۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
از قرص کلسیم چه می‌دانید؟

بدن برای ساخت و نگه‌داری از استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد. قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب نیز برای عملکرد درست به کلسیم نیاز دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم همراه با ویتامین D فواید قابل توجهی دارد. نحوه مصرف قرص کلسیم، مزایا و عوارض مصرف این قرص مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فواید قرص کلسیم D شامل محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا ممکن است، اما مدارک در ارتباط با این فواید سلامتی از قرص کلسیم D قطعی نیست. رژیم غذایی غنی از کلسیم (شامل لبنیات، مغزها، سبزی‌های برگدار و ماهی کوچک که با استخوان مصرف می‌شود) به ساختن استخوان‌ها و حفاظت از آن‌ها کمک می‌کند.

کلسیم یک ماده معدنی است که برای حیات انسان ضروری است. علاوه بر اینکه کلسیم، استخوان می‌سازد و آن‌ها را سالم نگه می‌دارد، به انعقاد خون، انقباض عضلات و تپش قلب نیز کمک می‌کند. حدود ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد. ما هر روز کلسیم را از طریق پوست، ناخن‌ها، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می‌دهیم. بدن ما نمی‌تواند کلسیم تولید کند؛ از همین رو مهم است که کلسیم کافی را از طریق غذاهایی که می‌خوریم، به دست آوریم. وقتی کلسیم مورد نیاز بدن را به اندازه کافی به دست نمی‌آوریم، این کلسیم از استخوان‌ها تأمین می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، استخوان‌ها ضعیف و سست می‌شود.

مزایا مصرف قرص کلسیم

  • حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها
  • استئوپورز (پوکی استخوان)
  • کمبود کلسیم و ویتامین D3

اثرات درمانی و فارماکولوژی قرص کلسیم

این فرآورده یک مکمل غذایی است شامل کلسیم و ویتامین D3 که برای استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، انقباض عضلات، عملکرد طبیعی قلب و سیستم عصبی و نیز انعقاد خون ضروری است. ویتامین D موجود در این قرص جذب کلسیم را از روده افزایش می‌دهد و در ذخیره آن در استخوان‌ها و حفظ غلظت طبیعی کلسیم در خون نقش مهمی دارد.

مصرف این فرآورده در افرادی که از طریق رژیم غذایی، کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند، افرادی که در معرض کافی تابش نور خورشید نیستند، زنان باردار و شیرده، نوجوانان، زنان در دوران قبل و بعد از یائسگی، سالمندان و بیمارانی که به مدت طولانی تحت درمان با داروهای ضدتشنج و کورتیکواستروییدها هستند، بیماران مبتلا به پوکی استخوان، نرمی استخوان (راشیتیسم)، کم‌کاری غده پاراتیرویید و تتانوس توصیه می‌شود.

دستور مصرف قرص کلسیم

مصرف یک قرص در روز برای نوجوانان و بزرگ‌سالان توصیه می‌شود. مصرف بیش از یک قرص در روز تحت نظر پزشک مجاز نیست.

شما به چه مقدار قرص کلسیم نیاز دارید؟

مقدار کلسیم موردنیاز بدن به سن و جنسیت بستگی دارد:

زن‌ها

  • ۵۰ ساله و پایین‌تر روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم *
  • ۵۱ ساله به بالا روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم*

مردها

  • ۷۰ ساله و پایین‌تر روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم*
  • ۷۱ ساله به بالا روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم*

منابع کلسیم

منابع غذایی غنی از کلسیم

محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر غنی از کلسیم است. از طرف دیگر سبزیجات برگ سبز و سایر غذاها، مقادیر کمتری کلسیم دارد. برخی آب‌میوه‌ها، غذاهای صبحانه، شیرسویا، غلات صبحانه، اسنک‌ها، نان‌ها و آب معدنی می‌تواند دارای کلسیم افزودنی باشد. اگر شیرسویا یا مایع دیگری که با کلسیم غنی شده مصرف می‌کنید، ابتدا محتوی ظرف را خوب تکان دهید تا کلسیم آن در ته بطری باقی نماند. یک روش ساده برای افزودن کلسیم به بیشتر غذاها، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شیرخشک بدون چربی بوده که حاوی ۵۰ میلی گرم کلسیم است. اضافه کردن چند قاشق غذاخوری از آن به هر وعده غذایی آسان و راحت است.

مکمل‌های قرص کلسیم

مقدار کلسیم موردنیاز که از مکمل به دست می‌آید به مقدار غذایی که می‌خورید، بستگی دارد. سعی کنید مقدار کلسیم توصیه شده را از منابع غذایی به دست آورید و مکمل را در صورت کمبود کلسیم مصرف کنید. به طورکلی اگر کلسیم را به قدر کافی از طریق مواد غذایی به دست می‌آورید، مکمل مصرف نکنید. مصرف زیاد کلسیم هیچ فایده اضافی ندارد. انجام این کار ممکن است خطراتی برای سلامتی شما داشته باشد.

مکمل‌های کلسیم بدون نسخه و تجویز پزشک با طیف وسیعی از فرآورده‌ها (به صورت قرص، جویدنی، مایع و…) و به مقادیر متفاوت در بازار موجود است. بهترین گزینه، مکملی است که بتواند نیاز شما را برحسب در دسترس بودن، هزینه و موجود بودن برطرف کند.

کد خبر 551240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.