واکسن اسپوتنیک در برابر اومیکرون مقاوم‌تر از فایزر است

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در برابر گونه اومیکرون در بدن افرادی که واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده‌اند، به اندازه افرادی که واکسن فایزر را تزریق کرده‌اند کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان کشور روسیه و ایتالیا به منظور مقایسه میزان تأثیرگذاری دو نوع واکسن فایزر و اسپوتنیک بر گونه اومیکرون ویروس کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۶۸ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند که ۵۱ نفر آن‌ها با واکسن اسپوتنیک روسی واکسینه شده بودند و ۱۷ نفر دیگر نیز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند.

پژوهشگران سرم خون افرادی که واکسن‌های متفاوت را دریافت کرده بودند سه تا ۶ ماه پس از دریافت دوز دوم با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی موجود در بدن افرادی که دو دوز واکسن اسپوتنیک دریافت کرده بودند از آنتی‌بادی تولید شده در بدن افرادی که دو دوز واکسن فایزر تزریق کرده بودند در برابر گونه اومیکرون مقاوم‌تر بود.

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی خنثی کننده گونه اومیکرون ویروس کرونا در بدن ۷۴.۲ درصد افراد واکسینه شده با واکسن اسپوتنیک مشاهده شده است، در حالی که این رقم برای افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند ۵۶.۹ درصد است. نتایج مطالعه دیگری که در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است نشان داد که واکسن فایزر قوی‌ترین واکنش ایمنی را در میان چهار واکسن فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک و سینوفارم به همراه داشته است. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده در مطالعه جدید تأیید یا رد شود.

کد خبر 550588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.