قرص زینک پلاس برای چیست؟+ فواید، نحوه مصرف و عوارض

ماده معدنی "روی" یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است. به جز این عنصر ترکیبات دیگری نیز در این مکمل وجود دارد که آن را به نوعی مولتی ویتامین مینرال تبدیل می‌کند. نحوه مصرف، تاثیر بر رشد و ریزش مو و چاقی  بر اثر مصرف این قرص مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماده معدنی "روی" یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است. به جز این عنصر ترکیبات دیگری نیز در این مکمل وجود دارد که آن را به نوعی مولتی ویتامین مینرال تبدیل می‌کند. املاح معدنی همچون کلسیم و آهن نیز می‌توانند به زینک پلاس افزوده شوند، اما اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این مکمل همان "روی" است. بنا بر تحقیقات و گزارش‌های مختلف بیش از ۷۵ درصد از مردم جهان دچار کمبود عنصر روی هستند و یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی و ناخن‌ها می‌شوند کمبود عنصر روی در بدن است. قرص زینک (زینک پلاس) می‌تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی باشد؛ نمونه‌های مختلفی از زینک پلاس (قرص زینک) در بازار ایران یافت می‌شود.

تفاوت زینک پلاس و زینک چیست؟

حال بهتر است بدانیم قرص زینک چیست و چه کارایی دارد. مکمل‌های زینک تنها شامل همین عنصر می‌شوند و برای تأمین سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن لازم است از سایر مکمل‌ها و مواد غذایی استفاده کرد، اما زینک پلاس با ترکیبات بیشتر تولید شد تا سایر مواد مورد نیاز را نیز برای بدن تأمین سازد. زینک پلاس معمولاً حاوی ویتامین‌های گروه (ب) همچون ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B7، B9 و ویتامین C، املاح معدنی چون آهن و کلسیم است. ترکیب این ویتامین‌ها و املاح معدنی در کنار باعث هم‌افزایی اثرات مثبت آن می‌شود.

فواید قرص زینک پلاس

مهم‌ترین فواید زینک پلاس به تفکیک به شرح زیر است:

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

زینک پلاس مکملی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده قوی دارد زیرا از یک طرف عنصر روی در آن وجود دارد و از طرف دیگر ویتامین C نیز یکی از ترکیبات مهم آن است. روی و ویتامین C هر دو دارای نقش آنتی‌اکسیدانی بوده و با رادیکال‌های آزاد که برای بدن مضر هستند، به مبارزه می‌پردازند. به طور کلی مطالعات روی مکمل‌های حاوی زینک، نشان داده است که مصرف این مکمل به ویژه در افراد مسن موجب کاهش عفونت، التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود.

بهبود سلامت پوست

زینک پلاس با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی که به آن اشاره کردیم، سبب کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست شده و از چربی‌های پوست و فیبروبلاست‌ها که به ساخت کلاژن کمک می‌کنند، محافظت به عمل می‌آورد. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید، آلودگی هوا و افزایش سن از جمله عواملی است که سلامت پوست را تحت تأثیرات منفی خود قرار می‌دهد. با استفاده از زینک پلاس می‌توان به جوان‌سازی پوست کمک کرده، چین و چروک را کاهش داده و پوستی شفاف و روشن‌تر از همیشه داشت. ناگفته نماند که مقدار کافی روی در بدن در ترمیم زخم‌های پوستی نیز بسیار مؤثر است.

جلوگیری از ریزش مو

یکی از مهم‌ترین علائم کمبود روی در بدن ریزش مو است و بنابراین پیشگیری از ریزش مو از جمله بهترین فواید زینک پلاس می‌تواند باشد. زینک نقش مهمی در رشد بافت مو و ترمیم آن بر عهده دارد. عنصر روی به غده‌های چربی اطراف فولیکول مو کمک می‌کند تا به درستی وظیفه خود را انجام دهند و سلامت مو را بهبود بخشند. از طرف دیگر علاوه بر روی، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C نیز در زینک پلاس موجود هستند که در سلامت ساختار مو نقش دارد و به جلوگیری از ریزش مو و همچنین رویش دوباره موهای جدید کمک می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که با مصرف زینک پلاس موهایی پرپشت، حجیم، نرم، لطیف و زیبا در انتظار شما خواهد بود.

بهبود سلامت قلب و کبد

همان‌طور که اشاره کردیم زینک پلاس خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد و به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. همین خاصیت سبب می‌شود تا این قدرت را داشته باشد تا از بروز بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و سرطان در بدن پیشگیری نماید. همچنین اثر ضد التهابی زینک پلاس موجب می‌شود تا از آسیب به کبد و بروز بیماری‌های مزمن کبدی ممانعت به عمل آید. زینک پلاس در نحوه عملکرد دیگر ارگان‌های بدن مثل کلیه‌ها نیز می‌تواند اثرات مثبت قابل توجهی داشته باشد.

تنظیم عملکرد غده تیروئید

مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده هورمون‌های تیروئید، عنصر ید است، اما روی نیز در تنظیم این هورمون‌ها نقش دارد. اکثر افرادی که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، عموماً با کمبود روی در بدن خود نیز مواجه هستند. برای فعال‌سازی هورمون T4 که پیش‌ساز T3 است به زینک نیاز است. زینک پلاس با داشتن روی و ویتامین‌های گروه B به پیشگیری از بیماری‌های تیروئید نیز کمک می‌کند.

انواع قرص زینک پلاس

روی اصلی‌ترین ترکیب موجود در قرص زینک پلاس محسوب می‌شود. این قرص انواع مختلفی دارد که به تفکیک به معرفی آنها می‌پردازیم:

زینک و ویتامین‌های گروه (B)

یکی از رایج‌ترین انواع زینک پلاس که در داروخانه‌ها به سهولت می‌توانید بیابید، نوعی است که در آن از ترکیب عنصر روی و ویتامین‌های گروه B یعنی ویتامین B1, B2, B3, B5, B7, B9 و B12 استفاده شده است. واضح است که این نوع زینک پلاس بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که در زمینه زینک و این دسته از ویتامین‌ها در بدن خود با کمبود مواجه باشند. از جمله این نوع زینک پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص زینک پلاس سوپرابیون
  • کپسول زینک پلاس ب کمپلکس دانا

زینک و ویتامین C

در برخی از انواع قرص زینک پلاس می‌توانید ترکیب ماده معدنی "روی" و ویتامین C را بیابید؛ بنابراین چنانچه مشاهده می‌کنید فواید زینک پلاس با توجه به ترکیبات موجود در آن می‌تواند اندکی متفاوت باشد. نوعی از زینک پلاس که شامل ترکیبات ذکر شده باشد، می‌تواند محصولی مرغوب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در نظر گرفته شود. فرآورده‌های زیر از جمله این نوع زینک پلاس هستند:

  • قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث سندروس
  • کپسول ویتامین C و زینک یوروویتال
  • کپسول ویتامین C و زینک آپوویتال

زینک و ویتامین‌های گروه B و C

این نوع زینک پلاس یکی از کامل‌ترین انواع آن است زیرا علاوه بر عمده‌ترین ترکیب خود یعنی روی، شامل ویتامین‌های گروه B C نیز می‌شود؛ برای سلامت پوست، مو و ناخن ایده‌آل بوده و به ارتقا سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال از این نوع زینک پلاس موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس
  • کپسول زینک پلاس یوروویتال

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا بهترین زمان مصرف مکمل زینک پلاس به شمار می‌آید، اما اگر مصرف زینک پلاس در این زمان برای شما مشکلات معده به وجود می‌آورد، سعی کنید آن را همراه با وعده غذایی خود میل نمائید. در مورد اینکه چند دوره لازم است تا از زینک پلاس استفاده کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

عوارض قرص زینک پلاس

زینک پلاس در صورت استفاده صحیح و در دوز تعیین شده معمولاً هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد و با خیال راحت می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد، اما در موارد نادر و یا در صورت مصرف خارج از دوز، گاهی عوارض جانبی زینک پلاس در برخی اشخاص با علائم زیر بروز می‌یابد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد معده
  • خواب آلودگی
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • تپش قلب
  • اختلال در خواب
  • اسهال
  • کاهش سطح ایمنی بدن
کد خبر 550870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.