دود دخانیات عامل تشدید حوادث قلبی-عروقی

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، موجب افزایش حوادث قلبی-عروقی می‌شود. حتی اگر در معرض دود دخانیات نیز قرار بگیرید، اثر منفی خود را خواهد گذاشت.

نوشین محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، اظهار کرد: در معرض دود دخانیات قرارگرفتن نیز عامل افزایش خطر برای ناراحتی‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در سال ۱۳۷۹ مطالعه‌ای طولی و آینده‌نگرانه پیرامون تأثیر مصرف دخانیات بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی انجام داد که طی آن، بیماران و افراد سالم جامعه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ادامه داد: با انجام این مطالعه، نتایج به‌دست آمده نشان داد سیگار عاملی است که در افزایش خطر حوادث قلبی-عروقی تأثیرگذار بوده و در جامعه کنونی نقش بسیاری داشته است.

وی اشاره کرد: شاید برخی فکر می‌کنند اگر شخصی به مدت پنج سال از دخانیات دوری کند، مانند یک فرد سالم خواهد بود؛ اما در مطالعات نشان داده است که چنین نیست و مصرف دخانیات تأثیر خود را دارد.

محمدی‌فر تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان‌داد، افرادی که هر زمانی سیگار می‌کشند، خطر ابتلاء به حوادث قلبی-عروقی در آن‌ها بیشتر خواهد شد. بنابراین حتی اگر شخصی مصرف دخانیات را کنار بگذارد، خطر حوادث قلبی-عروقی او نسبت به فرد سالم بیشتر خواهد بود که مقدار این خطر برای افرادی که قلیان می‌کشند، بدتر است.

وی افزود: به طور کلی مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، باعث افزایش حوادث قلبی عروقی می‌شود و حتی اگر در معرض دود دخانیات نیز قرار بگیرید، اثر منفی خود را خواهد گذاشت.

کد خبر 550582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.