میزان مرگ‌ومیر نوزادان در اصفهان کمتر از میانگین کشوری است

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار مرگ‌ومیر نوزادان در استان اصفهان، کمتر از میانگین کشوری بوده و درحال‌حاضر نسبت مرگ‌ومیر نوزادان تقریباً ۶/۵ به هزار است. استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ به شاخص‌های تعیین شده است.

بهزاد برکتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شایع‌ترین علت مرگ نوزادان نارس، اظهار کرد: شایع‌ترین علت مرگ نوزادان نارس، بیماری یا سندروم دیسترس تنفسی است؛ کمبود ماده‌ای به نام سورفکتانت که باعث تکامل ریه‌ها می‌شود در نوزادان نارس، منجربه افزایش میزان مرگ‌ومیر نوزادان می‌شود.

وی افزود: آنومالی‌های سیستم‌های مختلف بدن از دیگر علل مرگ‌ومیر نوزادان است که شایع‌ترین آن‌ها بیماری‌های مادرزادی قلب، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های سیستم عصبی و آنومالی‌های کلیوی است که منجربه روبه‌رو شدن نوزاد با مشکلات فراوان و از دست رفتن نوزاد در سیر بالینی می‌شود.

نسبت مرگ‌ومیر نوزادان تقریباً ۶/۵ به هزار است

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از دیگر علت‌های مرگ‌ومیر نوزادان خفگی حین زایمان است که در برخی موارد رخ می‌دهد. در این حالت اکسیژن به جنین نمی‌رسد، نوزاد به دنیا می‌آید و احیا می‌شود اما به دلیل آسیب زیادی که به ارگان‌های مختلف نوزاد وارد می‌شود، احیا مؤثر نیست و نوزاد جان خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه از دیگر دلایل مرگ نوزادان، عفونت‌های نوزادی است گفت: عفونت‌های نوزادی به دو دسته عفونت‌های زودرس و عفونت‌های دیررس تقسیم شده که منجربه مرگ نوزادان به خصوص نوزادان نارس می‌شود. بیماری‌های نقص متابولیک، انواع حوادث و تروماها نیز از دیگر علل مرگ نوزادان است.

برکتین با اشاره به کمتر بودن میزان مرگ‌ومیر نوزادان در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: آمار مرگ‌ومیر نوزادان در استان اصفهان کمتر از میانگین کشوری بوده و در حال حاضر نسبت مرگ‌ومیر نوزادان تقریباً ۶/۵ به هزار است. استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ به شاخص‌های تعیین شده دست یافته و حتی بهتر از آن‌ها عمل کرده است؛ اما باز هم باید تلاش بیشتری در این راستا انجام گیرد تا میزان مرگ‌ومیر کشور همچون کشورهایی مانند ژاپن که میزان مرگ‌ومیر نوزادان در آن یک به هزار است، کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال در ماه اول تولد رخ می‌دهد، نیازمند وجود تمرکز بیشتری روی مرگ‌ومیر نوزادان هستیم. تلاش پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بخش‌های نوزادان در به حداقل رساندن شاخص نوزادان است تا نوزادانی تحویل جامعه شوند که از نظر تکاملی و سیر بالینی با کمترین آسیب مواجه باشند و درمعرض مشکلاتی که ممکن است نوزادان نارس با آن درگیر شوند، قرار نگیرند.

غربال‌گری نوزادان

این فوق‌تخصص نوزادان اضافه کرد: غربال‌گری نوزادان در کشور انجام می‌شود. در بررسی نوزاد از نظر کم‌کاری تیروئید و فنیل کتونوریا که بیماری نقص متابولیک است، نمونه‌ای از پاشنه پای نوزاد گرفته می‌شود و پس از آزمایش در صورت وجود مشکل به خانواده نوزاد اطلاع داده می‌شود تا آزمایشات تکمیلی صورت گیرد. همچنین نوزادان غربال‌گری شنوایی شده و تست OAE برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به انجام تست ABR در نوزادان، تصریح کرد: در نوزادانی مانند نوزادان نارس یا نوزادانی با سابقه کری مادرزادی، نوزادان دارای آنومالی‌های متعدد، نوزادانی که زردی آن‌ها به تعویض خون رسیده، نوزادان بستری در NICU و نوزادانی که داروهای مصرفی آن‌ها روی گوش تأثیر گذاشته است، ABR انجام می‌شود. معاینه رتینوپاتی نیز برای دیدن انتهای شبکیه چشم و معاینه عروق چشم در نوزادان نارس در زمانی خاص بسته به سن جنینی انجام می‌شود.

برکتین، درخصوص پرسش‌نامه ASQ، ادامه داد: پرسش‌نامه غربال‌گری ASQ در سنین دو، شش، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۶، ۴۸ و ۶۰ ماهگی به طور کلی انجام شده و در صورت وجود مشکل از نظر تکاملی، نوزاد به نورولوژیست کودک برای بررسی‌های کامل‌تر ارجاع داده می‌شود. در این پرسش‌نامه حیطه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

واکسن‌های تزریقی نوزاد از بدو تولد

وی درخصوص واکسن‌های تزریقی نوزادان از بدو تولد اظهار کرد: برای نوزادان در بدو تولد واکسن‌های "ب‌ث‌ز"، فلج اطفال خوراکی و هپاتیت B، در دو ماهگی واکسن‌های فلج اطفال خوراکی و پنج‌گانه، در چهار ماهگی واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه و فلج اطفال تزریقی، شش ماهگی واکسن‌های فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه و فلج اطفال تزریقی ماهگی، ۱۲ ماهگی واکسن سرخک و سرخجه و اوریون، ۱۸ ماهگی واکسن‌های سه‌گانه و فلج اطفال تزریق می‌شود.

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از واکسن‌ها مانند واکسن "پونوکوموک" در برنامه واکسیناسیون کشور قرار نگرفته است اما تزریق آن برای برخی از بیماران در گروه پرخطر، توصیه می‌شود.

کد خبر 550866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.