شهرداری اصفهان چه اقداماتی در زمینه تسهیل‌گری انجام داده است؟

بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری که زمانی مرکز تمرکز جمعیت و اقتصاد بود، امروزه به نقاط کم بازده اقتصادی و با کیفیت محیطی پایین شهرها تبدیل شده است، از این رو مدیران شهری در صدد راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری برآمدند تا در تعاملی سازنده با ساکنان، برای کاهش مشکلات و بازآفرینی این بافت‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی به منظور جلب مشارکت شهروندان در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شکل گرفته است. تسهیل‌گری با استفاده از روش‌های مختلف، فرایند توسعه محلی را با مشارکت سایر بازیگران توسعه طراحی و به اجرای آن کمک می‌کند و مدیران نیز با کمک ساکنان محله برای بهسازی محیط محله فعالیت می‌کنند.

تسهیل‌گر به جای مردم تصمیم نمی‌گیرد، بلکه به ایجاد فرایندی کمک می‌کند که مردم در جریان آن، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح سازند. محله‌های شهر باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند هویت خود را به شهروند عرضه و شهروند نیز هویت خود را به شهر و محله عرضه کند.

دفاتر تسهیل‌گری مجموعه‌ای حقوقی متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، معماری، اقتصاد، برنامه‌ریزی شهری، حقوقی و سایر تخصص‌های مرتبط با شهر و شهرنشینی است که وظیفه اعتمادسازی، آگاه‌سازی، نهادسازی و پیگیری اجرای پروژه‌های نوسازی یا ترغیب ساکنان به نوسازی را بر عهده دارد.

ایجاد این دفاتر گامی برای تحقق توسعه پایدار اجتماع محور و توسعه محله‌ای با تأکید بر ارزش‌های بومی محلات شهری است که برای آگاهی از فعالیت آن در دیار نصف جهان، گفت و گویی را با فریاد پرهیز، رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

تسهیل‌گری چیست و فرد یا گروه تسهیل‌گر چه اقدامی انجام می‌دهند؟

تسهیل‌گری فرایند آسان کردن دستیابی اعضای گروه یا سازمان به اهداف مورد نظر است و تسهیل‌گر به عنوان فردی بی‌طرف و بی‌غرض شرایط لازم جهت گفت و گو و تعامل را با احترام به کرامت انسانی فراهم می‌آورد و از طریق برنامه‌ریزی، هدایت و مدیریت گروه به اعضای آن کمک می‌کند تا با تفکری شفاف و آگاه در فرایند جلسات، مشارکت فعال داشته باشند و به گونه‌ای مؤثر و رضایت‌بخش به اهداف تعیین شده دست یابند.

تسهیل‌گر کسی است که با اطلاع از روندها و تعاملات گروه، دانش خود را به کار می‌گیرد تا ساختار لازم را برای یک گروه فراهم آورد و مشارکت در بهترین زمان ممکن بهترین نتیجه را داشته باشد؛ برای این کار از اصول پویایی گروه استفاده می‌کند تا بتواند با تکیه بر مشارکت همه شرکت‌کنندگان و با تمرکز بر محتوای لازم، فرایندی را به وجود آورد که نتیجه مطلوب حاصل شود.

تسهیل‌گری چه فوایدی برای افراد در جامعه دارد؟

بهره‌گیری متولیان بازآفرینی از استعدادها و توانمندی‌های شهروندان و متخصصان، در جهت نوسازی بافت‌های ناکارآمد مستلزم ایجاد فضای ظرفیت‌ساز و فرصت‌سازی است که بر پایه آن گروه‌ها تبدیل به شرکای دارای صلاحیت و قابل اعتماد شوند.

تسهیل‎‌گر می‌تواند مشارکت و مسئولیت‌پذیری را در تصمیم‌گیری‌ها افزایش داده و افراد اجتماع را به منظور ارزش دادن و توسعه تخصص‌ها و مهارت در شأن آن‌ها گرد هم آورد؛ البته تسهیل‌گری جنبه‌های فراوانی از جمله کنش متقابل بین افراد مانند تفاهم و تضاد در مدیریت و برنامه‌ریزی را در بر گرفته است و می‌توان از طریق تمرین و نظارت، آن را آموزش و انتشار داد.

تسهیل‌گری از اصولی تأثیر پذیرفته که اعتقاد دارد، مردم باید در تصمیم‌گیری برای زندگی خود فعالانه درگیر باشند که نتیجه آن در جامعه‌ای برابر به وجود خواهد آمد؛ تسهیل‌گری تمرین خوبی برای انطباق و استفاده حوزه شخصی، گروهی، سازمانی و توسعه اجتماعی و اقدامی داوطلبانه و جمعی است.

وظایف دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در چه زمینه‌هایی است؟

این دفاتر که در جهت شهرسازی مشارکتی گام برمی‌دارد، وظایف زیادی همچون تهیه و تصویب طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی در مراجع ذی‌صلاح (پروژه‌های تجمیع، محرک توسعه و ارتقای کیفی)، تسهیل در تحقق‌پذیری طرح‌های مصوب در محدوده بافت‌های ناکارآمد از جمله طرح بازنگری در طرح تفصیلی دارد.

از دیگر وظایف دفتر تسهیل‌گری می‌توان به برقراری ارتباط و تعامل سازنده با دستگاه‌های متولی بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری در راستای تحقق اهداف طرح، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان و راهنمایی آنها در خصوص تسهیلات ویژه بافت فرسوده و فرایند صدور سند مالکیت رسمی، مدیریت، جلب و جذب انواع سرمایه‌های خرد و کلان با استفاده از روش‌های تأمین مالی و مشارکتی و ایجاد ارتباط با مردم و تشکل‌های محلات به منظور استفاده بهینه از توانایی ساکنان اشاره کرد.

شهرداری اصفهان در زمینه تسهیل‌گری چه اقداماتی انجام داده است؟

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، تجربه‌ای بیش از ۹ ساله در این خصوص دارد و از سال ۱۳۹۰ در محله زینبیه اقدام به راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی کرده است؛ این دفاتر با هدف بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیت‌های محلی، تاکنون در محله همت آباد واقع در منطقه شش، محله قائمیه در منطقه ۱۳، محله لیمجیر در منطقه ۱۱، محله شاهد در منطقه هفت، محله سفلی در منطقه ۱۵، محله شمس‌آباد در منطقه هشت و محله زینبیه در منطقه ۱۴ توسط این معاونت راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر هفت دفتر فعال تسهیل‌گری و توسعه محلی در شهر اصفهان فعال شده و راه‌اندازی دو دفتر دیگر نیز در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان است.

کد خبر 551022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.