ضرورت توسعه آموزشِ پژوهش‌محور

پژوهش، یکی از اساسی‌ترین نیازها برای پیشرفت همه‌جانبه یک کشور بوده؛ به طوری که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا و براساس یادداشتی که صدیقه تقی‌پور، پژوهشگر حوزه آموزش درخصوص آموزشِ پژوهش‌محور در اختیار این رسانه قرار داده است: پژوهش یکی از اصول مؤثر در پیشرفت و توسعه پایدار ملت‌ها است. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. از این رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه‌یافته صنعتی، گویای این واقعیت است. این موضوع موجب افزایش قدرت نگرش علمی و دست‌یابی به سطوح بالای حیطه شناختی و تقویت توانایی تفسیر و قضاوت در دانش‌آموزان خواهد شد.

شناسایی مشکلات در محیط زندگی با روش‌های علمی

آموزشِ پژوهش‌محور، یکی از روش‌های فعال فرآیند تدریس است که مؤلفه‌های مهمی همچون مشاهده، پرسش، تفکر، کاوشگری، آزمایش و استدلال را شامل می‌شود تا فراگیران از همان ابتدای تحصیل به توانمندی تفسیر و قضاوت و نظریه‌پردازی مجهز شوند. درواقع فرآیند یاددهی-یادگیری براساس پژوهش انجام می‌شود. این شیوه یاددهی-یادگیری سبب رشد استعداد و شکوفایی خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان از بدو ورود به مدرسه خواهد شد.

با پژوهش، کودکان یاد می‌گیرند که مشکلات زندگی با روش‌های علمیِ شناسایی و ارائه راه‌حل، برطرف خواهد شد. آموزش پژوهش‌محور، باعث رشد فکری و گسترش علم و دانش دانش‌آموزان خواهد شد و ادامه این روند در زمینه‌های مختلف درسی، سبب ایجاد بستری برای تحقیق و پژوهش در آینده و درنهایت توسعه کشور می‌شود.

کد خبر 551246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.