انواع استراتژیست برای تدوین استراتژی‌های سازمانی

با توجه به گسترش دامنه‌های فعالیتی در شرکت‌های پیشرفته امروزی، انواع مختلفی از استراتژیست‌ها در تدوین و اجرای استراتژی‌های سازمانی نقش دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استراتژیست‌ها افراد یا گروه‌هایی هستند که اساساً در تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها در یک سازمان نقش دارند. انواع مختلفی از استراتژیست‌ها مانند مدیران، هیئت‌مدیره، مدیران ارشد اجرایی، کارآفرینان، مدیریت ارشد، مدیران سطح SBU (واحد تجاری استراتژیک)، کارکنان برنامه‌ریزی شرکتی، مشاوران، مدیران میانی، دستیاران اجرایی وجود دارد.

استراتژیست بودن در دنیای امروز

در دنیای امروز هر گونه پیشرفت در هر زمینه‌ای، تأثیرات گسترده‌ای از خود برجای می‌گذارد. این تأثیرات در دنیای تجارت و تدوین برنامه‌های استراتژیک بسیار دیده می‌شود؛ لذا استراتژیست‌ها باید همواره محیط اطراف خود را مورد ارزیابی قرار دهند، زمان فرآیندهای برنامه‌ریزی و توسعه را بدون آسیب بر نتیجه نهایی کاهش دهند و با درک و پیمایش دقیق شرایط بازار در جست‌وجوی بهترین و کارآمدترین راه برای دست‌یابی به اهداف سازمان خود برآیند. استراتژیست‌ها همچنین باید همیشه انتظارات روز بازار را بشناسند، بازارهای هدف را مشخص کنند، اهمیت برندها و ایجاد آن‌ها را مدنظر قرار دهند، درک خوبی از کسب‌وکار (خصوصاً کسب‌وکار مربوط به فعالیت خود) داشته باشند، همواره راهکارهای خلاقانه برای حل مشکلات ارائه دهند و مجریانی عالی باشند.

ذهن یک استراتژیست باید همواره آمادگی‌های لازم برای تصمیم‌گیری درباره بهترین زمان برای پیاده‌سازی برنامه‌های سازمانی را داشته باشد، اطلاعات در دسترس را تجزیه‌وتحلیل کند و بهترین راهکارها را ارائه دهد. در دل هر استراتژیست باید مفاهیم، قوانین، قدرت و سیاست نقش مهمی در توسعه هر استراتژی ایفا کند و روح وی اجزای الهام‌بخشی هم‌چون خلاقیت، انرژی، خرد، روحیه اقدام، انگیزه‌بخشی، تحریک ایده‌های نوین و آگاهی از رمز و رموز امور را دارا باشد.

نتیجه نهایی کار استراتژیست‌ها در قالب یک برنامه استراتژیک تدوین می‌شود و مشخص می‌کند چه چیزی برای آینده شرکت مهم است، چه مواردی حائز اهمیت نیست، منابع کمیاب مانند بودجه و مهارت‌ها در اختیار چه کسی قرار خواهد گرفت، چه کسی منفعت خواهد برد و چه کسی قدرت را از دست خواهد داد. تدوین چنین برنامه‌ای در سازمان‌های مختلف برعهده مقامات مختلفی است؛ لذا انواع مختلف استراتژیست وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

هیئت مدیره

هیئت مدیره عبارتند از صاحبان یک سازمان مانند سهام‌داران، آژانس‌های کنترل‌کننده، دولت، مؤسسات مالی و غیره. آن‌ها مسئولیت اداره یک سازمان، همکاری‌های فناورانه، توسعه محصول جدید و انتصابات مدیریت ارشد را بر عهده دارند، همچنین مدیریت ارشد را در تعیین و دست‌یابی به اهداف راهنمایی، عملکرد سازمان را بررسی و روند انجام امور را ارزیابی می‌کنند.

مدیر اجرایی

مدیر اجرایی درباره تمام جنبه‌های مدیریت استراتژیک از تدوین تا ارزیابی استراتژی پاسخ‌گو است. وی نقش عمده‌ای در تصمیم‌گیری استراتژیک ایفا می‌کند و به نحوی به سازمان جهت می‌دهد که بتواند به هدف خود دست یابد. مدیر اجرایی در تعیین مأموریت سازمان نیز کمک می‌کند و مسئول تصمیم‌گیری در مورد اهداف، تدوین و اجرای استراتژی‌ها است.

کارآفرینان

کارآفرینان استراتژیست‌هایی هستند که کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند، آغازگر هستند، به دنبال تغییر می‌گردند، به تغییرات واکنش نشان می‌دهند و از آن به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند. کارآفرینان بنا به ماهیت خود نقشی فعال دارند و مجری و ارزیاب استراتژی‌ها هستند.

مدیریت ارشد

مدیریت ارشد یا مدیریت عالی متشکل از مدیران در بالاترین سطح سلسله مراتب مدیریتی است. آن‌ها نوسازی، پیشرفت فناوری، تنوع و گسترش را مورد توجه قرار می‌دهند و بر توسعه محصولات جدید تمرکز دارند. مدیران ارشد به هیئت مدیره و مدیران اجرایی در تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی کمک می‌کنند.

مدیران سطح SBU

مدیران سطح SBU (واحد تجاری استراتژیک) رؤسای مراکز سود یا رؤسای بخش‌های مختلف واحدهای تجاری هستند. آن‌ها یک شرکت متنوع (دارای چندین تجارت یا محصولات نامرتبط) را به‌عنوان مجموعه‌ای از کسب‌وکارها مدیریت می‌کنند. هر کسب‌وکاری دارای یک بخش محصول بازار است که به وضوح تعریف شده و یک استراتژی منحصر به فرد دارد. مدیران SBU هماهنگی خود را با سایر SBUها در سازماندهی، تدوین و اجرای استراتژی سطح SBU حفظ می‌کنند.

کارکنان برنامه‌ریزی شرکتی

کارکنان برنامه‌ریزی شرکتی ایفا کننده نقش حمایتی هستند. آن‌ها برنامه‌های استراتژیک را مرتب و به سایران ابلاغ می‌کنند، پشتیبانی اداری را در دسترس قرار می‌دهند و وظیفه کمک به معرفی، اقدام و نگه‌داری سیستم مدیریت استراتژیک را برعهده دارند.

مشاوران

مشاوران ممکن است افراد، دانشگاهیان یا شرکت‌های مشاوره‌ای باشند که در فعالیت‌های مدیریت استراتژیک تخصص دارند. آن‌ها خدمات استراتژی و برنامه‌ریزی شرکت را ارائه و به مدیران برای بهبود عملکرد و اثربخشی یک سازمان مشاوره می‌دهند و در این راه یاری‌رسان آن‌ها هستند.

مدیران سطح میانی

مدیران سطوح میانی به مسائل عملیاتی رسیدگی می‌کنند؛ بنابراین به ندرت نقش فعالی در مدیریت استراتژیک دارند. آن‌ها مجری تصمیمات اتخاذ شده توسط سطوح عالی و پیروان دستورالعمل‌های خط‌مشی هستند؛ همچنین به تولید ایده‌ها، توسعه جایگزین‌های استراتژیک و تعیین اهداف در سطح دپارتمان کمک می‌کنند.

معاون اجرایی

یک معاون اجرایی به طرق مختلف به رئیس اجرایی در انجام وظایفش کمک می‌کند. وی به مدیر اجرایی در جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، همچنین ارائه پیشنهاد گزینه‌های جایگزین یاری می‌رساند و وظیفه هماهنگی فعالیت‌ها با کارکنان داخلی و خارجی و عمل به‌عنوان فیلتر اطلاعات را برعهده دارد.

کد خبر 550783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.