در بند بودن ۱۳۷ اصفهانی به علت ناتوانی در پرداخت مهریه/گذشت ۴۵درصدی شکات از مطالبات

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان اصفهان، با بیان اینکه از آزادی ۵۲۲ زندانی غیرعمد از بند زندان از ابتدای سال تاکنون گفت: ۱۳۷ اصفهانی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند و ۴۵ درصد اصل بدهی این زندانیان آزاد شده را در قالب گذشت رضایت‌مندانه از اصل بدهی کسر کرده‌اند.

اسدالله گرجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یک هزار و شش زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارد که بیشترین جمعیت محکومان مالی و بدهکاران ناشی از تصادفات رانندگی در کشور را تشکیل می‌دهند.

وی از کاهش آمار زندانیان دیه، پس از اصلاح و تصویب دائمی قانون بیمه اجباری شخص ثالث در اردیبهشت سال ۹۵ خبر داد و افزود: با همکاری صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و انجام کامل تکالیف شرکت‌های بیمه‌گر، تعداد زندانیان بدهکار در سوانح جاده‌ای، اعم از فوتی و جرحی امروز در سطح استان تنها به دو نفر تقلیل یافته است؛ اما درمقابل جمعیت محکومان مالی ناشی از صدور چک یا امضای سفته افزایش داشته است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان با اشاره به اینکه از جمع محکومان جرایم غیرعمد در زندان ۸۵۰ نفر دارای محکومیت‌های مالی و حقوقی هستند، افزود: نزدیک به یک پنجم این زندانیان، نه با مطالبه وجه که به سبب ضمانت‌های نابجا از همسران، همکاران و همسایگان گرفتار حبس شده‌اند.

آزادی ۵۲۲ زندانی غیرعمد از ابتدای سال تاکنون

وی درباره تعداد زندانیان مهریه گفت: با وجود تأکید فراوان رئیس دستگاه قضا درباره عدم حبس متعهدان پرداخت مهریه و دغدغه بسیاری از قضات محاکم برای عدم صدور مجازات حبس برای بدهکاران عقود غیرمعوض، اما در بین جمعیت بیش از هزار نفری محکومان غیرعمد در اصفهان، ۱۳۷ اصفهانی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند.

گرجی‌زاده، این آمار را زیبنده استان بزرگ اصفهان ندانست و یادآور شد: تعداد زندانیان نفقه نیز ۱۶ نفر است که با وجود آمار بالای زندانیان، همچنین تلاش مددکاران، محققان و اعضای کمیته صلح و سازش ستاد دیه، موضوع شناسایی و رسیدگی به وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد در سطح استان با سرعت و دقت بالایی پیگیری می‌شود.

وی بر این اساس از آزادی ۵۲۲ زندانی غیرعمد از بند زندان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: این آمار، قابل تأمل است و ۱۵ درصد افراد رهایی یافته متعلق به کاشان هستند.

اصفهان بیشترین تعداد آزادی زندانیان را داشته است

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان، گفت: طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی ستاد دیه کشور، اصفهان با بیشترین میزان جذب کمک‌های مردمی بیشترین تعداد آزادی را نیز در سطح استان‌ها داشته است.

وی با اشاره به تعهد ستاد دیه به خیران، ادامه داد: همه کارکنان این نهاد حمایتی در تلاش هستند تا نه ریالی به فرد غیرواجد شرایط پرداخت شود و نه موردی ذی‌صلاح از حمایت‌های حبس‌زدای ستاد رسیدگی به امور دیه در کمک به زندانیان نیازمند محروم بماند.

گرجی‌زاده با تقدیر از همیاری برخی اولیای دم و شاکیان خصوصی در تسریع روند آزادی‌ها، اظهار کرد: در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها، همکاران ستاد دیه با استناد به آیات و روایات و با برگزاری جلسات متعدد، ۴۵ درصد اصل بدهی این زندانیان آزاد شده را در قالب گذشت رضایت‌مندانه از اصل بدهی کسر کرده‌اند.

به گفته وی، ازمجموع بدهی ۲۱۶ میلیارد تومانی گروه صلح و سازش ستاد تا میزان ۹۶ میلیارد تومان را در راستای رهایی مادران دردمند و پدران دربند از مطالبات خصوصی طلبکاران تخفیف گرفته‌اند.

کد خبر 550943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.