چطور فرزندان آموزش آنلاین ایمن داشته باشند؟

آموزش هم مانند سایر ابعاد زندگی با پیشرفت تکنولوژی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد، در سال‌های گذشته آموزش را فقط به صورت حضور در کلاس‌های درس می‌دانستیم، اما با پیشرفت تکنولوژی، فیلم‌های آموزشی آموزش آنلاین و مجازی در ایران و جهان فراگیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسب دیدگاه‌های مختلف و یادگیری فرهنگ‌های متفاوت نیز به مهارت‌های تفکر دانش‌آموزان کمک می‌کند و این خود اهمیت آموزش آنلاین را برای دانش‌آموزان برجسته می‌کند زیرا می‌تواند دریچه‌ای به روی فرصت‌های جدید باز کند و به آنها کمک کند مهارت‌هایی را کسب کنند تا در آینده شغلی خود به آنها کمک خواهد کرد.

یکی از مزایای آموزش آنلاین این است که می‌تواند دانش‌آموزان و معلمان را در سراسر جهان به هم متصل کند. با آموزش سنتی، مکان تعیین می‌کند که در چه کلاس‌هایی می‌توانید ثبت‌نام کنید اما در مورد آموزش آنلاین این طور نیست، افراد می‌توانند برای کلاس‌های مختلف در سراسر جهان ثبت‌نام کنید و با افراد دیگر در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.

در حقیقت پیشرفت تکنولوژی و بهبود تجربه کاربری، محبوبیت آموزش آنلاین نیز افزایش یافته است، ثابت شده آموزش آنلاین یک روش موفقیت‌آمیز برای یادگیری است و در مقایسه با آموزش سنتی از چند مزیت متفاوت برخوردار است، این نوع آموزش اگرچه مفید و تأثیرگذار است اما چالش‌های خاصی نیز به همراه دارد.

حواشی آموزش مجازی برای دانش‌آموزان و والدین

نهاد اصلی تحول در جامعه آموزش‌وپرورش است و کانون اصلی این تحول مدرسه است و کارگزار اصلی تحول نیز معلمان هستند. مدرسه محل آموزش و آماده شدن انسان‌ها در جامعه است که در آن روابط اجتماعی و رفاقت‌ها ایجاد می‌شود اما در کرونا با تعطیلی فیزیکی مدارس، خلاء این آموزش‌ها و تمرینات در زندگی فرزندان جامعه قابل مشاهده است.

دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدارس و کلاس درس می‌گذرد، افت تحصیلی، وابستگی بیشتر به والدین به‌جای نظام آموزشی و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در دانش‌آموزان از حواشی آموزش مجازی است اما در این میان نگرانی والدین از سلامت فرزندان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت هر دو بجا و منطقی است.

چطور فرزندان آموزش آنلاین ایمن داشته باشند؟

در واقع سختی تحصیل مجازی و تبعات آن برای دانش‌آموزان امری بسیار مهم است و از طرفی ضعف در فراگیری دانش و مهارت کافی، نبود تمرکز کافی در محیط خانه و دوری از شور و نشاط حضور در مدرسه برای دانش آموزان، می‌تواند در بلندمدت مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد، نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت کشور منطقی است.

محققان حوزه روانشناسی تاکید دارند یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه مؤثر در ارتقای مهارت‌های فردی، اجتماعی است، افت مشکلات یادگیری دانش‌آموزان نوجوان در دوران شیوع کرونا را باید درک کرد، ولی این موضوع نباید توجیهی بر تلاش نکردن و یا کم کاری والدین و مربیان در امر یادگیری دانش‌آموزان شود، کمک به نوجوان برای کنار آمدن با استرس کلاس‌های مجازی چالش‌برانگیز است، بااین‌حال، روش‌هایی وجود دارد که والدین می‌توانند به نوجوان خود کمک کنند تا از پس این کار برآید و به طور امن از فضای مجازی بهرمند شود.

استفاده زیاد از موبایل و تبلت چه تأثیراتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین الزامات شرکت در کلاس‌های آنلاین استفاده از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ است، دانش‌آموزان بسته به نیاز خود از یکی از این وسایل استفاده می‌کنند. کودکان و نوجوانان در سنینی هستند که بدن حساس‌تری دارند و احتمال آسیب به چشم‌ها، مهره‌های گردن و کمر و عضلات در آن‌ها بیشتر از بزرگسالان است. به همین علت ممکن است در سنین بالاتر دچار مشکلات شدیدی شوند.

ممکن است خیلی از دانش‌آموزان به شیوه‌ی درستی پشت میز ننشینند یا هنگام نوشتن مطالب درسی از روی موبایل یا تبلت دچار حواس‌پرتی شوند. به مرور زمان ممکن است مشکلاتی در تمرکز و قوه خلاقیت دانش‌آموزان، با توجه به این شرایط به وجود آید. نکته‌ی مهم دیگر زمان امتحانات دانش‌آموزان است. ممکن است بعضی از آن‌ها در امتحانات خود تقلب نمایند که در طی زمان به یک عادت برای آن‌ها تبدیل شود.

آموزش مجازی و کم تحرکی

با آغاز پاندمی کرونا و تغییر فرآیند آموزش به شکل آموزش مجازی، مدارس ناچار به حذف یک سری از فعالیت‌ها شدند، به عنوان مثال دانش‌آموزان نمی‌توانستند درس ورزش خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین داشته باشند. معمولاً زنگ ورزش زمان مورد علاقه‌ی دانش‌آموزان است و با حذف شدن آن کودکان و نوجوانان شور و نشاط پیشین خود را از دست می‌دهند و دچار کم تحرکی می‌شوند.

دانش‌آموزان در زمان حضور در مدرسه و بازی با همسن و سالان خود به میزان خوبی تحرک دارند. اما در شرایط کنونی که نیاز است تا کودکان و نوجوانان برای مراقبت از خود در خانه بمانند، معمولاً تحرک بسیار کمی دارند. غالباً در طی آموزش مجازی که چند ساعت نیز به طول می‌انجامد، دانش‌آموزان باید پشت سیستم خود آنلاین باشند و در این زمان‌ها تحرکی ندارند. متأسفانه ممکن است این روند برای آن‌ها به عادت تبدیل شود و به مرور زمان کم تحرک‌تر از قبل شوند.

یکی از نتایج زیان‌بار کم تحرکی چاقی است، کودکان و نوجوانان در سن رشد هستند و تحرک مناسب می‌تواند این روند را بهبود بخشد. اما این شرایط می‌تواند باعث چاقی آن‌ها شده و در آینده مشکلات بیشتری را نیز برایشان به وجود آورد، والدین دانش‌آموزان باید توجه ویژه‌ای به میزان تحرک و ورزش کردن فرزند خود داشته باشید.

هشدارهای پلیس برای آموزش آنلاین ایمن

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا هشدارهایی را درباره استفاده کودکان و دانش‌آموزان از نرم‌افزارهای آموزش آنلاین هشدار داده است عمده‌ترین بستر آموزش مجازی برای کودکان در نرم افزار «شاد» است، در همین راستا نیز لازم است که کودکان و صدالبته والدین آنها یکسری هشدارها و نکات را مدنظر قرار دهند. والدین باید بدانند که در آمورش مجازی کودکان حداقل سه اقدام اساسی را باید انجام دهند، اولین اقدام تهیه یک اینترنت مناسب برای کودکان است، خوشبختانه سیم‌کارت‌های کودک وجود دارد که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند و سومین اقدام نیز عدم نصب فیلترشکن بر روی تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ دانش آموزان است.

سرهنگ علی محمد رجبی تاکید دارد نصب برنامه شاد از منابع معتبر است و اصلی‌ترین بستری که کودکان برای آموزش مجازی از آن استفاده می‌کنند، لازم است که ابتدا این نرم‌افزار از سایت معتبر شاد یا عرضه‌کنندگان مجاز و داخلی نرم‌افزار نصب شود. اخیراً مجرمان سایبری، برنامه‌های جعلی شاد را در فضای مجازی انتشار داده‌اند و با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های‌اجتماعی، دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق می‌کنند،

وی گفته است بنابراین دانش‌آموزان، مربیان و والدین عزیز باید بیش از گذشته مراقب بوده و توصیه‌های ایمنی را به دانش‌آموزان یادآوری کنند. بهتر است تا والدین خودشان بر نصب نرم افزار از منابع رسمی اقدام کرده و نرم افزار «شاد» را از طریق وزارت آموزش و پرورش یا تنها از مارکت‌های معتبر و داخلی دریافت و نصب کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا اعلام کرده است باید به تبلیغات صورت گرفته و اعمال تخفیف‌های مختلف در مورد «شاد» توجه شود، برای نصب و به‌روزرسانی برنامه شاد نیازی به پرداخت وجه نیست، پس اگر والدین با چنین درخواستی روبه‌رو شدند باید بدانند که شرکت ارائه دهنده جعلی است و باید نرم‌افزار را از منابع معتبر نصب کنند.

به‌روزرسانی «شاد» هزینه ندارد

همچنین به منظور ارتقای بهره‌وری و امنیت نرم‌افزار نیز لازم است که نسخه‌های این نرم‌افزار به‌روزرسانی شود. نکته دیگر انتخاب رمز عبور مناسب و مطمئن برای این نرم‌افزار است. انتخاب رمزهای قابل حدس نظیر نام و نام خانوادگی دانش‌آموز، تاریخ تولد، شماره شناسنامه یا مواردی مانند ۱۲۳۴۵ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی تاکید دارد به‌روزرسانی «شاد» نیاز به پرداخت هزینه ندارد، نرم افزار آموزشی «شاد» یک پیام‌رسان رایگان و آموزشی است که وزارت آموزش و پرورش برای انجام هرچه بهتر آموزش‌های مدارس به صورت آنلاین در ایام کرونا در نظر گرفته است. این برنامه کاملاً رایگان است.، برای مراقبت از هک شدن اکانت نرم افزار «شاد» نیز شهروندان دقت کنند در مواردی دیده شده افراد سودجو تحت عناوینی مانند پشتیبان شاد به کاربران پیام داده و از آنان می‌خواهند که کد فعال سازی را برایشان ارسال کنند. این افراد بهانه‌های مختلفی را برای دریافت کند مطرح می‌کنند اما لازم است دانش آموزان و والدین بدانند که اولاً تمام اکانت‌های رسمی شاد دارای تیک آبی هستند و ثانیاً هیچ یک از این اکانت‌ها درخواستی برای کد تأیید ندارند.

وی نسبت به استفاده از دیگر نرم افزارها برای آموزش مجازی و آنلاین از سوی برخی از مدارس نیز هشدار داد و گفت: متأسفانه همچنان برخی از مدارس و معلم‌ها از پیام‌رسانی به غیر از "شاد" استفاده می‌کنند. از جمله این نرم افزارها می‌توان به واتساپ اشاره کرد. مدیران مدارس باید توجه کنند دانش‌آموزان را به سمت پیام‌رسان‌های دیگر و به خصوص واتساپ هدایت نکنند، چرا که در این نرم‌افزار حریم خصوصی کاربران رعایت نشده و شماره تلفن در معرض دسترس همگان قرار دارد.

چطور فرزندان آموزش آنلاین ایمن داشته باشند؟

راهکارهایی برای ایجاد اینترنت ایمن برای دانش آموزان

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در مورد استفاده برخی از مدارس ازمحیط‌های آموزشی دیگر گفته است در این شرایط ممکن است افراد مزاحم وارد کلاس شده و اقدام به توهین به معلمان و دانش آموزان کنند. توصیه جدی ما به مدارسی که از بسترهای آموزش مجازی برخط استفاده می‌کنند این است که مراقبت کنند و احراز هویت را انجام دهند.

پیام‌رسان «شاد» قابلیت نصب روی چند دستگاه را دارد، گفت: به همین دلیل نیز و والدین می‌توانند همزمان روی موبایل خودشان هم این نرم‌افزار را نصب کنند و از تعاملات که از سوی فرزندشان انجام می‌شود، مراقبت کنند. والدین حتماً با فرزندان خود صحبت کنند و درباره امنیت در این فضا، اطلاعاتی را به آنان بدهند، این صحبت باید در یک فرآیند مستمر تعریف شود.

وی می‌توان فضای اینترنت را برای کودکان و دانش‌آموزان ایمن نگه داشت، این روزها استفاده از اینترنت جزو جدایی‌ناپذیری برای همه دانش‌آموزان شده است. عدم نصب فیلتر شکن، قفل کردن شبکه‌های اجتماعی، آرشیو گروه‌های نامناسب سنی، گفت‌وگوی صمیمانه والدین و کودکان درباره چالش‌ها، نصب برنامه‌های نظارتی از سوی والدین، زمانبندی استفاده از اینترنت، پرهیز از برخورد تند و افراطی در صورت اشتباه، اجتناب از تذکر پی‌درپی و سرزنش کودکان از جمله این راهکارها محسوب می‌شود.

بهترین استفاده را از آموزش مجازی داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهند مهم‌ترین چیز در این شرایط مدیریت صحیح و کنترل است تا آسیب کمتری به شما و فرزندتان وارد شود. باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید تا فرزند شما بهترین استفاده را از آموزش‌های مجازی داشته باشد. این روند ممکن است موجب بی‌حوصله شدن فرزندتان شود که باید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی او راهکار مناسبی اتخاذ کنند.

آموزش مجازی باعث کم تحرکی در کودکان و نوجوانان می‌شود، والدین باید توجه کافی را به این مسئله داشته باشند و بیش از پیش به ورزش و تغذیه فرزند خود اهمیت دهند. هم‌چنین سعی کنید ارتباط خود را با معلمان او حفظ کنید و در جریان روند تحصیلی فرزند خود قرار گیرید تا بتواند با حفظ سلامتی و بهترین نتیجه از شرایط اپیدمی عبور کنید.

کد خبر 551217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.