استفاده از نانوسنسورها برای رهایی از مخاطرات مونوکسیدکربن

یک دکترای شیمی‌آلی گفت: نانوسنسورها، حسگرهای حرارتی و نشت‌یاب مواردی است که پژوهشگران می‌توانند پیرامون آن تحقیق کنند تا به وسیله آن‌ها بتوانیم نقطه‌ای را که در منازل و مکان‌های صنعتی دچار نشتی شده است، مورد بررسی قرار دهیم.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مونوکسیدکربن ترکیب بسیار خطرناکی است که منجربه فوت بسیاری از افراد شده است، اظهار کرد: کربن و اکسیژن هر دو جزو عناصر بسیار مفید و کاربردی است، اما اگر کنار هم قرار بگیرند، مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: مونوکسیدکربن از سوختن ناقص ایجاد می‌شود؛ بر اثر احتراق باید دی‌اکسیدکربن آزاد شود ولی متأسفانه شاهد ایجاد منوکسید کربن هستیم. طی سوختن ناقص کربن پیوندی سه‌گانه با اکسیژن ایجاد می‌کند درصورتی‌که در حالت طبیعی این پیوند باید دوگانه است.

این دکترای شیمی‌آلی ادامه داد: مونوکسیدکربن از گذشته تا به امروز مشکل‌ساز بوده است و در تمام دوران به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود که عمدتاً در فصل‌های سرد میهمان ناخوانده تمام اقشار جامعه است.

وی در رابطه با دلیل کشنده‌بودن مونوکسیدکربن گفت: فرمولاسیون و ترکیب سه‌گانه این عنصر باعث کشنده بودن آن شده است؛ این عنصر از طریق مجرای تنفسی به سیستم گردش خون وارد می‌شود، هموگلوبین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از خفگی خفیف تا مرگ را به همراه دارد.

یوسفی، نانوسنسورها را راهی برای رهایی از خطر مونوکسیدکربن دانست و اظهار کرد: این مشکل با به روز شدن سیستم‌های گرمایشی کاهش یافته؛ اما هنوز خطر آن وجود دارد به همین دلیل نیاز است سیستم‌هایی در منازل تعبیه شود تا حجم آلایندگی مونوکسیدکربن را نشان دهد.

وی افزود: نانوسنسورها، حسگرهای حرارتی و نشت‌یاب مواردی است که پژوهشگران می‌توانند پیرامون آن تحقیق کنند تا به وسیله آن‌ها بتوانیم نقطه‌ای را که در منازل و مکان‌های صنعتی دچار نشتی شده است، مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا اگر این نشتی منجربه تولید مونوکسیدکربن نشود، به صورت گاز شهری خارج شده و منجربه انفجار می‌شود.

این دکترای شیمی‌آلی تاکید کرد: در معماری سبز نیز به استفاده از سنسورهای تشخیص نشتی اشاره شده است که خوشبختانه در ایران در حال تولید است.

وی در رابطه با عوارض مونوکسیدکربن گفت: با ورود مونوکسیدکربن به هموگلوبین خون، علائم اولیه‌ای شامل دردهای خفیف، گرفتگی نفس و سرگیجه ایجاد می‌شود که در بیشتر مواقع این اتفاق هنگام خواب رخ می‌دهد.

یوسفی به پادزهر مونوکسیدکربن اشاره کرد: امروزه پیرامون تولید پادزهری برای جلوگیری از وقوع یا کاهش خطر گازگرفتگی با مونوکسیدکربن تحقیقاتی انجام شده است.

کد خبر 551274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.