استراتژی‌های اثربخش هوشمندترین شهرهای جهان

شهرهای هوشمند امروز، تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است و همواره این روند تغییر نیز در حال اتفاق است؛ مدیران این شهرها با بهره‌گیری از تکنولوژی و خلاقیت در تلاش هستند مشکلات پیش روی شهرنشینی را به حداقل برسانند و مناطقی با بیشترین کیفیت را برای زندگی ساکنان به وجود آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان در شهرهای هوشمند از سنسورهای دیجیتالی و فناوری پیشرفته برای طراحی مناطق بهره می‌برند و از این طریق به جمع‌آوری داده‌ها و پردازش آن‌ها در مراکز می‌پردازند تا چالش‌های پیش روی شهرنشینی را به حداقل برسانند. در واقع، داده‌هایی که سنسورهای هوشمند نصب شده در مناطق مختلف در اختیار مسئولان مراکز پردازش داده‌ها قرار می‌دهد، آن‌ها را قادر می‌کند مدیریت دارایی‌ها، منابع و خدمات شهری را با دقت بیشتری انجام دهند که نتیجه این اقدامات بهبود کیفیت مناطق و در نهایت افزایش رضایتمندی شهروندان از زندگی در آن‌ها است. اگرچه امروزه شهرهای بسیاری در مسیر هوشمندسازی گام برداشته است با این حال، مدیران در بعضی از آن‌ها موفق‌تر از سایرین عمل کرده و توانسته‌اند از فناوری بیشترین بهره را برای بهبود کیفیت زندگی شهری ببرند.

آتن، یونان؛ حل مشکلات زندگی شهروندان و اعتمادسازی میان مقامات و مردم

آتن، پایتخت یونان باستان در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با مشکلات مالی زیادی مواجه شد چرا که ۲۸۰ میلیون یورو بدهی به بار آورد. طی این زمان، دولت محلی هیچ نیروی جدیدی به کار نگرفت و حتی کارکنان سابق نیز چالش‌های زیادی را تجربه کردند. بحرانی‌ترین وضعیت در سال‌های بین ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اتفاق افتاد زمانی که جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری از پناهندگان سوریه در آتن سکونت پیدا کردند و هر یک به نوبه خود بر مشکلات شهرنشینی و رکود اقتصادی آتن افزودند.

استراتژی‌های اثربخش هوشمندترین شهرهای جهان

اما با وجود همه این بحران‌ها، خبر دریافت عنوان پایتخت نوآوری اروپا توسط مقامات آتن در سراسر دنیا پیچید و باعث شگفتی همگان شد. منتقدان بسیاری به استدلال در مورد این موضوع پرداختند که چگونه شهری با این همه چالش توانست تنها پس از گذشت چند سال این جایگاه بسیار مهم را از آن خود کند.

برنامه‌ریزان پایتخت یونان موفقیت خود در این زمینه را تا حد زیادی مدیون تغییر ذهنیت خود در مورد نحوه مدیریت شهری می‌دانستند؛ آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که به جای صرف سرمایه‌گذاری‌های کلان در طراحی‌های شهری باید تغییراتی در نحوه مدیریت خود به وجود آورند در واقع اینجا تنها بحث "تغییر" مطرح بود. از سوی دیگر، مدیران آتن برای تحقق اهداف خود از یک ساختار یکپارچه بهره گرفتند که شامل ایجاد یک جعبه ابزار، نقشه‌ای دیجیتالی و تخصیص جایگاهی برای فعالیت مدیر ارشد دیجیتال بودند.

برنامه‌ریزان آتن به این نتیجه رسیدند که به تنهایی نمی‌توانند تمام مشکلات شهری را حل کنند و به همین دلیل به مشارکت با بخش‌های خصوصی و دانشگاه‌ها پرداختند تا از ایده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها برای رهایی از بحران‌های شهری بهره برند.

از سوی دیگر، مقامات آتن سندی استراتژیک برای سال ۲۰۱۸ ایجاد کردند که اگرچه بلندپروازانه و تحول‌گرا نبود با این حال، بر حل مشکلات واقعی زندگی مردم متمرکز می‌شد و اقداماتی نظیر بهبود زیرساخت‌ها در پی افزایش سرمایه‌گذاری دولت، تقویت مهارت‌های دیجیتالی افراد میانسال و بیکار و در نهایت، تشویق مردم به مشارکت در بهبود چالش‌ها از طریق ایجاد بسترهای اینترنتی تمرکز می‌کرد.

 چنای، هند؛ نوآوری‌هایی در ترافیک، کلاس‌های درس و محیط زیست

کلان‌شهر چنای در هند اکنون نیز چالش‌های زیادی را تجربه می‌کند با این حال مدیران در تلاش هستند بحران‌ها را یکی پس از دیگری از سر راه بردارند که به کارگیری استراتژی‌های شهر هوشمند در این زمینه بسیار اثربخش واقع شده است. به نظر می‌رسد که مشکلات پیش روی مدیران این شهر بسیار شبیه به سایر شهرهای کشور با حدود هشت میلیون جمعیت باشد؛ ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی، زیرساخت‌های نامناسب و آلودگی هوا کیفیت زندگی مردم را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است. مدیران چنای در تلاش هستند با اعمال استراتژی‌های ویژه‌ای این مشکلات را به حداقل برسانند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود زیست‌پذیری شهر از طریق افزایش فضاهای عمومی، ترویج استفاده از دوچرخه‌های آلمانی مجهز به سامانه موقعیت‌یابی جهان جهت کاهش تردد از طریق وسایل نقلیه شخصی، افزایش زیرساخت‌های زیرزمینی در سراسر شهر، ایجاد بزرگترین سیستم مدیریت پارک کشور و حتی جهان، برگزاری کلاس‌های آموزشی هوشمند و در نهایت ذخیره حجم قابل توجهی از آب اشاره کرد.

بوئنوس آیرس، آرژانتین؛ ایجاد تحولات شهروند-محور

بوئنوس آیرس، پایتخت اقتصادی و سیاسی آرژانتین به‌شمار می‌رود که تاکنون فناوری هوشمند نقش مهمی در ایجاد تحولات مثبت بی‌شمار در آن ایفا کرده است. استراتژی مدرن‌سازی و نوآوری این شهر در سال ۲۰۰۷ و با انتخاب رئیس‌جمهور جدید آرژانتین آغاز شد که در پی آن، خلاقیت نقش اصلی را در طراحی شهری و حل بحران‌های پیش روی کیفیت زندگی مردم ایفا کرد. در این راستا، مدیران تصمیم گرفتند پروژه‌های شهری را بر مبنای نیازهای شهروندان و ایده‌های آنان پیش برند ضمن اینکه استراتژی‌های هوشمند را نیز از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار کنند.

دیجیتالی کردن امور اداری به جای استفاده از اسناد روی برگه از مهم‌ترین اقدامات مدیران پایتخت آرژانتین برای هوشمندسازی شهر طی دو سال اخیر بوده که از طریق ایجاد دو مرکز داده بزرگ در شهر محقق شده است. علاوه بر این، ایجاد تغییر در نحوه ارتباط مردم با دولت از طریق تخصیص یک خط تلفن واحد از دیگر تحولات شهر در زمینه نوآوری بوده که البته پیامدهای مثبت زیادی نیز در پی داشته است. آشنایی و افزایش آگاهی بیشتر از تلفن‌های همراه هوشمند و توسعه نرم‌افزارهای پیام‌رسانی نیز از دیگر استراتژی‌های اعمال شده توسط مدیران بوئنوس آیرس بوده که تاکنون در بهبود کیفیت زندگی شهری نقش مهمی ایفا کرده است.

استراتژی‌های اثربخش هوشمندترین شهرهای جهان

کد خبر 550857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.