس قهرمانی را خیلی خوب پیش رفت.

وی در ادامه می افزاید: امسال با خریدهایی که سپاهان انجام داد انتظارات بیش از پیش بالا رفت. دوم شدن سپاهان در سال گذشته و فرم و شکل بازی تیم باعث شد که انتظار هواداران به حق بالا رود. همیشه انتظارات از سپاهان بالا است. در واقع سکوها تیم‌های بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر بنده سپاهان خوب لیگ امسال را خوب شروع کرد. در ادامه راه تیم‌ها سپاهان را به خوبی انالیز کردند و به نظر می رسد بازیکنان سپاهان از لحاظ روحی و روانی فاصله زیادی با تیم و هدفشان پیدا کردند.مهم‌ترین دلیلی که سپاهان در نیم فصل اسیر شد این است که در انتقال توپ از حمله به دفاع ضعیف عمل کرد و در ضربات آخری که سپاهان به کرات موقعیت ایجاد کرده بود موفق نبود.

سپاهان در سه بازی نزدیک به ۵۰ موقعیت گل ایجاد کرد!

بازیکن سابق سپاهان تصریح می کند: سپاهان زمانی که در جریان بازی یک گل عقب می‌افتد تمرکزش را از دست می‌دهد و شیرازه تیم از هم می‌پاشد به دلیل اینکه توقع ندارد از هیچ تیمی گل بخورد. همچنین به نظر می رسد دست سپاهان از نظر تاکتیکی خوانده شده است و تفکرات محرم نسبت به پارسال مشخص است. سپاهان در سه بازی نزدیک به ۵۰ موقعیت گل ایجاد کرد که این آمار خیلی خوبی است اما به راحتی گل دریافت می کند که نشان دهنده این است که استرس عجیبی در ساق پای بازیکنان وجود دارد.

وی در خصوص فشار روحی روانی روی بازیکنان سپاهان و به ویژه گلر تیم اظهار می کند: دروازه بان اتریشی تیم سپاهان در هفته هفتم و هشتم خیلی خوب عمل کرد اما در هفته‌های بعد اتفاقات باعث شد سپاهان از هم بپاشد. من مهم‌ترین موضوع را بعد روحی و روانی می دانم. ای کاش سپاهان از چند روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرد. هر کدوم از توپ‌هایی که هافبک ها و مهاجمین فرصت سازی کردند اگر وارد دروازه حریف می‌شد این موضوعات قطعاً کم رنگ تر می‌شدند.

طالبی با اشاره به فرصت اصلاح مسیر در بین دو نیم فصل می گوید: با الویتی که مدیر عامل باشگاه سپاهان آقای ساکت دارد و براساس گفته‌ها قرار است در نیم فصل نقاط ضعف واکاوی شده و برطرف شود. باید توجه کرد که هوادار انتظار به حقی دارد. خط دفاع سپاهان همان بهترین‌های سال گذشته هستند اما حس می‌کنم مشکلی که در تیم سپاهان وجود دارد این است آنقدر که بازیکنان خودشان را در فاز حمله می‌بینند که از دفاع غافل هستند. در فوتبال روز دنیا در مورد فرد صحبت نمی‌شود و گفته می‌شود اگر ساختار تیم درست باشد نواقص فرد هم پوشش داده می‌شود. در سپاهان بازیکنان به فکر حمله هستند و در جلوی دروازه حریف خود خواهی‌ها یا بی دقتی دارند. همچنین شاهد این هستیم که نیمه دفاعی زمین خود را از دست می‌دهند. بازیکنان توجه نمی‌کنند که باید خط‌های اول در دفاع باشند و به راحتی بازیکنان حریف از فضای ایجاد شده استفاده می‌کردند.

سپاهان این فصل محرم چرا انتظارات را برآورده نمی کند؟

ساختار دفاعی سپاهان ثابت بوده است

وی در خصوص ساختار دفاعی زرد پوشان اصفهانی ادامه می دهد: ساختار دفاعی سپاهان در نیم فصل اول سال گذشته مشکل داشت اما در نیم فصل دوم بهتر شد. به اعتقاد من ساختار دفاعی ثابت بوده است زیرا بازیکنان همان ها هستند همچنین بازیکنان سپاهان به لحاظ بدنی مقداری دچار مشکل شده اند. در واقع مهره های فعلی در دفاع و کورس کم میاورند.حتی شاهد این هستیم که برخی بازیکنان سپاهان اضافه وزن دارند که این برای بازیکن حرفه ای واقعاً عجیب است. تیمی که برای جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگ برتر می جنگد درست نیست بازیکنانش اضافه وزن داشته باشند.

بازیکن سابق زرد پوشان تصریح می کند: شک ندارم مجموعه سپاهان بهترین شرایط را برای تیم و بازیکنان محیا کرده است همچنین سرمربی مانند محرم در رأس تیم وجود دارد که همه تقصیرات را گردن می‌گیرد. بازیکنانی در تیم هستند که در ساق پای خود استرس دارند البته به آنان حق می‌دهم ولی در زمان هایی از کوران مسابقات خود بازیکن باید به خودش کمک کند و از مربی یا روانشناس مشاوره بگیرند تا عملکرد خودشان را مدیریت کنند.

بازیکن حرفه‌ای باید حرفه‌ای فکر کند

وی می افزاید: همانطور که اشاره کردم سپاهان در سه یا چهار بازی ۴۵ موقعیت گل ایجاد کرد و اگر پنج توپ از آنها گل شده بود تیم نوید کیا در صدر جدول قرار داشت. در اصل بازیکن حرفه‌ای باید حرفه‌ای فکر و رفتار کند و درصد خوبی از قراردادش را برای ریکاوری بدن و روحش کنار بگذارد. حتی دیده می شود که بازیکن فاز حمله تیم در شرایط آرمانی و آرامش روحی و روانی نیست. چرا مهره موثر تیم که در خط حمله است باید در طول نیم فصل هشت کارت زرد از داور دریافت کند؟ این نشان می دهد علاوه بر مشکلات تاکتیکی تیم از بعد روانی معضلاتی دارد. به اعتقاد من سپاهان به اندازه دو تیم لیگ برتری بازیکن دارد. زمانی که ستاره به تیم اضافه می‌شود، نظم تیم به هم می‌ریزد زیرا ستاره می‌خواهد بازی کند و خودش را نشان دهد از طرف دیگر بازیکنان قبلی تیم نیز ستاره اند و آنان نیز می‌خواهند بازی کنند، در واقع دشوار است که ۲۲ ستاره را در یک تیم مدیریت کرد.

طالبی در پایان در خصوص عملکرد کریستوفر کنت اظهار می کند: صحبت‌هایی مبنی بر حضور مجدد نیازمند در تیم است. اگر این اتفاق بیوفتند کنت را باید کنار بگذارند و همین موضوع باعث شده است که گلر با ترس و استرس در دروازه قرار گیرد. عملاً ممکن است با وجود این شرایط گلر اتریشی سپاهان نتواند عمل کرد صد درصدی خود را داشت باشد. کنت تا هفته هفتم لیگ عملکرد قابل قبولی داشت. در هفته‌های اخیر کنت نیز مانند خطوط دفاعی و حمله تغییر کرده است و گل‌هایی می‌خورد که نشان می‌دهد استرس دارد. در پایان باید دوباره به این مورد اشاره کنم که شاگردان محرم نوید کیا از نظر روانشناسی نیاز مبرم و شدید به کمک دارند همچنین از نظر بدنی مشکلاتی وجود دارد و باید تیم در شرایط طبیعی قرار گیرند.

سپاهان این فصل محرم چرا انتظارات را برآورده نمی کند؟

سپاهان مطابق انتظارات پیش نرفته است!

اما مجتبی توتونی مربی سابق تیم سپاهان می افزاید: در نیم فصل اول سپاهان مطابق انتظارات پیش نرفت و چیزی که مد نظر باشگاه و هواداران بود اتفاق نیفتاد. این تیم می توانست شرایط بهتری داشته باشد و امتیازات بیشتری جمع کند.

وی با اشاره به از دست دادن موقعیت‌های گل زنی توسط تیم سپاهان در بازی‌های مختلف، می گوید: زمانی که یک تیم این مقدار موقعیت گل می‌سازد که هیچ تیم دیگری در لیگ نتوانسته تا این مقدار موقعیت گل فراهم کند، از دست رفتن این موقعیت‌ها به معنی این است که گوشه ای از کار مشکل دارد اگر به این مشکل توجه کنیم، قطعاً خیلی بزرگ است. سپاهان تیمی است که همه شرایط برای زدن گل را فراهم می‌کند اما در ضربه آخر دچار چالش است، این گل نشدن توپ‌ها فقط یک علت می‌تواند داشته باشد و آن هم این است که تمرینات مناسبی برای این چالش و رفع مشکل مهاجمان تیم وجود ندارد که اعتقاد منم هم بر همین است. البته می‌توان گفت که در مهاجمانی که ضربه آخر را می‌زنند مشکل روحی و روانی یا ذهنی وجود دارد. هر دوی این موضوعات قابل حل شدن است به شرط آنکه کادر فنی تیم ریشه یابی کرده و برای آن، در تمرینات راه حل ارائه بدهند. به نظر بنده این موضوع تنها راه برگشت تیم سپاهان به کسب پیروزی است.

کل تیم در نرسیدن به گل مقصر هستند

توتونی با اشاره به عمل کرد مهاجمان در زدن گل، تصریح می کند: تمام بازیکنانی که در آن موقعیت قرار می‌گیرند و نه فقط مهاجمان، به شکل کلی تمام تیم که در شرایط گل زنی قرار می‌گیرد، در نرسیدن به گل مقصر هستند. امروزه یکی از راه‌های اصلی گل زنی استفاده از ضربات ایستگاهی است. تیم سپاهان با توجه به بضاعتی که در این زمینه دارد، کمتر از قابلیت‌های خود استفاده کرده است و این یک ضعف بزرگ است که باید این قسمت کار را ترمیم کرد که فقط با تمرینات درست قابل اجرا است.

وی در در خصوص وجود زمان کافی برای تمرینات تیم سپاهان تا شروع لیگ، خاطر نشان می کند: حتماً باید سپاهان از این وقفه به وجود آمده برای بازی‌های تیم ملی استفاده کند. این وقفه ۲۱ روزه فرصت خیلی خوبی است برای سپاهانی که این روزها شرایط خوبی ندارد تا بتواند با ارزیابی نیم فصل اول و رفع مشکلاتش به روند موفقیت برگردد. کادر فنی باید بتواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند و نباید آن را از دست داد.

این کارشناس در خصوص وجود مشکل در خط دفاع تیم سپاهان، تصریح می کند: در فوتبال مدرن امروز از یک نفر و از یک خط صحبت نمی‌شود بلکه از کل تیم صحبت می‌شود، دفاع تیم از اولین مهاجم شروع می‌شود. شکل دفاع سپاهان به صورتی است که باید همه نفرات در دفاع کردن مشارکت فعال داشته باشند. اگر از نوک پیکان حمله تیم که کار دفاعی از آن شروع می‌شود مسئولیت‌ها درست انجام نشود، پشت خط حمله و در خط هافبک تیم دچار دردسر می‌شود.

سپاهان این فصل محرم چرا انتظارات را برآورده نمی کند؟

۵۰ درصد کیفیت یک تیم را دروازه بان تضمین می‌کند

وی با اشاره به نبود نیازمند در سنگر سپاهان، اظهار می کند: نیازمند دروازبان بزرگی بود که از تیم سپاهان رفت. به نظر من و خیلی از کارشناسان بزرگ فوتبال در دنیا، بودن یک دروازبان خوب و باکیفیت در درون دروازه، ۵۰ درصد کیفیت یک تیم را تضمین می‌کند. یک دروازبان خوب با سیو توپ، تیم را در جریان بازی نگه می‌دارد. گلر آماده هم از شکست خوردن جلوگیری می‌کند و یا پیروزی را حفظ می‌کند.

توتونی ادامه می دهد: سپاهان در سال‌های گذشته از وجود نیازمند بهره برد. اولین موضوعی که در تیم‌های بزرگ دنیا به آن بها داده می‌شود، این است که یک دروازبان بزرگ در دروازه باشد که در جاهایی که بقیه بازیکنان اشتباهی مرتکب می شوند دروازبان جبران کند. سپاهان هنوز نتوانسته است دروازبان خوبی در حد و اندازه نیازمند در دروازه قرار دهد. کریستوفر کنت دروازبان خوبی ست اما تا به حال جایگاهی که پیام نیازمند داشته است را پر نکرده است.

وی در خصوص نیاز تیم سپاهان برای تغییر در ترکیب تیم و نیمکت برای بهبود شرایط تیم، تصریح می کند: بازیکنان تیم سپاهان بازیکنان با ارزشی هستند که همه تیم‌های ایران آرزوی داشتن آنان را دارد. من مشکل را از کمبود بازیکن نمی‌بینیم و مشکل را از نحوه تمرین دادن و رفع نشدن مشکلات گل زنی سپاهان و همچنین مشکلات دفاعی تیم می دانم. مواردی وجود دارد که می‌شود با تمرینات درست حل کرد که فقط و فقط از عهده کادر فنی تیم سپاهان بر می آید.

محرم شرایط تیم را به خوبی درک می کند

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره به وضعیت و نفرات حاضر در کادر فنی تیم سپاهان، خاطر نشان می کند: نویدکیا یک مربی جوان و باهوش است که می‌داند باید چه اقداماتی برای تقویت تیمش انجام دهد. او شرایط را به خوبی درک کرده است و متوجه است مسؤلیت سنگینی دارد. به نظر من، برای اینکه دستیاران نویدکیا قوی‌تر عمل کنند، سرمربی سپاهان باید فکر جدیدی کند.

توتونی در ادامه با اشاره به دوران بازی محرم نویدکیا، می افزاید: اینکه یک بازیکن بزرگ یا ملی می‌تواند مربی موفقیشود یا نه را فقط زمان مشخص می‌کند اما به طور کلی بازیکنانی همچون نویدکیا در زمان بازی از هوششان بیشترین بهره را می‌برند و بازی ساز بوده اند، اگر در کنار سخت‌کوشی و تلاش و کسب اطلاعات مفید و به روز از همکاران باکیفیت کنارشان استفاده کنند، می‌توانند راه مربی خوب بودن را طی کنند.

وی ادامه می دهد: نتایجی که تا به حال محرم نویدکیا کسب کرده است قابل قبول است. وی مربی جوانی است که سال‌های ابتدایی مربیگری‌اش را طی می‌کند اما انتظار می‌رود نتایج بهتری کسب شود.

کد خبر 551282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.