اصفهان تحمل این حجم از آلودگی صنایع را ندارد/مازوت‌سوزی تهدید جدی برای سلامت مردم

یک کارشناس محیط‌زیست، آلودگی ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های برق را تهدید جدی برای سلامت مردم دانست و گفت: هیچ یک از استان‌های کشور به اندازه اصفهان بارگذاری‌های نادرست صنعتی نداشتند. توان طبیعی شهر اصفهان و مناطق اطراف آن، تحمل این حجم از آلودگی واحدهای صنعتی را ندارد.

محمود سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بین ماهیت سوخت‌های مختلف مانند بنزین، نفت سفید، نفت کوره یا مازوت تفاوت زیادی وجود دارد و به ازای مصرف هر گالن از این مواد سوختنی، حجم بسیاری از ذرات معلق در محیط پراکنده می‌شود. در سال‌های گذشته نیز آلاینده‌های ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه برق اصفهان به شکل علمی، برآورد شده و در اختیار مسئولان استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به انتشار ذرات معلق در نتیجه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برق اصفهان، ادامه داد: بخش زیادی از این آلودگی‌ها به ریه شهروندان وارد می‌شود و مقداری نیز در محیط پراکنده شده و به شهرهای اطراف می‌رسد.

افت شدید کیفیت هوا / تنها یک روز هوای پاک در اصفهان

عضو جمعیت محیط زیستی پیام سبز، آلودگی ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های برق را تهدید جدی برای سلامت مردم دانست و ادامه داد: طی سال‌های اخیر شاخص‌های کیفیت هوا در شهر اصفهان به شکل نگران‌کننده‌ای افت کرد، تاجایی‌که از ابتدای سال تاکنون تنها یک روز هوای پاک در اصفهان ثبت شده که زمانی گل سرسبد شهرهای ایران بود و نام و آوازه بلندی از زیبایی و شهر زندگی، در جهان دارد.

وی شکسته شدن پلمپ مشعل‌های مازوت نیروگاه‌های تولید برق را یک تصمیم حکومتی عنوان کرد و گفت: مسئولان شورای عالی امنیت ملی، تصمیم گرفتند که نیروگاه‌ها برای تولید برق، مازوت مصرف کنند تا افت فشار گاز جبران شود و بتوانند به مناطق دیگر برق برسانند؛ اما آنچه اهمیت دارد، بارگذاری‌های بسیاری است که در مقیاس ملی و حتی فراملی و به دور از ملاحظات زیست‌محیطی در منطقه اصفهان از انواع کارخانه‌ها گرفته تا مراکز خدماتی انجام شده است.

سلطانی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی و ملی به هشدارهای کارشناسان محیط‌زیست درباره توسعه بی‌رویه صنعت در این منطقه، ادامه داد: آلودگی هوا، نشست زمین و مشکلات دیگری که در اصفهان با آن روبه‌رو هستیم، پیامدهای بی‌توجهی به توان طبیعت در منطقه مرکزی اصفهان است؛ هر کجا که انسان دخالت بیجا در طبیعت داشته باشد، دیر یا زود با واکنش آن روبه‌رو می‌شود.

فریاد محیط‌زیست را بشنویم

وی با اشاره به اینکه توان طبیعی شهر اصفهان و منطقه اطراف آن، تحمل این حجم از آلودگی واحدهای صنعتی را ندارد، افزود: امروز تنها اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیست که فریاد آلودگی هوا سر می‌دهد، بلکه باید این صدا را از محیط‌زیست شهر اصفهان بشنویم و به درد بیاییم که چه بر سر طبیعت آورده‌ایم.

این کارشناس و فعال محیط‌زیست، رویکرد بسیاری از کشورهای دنیا را استفاده از انرژی‌های پاک و مصرف دوباره از منابع بیان کرد و افزود: در کنار مازوت‌سوزی، بارگذاری‌هایی که در منطقه اصفهان انجام شده به سال‌های بسیار دوری برمی‌گردد که جمعیت اصفهان چه بسا ۵۰۰ هزار نفر هم نبود؛ درحالی‌که امروز بیش از دو میلیون نفر در یک منطقه محدود و متراکم جمع شدند و با این همه، بارگذاری صنعتی و خدماتی در اطراف اصفهان و در شعاع نزدیک آن، طبیعی است که محیط‌زیست، توان خودپالایی این حجم از آلاینده‌ها را نداشته باشد.

وی خواستار توجه جدی مسئولان استانی و ملی به طبیعت اصفهان شد و گفت: محیط‌زیست به شکل مستقیم با سلامت مردم در تماس است. نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که سلامت مردم را با هیچ چیز اعم از توسعه یا پیشرفت یا ایجاد اشتغال نمی‌توان معامله کرد.

اصفهان رکورددار بارگذاری‌های نادرست صنعتی

سلطانی با بیان اینکه هیچ یک از استان‌های کشور به اندازه اصفهان بارگذاری‌های نادرست صنعتی نداشتند، افزود: محیط زیست یک سازمان نظارتی است و نهایت اقدامی که می‌تواند انجام دهد، تعطیلی یک واحد آلاینده است؛ از سوی دیگر مشکلات اقتصادی کشور فراوان است و هر سال به بهانه‌هایی مانند نوسازی و افزایش تولید، ظرفیت واحدهای تولیدی آلاینده را در اطراف اصفهان افزایش می‌دهند.

وی توسعه صنایع آلاینده در همسایگی این کلان‌شهر را برخلاف مصالح بهداشت عمومی و ضدسلامت و قوانین محیط‌زیست دانست و یادآور شد: به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان کشور، محیطی ارزان و آسان‌تر از اصفهان پیدا نکردند که بسیاری از صنایع آلاینده را به این منطقه آورده‌اند و مسئولان اصفهان نیز دلخوش بودند که آمار اشتغال یا واحدهای صنعتی و خدماتی افزایش یافته است.

جمعیت چندمیلیونی تحت‌تأثیر آلودگی صنعت

عضو جمعیت محیط زیستی پیام سبز، با اشاره به گسترش شهر و قرارگرفتن واحدهای تولیدی بزرگ در محدوده بافت مسکونی، گفت: بسیاری از واحدهای آلاینده مانند نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی در گذشته خارج از محدوده شهر قرار داشتند؛ اما امروزه شهرهای اطراف نیز به اصفهان چسبیده و منظومه بزرگی تشکیل دادند که شامل شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، فلاورجان و حتی نجف‌آباد می‌شود. این منظومه پیچیده شهری، همواره با عوامل آلاینده روبه‌رو است و هر آلودگی در منطقه ایجاد شود، این جمعیت چند میلیونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اجرای طرح‌های توسعه در واحدهایی مانند پالایشگاه و صنایع فولاد را موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات اصفهان دانست و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که نظام اجتماعی و مطالبات اجتماعی در کشور ما، جایی در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور ندارد.

سلطانی در واکنش به اظهارنظرهایی که درباره جابه‌جایی نیروگاه برق شهید منتظری مطرح می‌شود، توضیح داد: یک نیروگاه عظیم صنعتی اگر قرار باشد در شرایط امروز ساخته شود باید صدها برابر گذشته، هزینه کنیم؛ بنابراین امکان جابه‌جایی این صنایع وجود ندارد، برخی کشورهای پیشرفته نیز درازای تأسیس کارخانه‌های به روز، واحدهای آلاینده خود را تبدیل به موزه کردند اما در کشور ما چنین طرح‌هایی وجود ندارد.

وی سلامت و بهداشت مردم را در اختیار مسئولان و برنامه‌ریزان دانست و گفت: ازآنجاکه ادامه صادرات برق برای تأمین بودجه دولت ضروری است، مسئولان بالادستی به این نتیجه می‌رسند که برای تولید برق در نیروگاه‌ها، مازوت مصرف شود؛ تصمیمی که مردم را در برابر یک عمل انجام شده و غیرقابل اعتراض قرار داده است.

کد خبر 551052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.