کنسرو ۲۰۰ درصد گران می‌شود

دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن، قیمت کنسروها تا حداقل ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: سهمیه روغن دی‌ماه این صنف هنوز تامین نشده و لازم است دولت هر چه سریع‌تر تکلیف ارز ترجیحی روغن را مشخص کند تا با کمبود آن مواجه نشویم.

سیدمحمد میررضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پیش از این، تأمین روغن سهمیه سندیکای صنایع کنسرو ایران در اختیار وزارت صمت بود. در آن زمان روغن به موقع توزیع می‌شد و براساس مستنداتی ازجمله سامانه بهین‌یاب و انبار، همچنین معرفی وزارت صمت به اعضای سندیکا تعلق می‌گرفت و مشکلی در تأمین روغن وجود نداشت.

وی افزود: از زمانی که اختیارات ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، تأمین روغن مورد نیاز صنایع کنسرو با تأخیر مواجه شده و اکنون فقط سهمیه آذرماه توزیع شده که کمتر از ۵۰ درصد کل سهمیه تعیین شده بوده است. سهمیه دی، بهمن و اسفندماه هنوز اعلام و توزیع نشده است.

دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: برای تأمین این سهمیه لازم است دولت ارز دولتی لازم را تخصیص دهد تا روغنی که در بنادر وجود دارد، آزاد شود و برای انجام فرایندهای تولید به کارخانه‌ها برسد. این کار هنوز انجام نشده و مشخص نیست ارز دولتی به این روغن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر. اگر دولت سریع‌تر این موضوع را مشخص نکند، کارخانه‌های تولیدی با کمبود روغن مواجه خواهند شد.

میررضوی اضافه کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ ماه مبارک رمضان را پیش خواهیم داشت؛ بنابراین لازم است دولت سریع‌تر تصمیمات لازم را در این زمینه بگیرد تا با کمبود روغن و کنسرو در فروشگاه‌ها مواجه نشویم و بتوانیم نیاز مردم را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه پایه تولیدی صنایع کنسرو، روغن است، ادامه داد: روغن مورد نیاز صنف و صنعت باید تأمین شود و دولت باید برای تأمین آن، اهمیت ویژه‌ای قائل باشد. اگر دولت سریع‌تر در این مورد تصمیم‌گیری کند، برای سه ماه آینده روغن مورد نیاز صنایع تأمین خواهد شد و خط تولید تعطیل نخواهد شد.

دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن، قیمت کنسروها تا حداقل ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا، در میانه دی‌ماه سندیکای صنایع کنسروسازی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه بعد از ارائه لایحه بودجه و مباحث اصلاح نرخ ارز برای بعضی از مواد اولیه وارداتی ازجمله روغن خام سویا، سهمیه روغن صنایع تحت نظر این سندیکا تحویل نشد و خطوط تولید ۱۶۰ واحد صنعتی عضو سندیکا ازجمله برندهای ملی و مطرح کشور یا تعطیل شده‌اند یا در حال تعطیلی هستند، درخصوص تعطیلی این کارخانه‌ها و بیکاری صدها هزار کارگر هشدار داد. گزارش‌ها نیز حاکی از ادامه این وضعیت است.

کد خبر 550434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.