از عدالت آموزشی تا آمادگی برای حضوری شدن دانشگاه

دانشگاه پیام‌نور, دانشگاهی مبتنی بر عدالت آموزشی برای تمام اقشار جامعه و نیز جامع و فراگیر در سطح ملی بوده که با پویایی منحصر به فرد خود در تمام عرصه‌های آموزشی و پژوهشی توسعه پیدا کرده و زمینه را برای گسترش و رشد و تعالی تقوی و فضایل انسانی فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان، نزدیک به ۳۵ هزار دانشجو و ۴۰ مرکز واحد در سطح استان دارد. هدف این مرکز علمی گسترش عدالت آموزشی با شعار "آموزش عالی برای همه، همه‌جا و همه‌وقت" است. این دانشگاه حدود ۳۰۰ عضو هیئت علمی دارد که در رشته‌های مختلف با مرتبه‌های علمی مشغول به فعالیت هستند. این مرکز علمی در راستای تحقق اهداف خود اقدامات شایسته‌ای را در دوران شیوع کرونا انجام داده است؛ هرچند با چالش‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کند در همین رابطه با رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان از نظر سطح علمی در چه جایگاهی قرار دارد؟

دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان از تأسیس آن در سال ۱۳۷۰ تا کنون تعداد زیادی از علاقه‌مندان به فراگیری را تحت پوشش خود قرار داده که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از این مرکز علمی فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ از آنجا که یکی از ویژگی‌های مراکز پیام‌نور داشتن کتب استاندارد است پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانش‌آموختگان این مرکز علمی جایگاه بسیار ممتازی دارند. کتاب‌هایی که در دانشگاه پیام‌نور تدریس می‌شود از تهران دیکته می‌شود. استانداردسازی و رعایت اصل وزارت علوم سرلوحه این دانشگاه است.

استانداردسازی علمی در دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان چگونه انجام می‌شود؟

در دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان استانداردسازی علمی در تولید محتوا داریم یعنی به طور مثال افرادی که مشغول به تحصیل در شهرستان خوروبیابانک هستند نسبت به افرادی که در شمال تهران درس می‌خوانند شرایط یکسانی از نظر کتاب و اساتید را تجربه می‌کنند. اساتید ما در تغییر محتوا برای تدریس نقشی نداشته و بخاطر این ویژگی‌ها، امتحانات استاندارد کشوری داریم؛ سوالات امتحانات دانشگاه از بانک سوالات در تهران به کل مراکز پیام‌نور ارسال می‌شود. کتاب، سوالات و کلاس‌های این مرکز علمی با زمان‌های استاندارد باعث شده از نظر آموزشی در سطح خوبی باشیم و رضایتمندی خوبی در میان دانشجویان داشته باشیم.

دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در دوران کرونا با چه چالش‌های کرونایی مواجه بود؟

مراکز علمی اوایل شیوع این بیماری وضعیت سختی داشتند، اما دانشگاه پیام‌نور ، کار سختی نداشت چون آمادگی لازم برای این بحران را داشت. کرونا باعث شد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سرورهای قدرتمند آموزش از راه دور برای ما بهتر از قبل فراهم شود تا شرایط خوبی را تجربه کنیم. سامانه آموزش LMS در دانشگاه پیام‌نور باعث شد این مرکز علمی تجربه‌های خوبی در دوران کرونا به دست آورد. بنا بر گفته وزیر محترم "کرونا سایر دانشگاه‌ها را هم پیام‌نوری کرد و باعث شد همانند دانشگاه پیام‌نور عمل کنند."

آیا امکان حضوری شدن دانشگاه پیام‌نور وجود دارد؟

بله، در حالی که دانشگاه ما از گذشته غیرحضوری بود و زیر ساخت‌های آموزش را داشتیم ولی در دوران کرونا مجبور شدیم زیرساخت‌ها را تقویت کنیم تا بتوانیم کلاس‌ها و امتحانات این مرکز علمی را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم. در حال حاضر تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم؛ در واقع با توجه به دستورالعملی که از سمت وزارت علوم منتشر شده است تصمیم بر حضوری شدن دانشگاه‌ها گرفته شده است. زیرساخت‌ها برای برگزاری حضوری و غیرحضوری در این مرکز علمی فراهم است.

از عدالت آموزشی تا آمادگی حضوری شدن دانشگاه

آیا به جز کرونا چالش دیگری در مراکز پیام‌نور به وجود آمده است؟

بله، کرونا در هر صورت یک بیماری و بحران است؛ در این دوران افراد دچار عوارضی شدند که تا مدتی همراه با آن‌ها خواهد بود. دورکاری برای همه دستگاه‌ها وجود داشته است که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی علاوه بر دورکاری شاهد آموزش از راه دور نیز بوده‌ایم و به همین دلیل ارتباطی که بین اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه به صورت حضوری شکل می‌گرفت در دوران شیوع کرونا وجود ندارد و در ادامه خود باعث مبتلا شدن افراد به مسائل روحی و روانی شده است. گذراندن دروس عملی در فضای مجازی بسیار مشکل است؛ به طور مثال رشته تربیت‌بدنی از جمله رشته‌هایی است که دچار چالش شده است.

آیا دوران کرونا دستاوردی هم برای مراکز علمی داشته است؟

بله، ما نباید منکر رشد کیفیت آموزش غیرحضوری در این دوران شویم؛ در این دوران شیوه‌های ترکیبی لحاظ و باعث شد بیشتر از گذشته فیلم‌های آموزشی برای بارگذاری در تدریس فضای مجازی تهیه شود. در دوران شیوع کرونا اگر رشته‌ای نیاز به برگزاری کلاس حضوری داشت شرایط را برای برگزاری کلاس‌های عملی فراهم و دانشجویان را به گروه‌های یک تا سه‌نفره تقسیم می‌کردیم.

چه موضوعی در دوران کرونا و در رابطه با دانشجویان شما را نگران کرده است؟

در دوران شیوع کرونا ما ناچار به لغو کلاس‌های دانشجویانی که دوران کارآموزی و کارورزی خود را می‌گذراندند، شدیم که این موضوع یکی از چالش‌های اساسی برای دانشجویان رشته مهندسی صنایع بود. برخی دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی باید به صنایع مراجعه می‌کردند اما بعضی از صنایع در اوج شیوع کرونا دانشجویان را پذیرش نمی‌کردند. دانشجویان ما عمدتاً شاغل بوده و دوران کرونا باعث نابودی شغل آنها شده است که تأثیرات روحی، روانی و مالی را به همراه داشته است.

کد خبر 551021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.