سهم ۹ درصدی گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار از واردات

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل گفت: مجموعاً ۹۱ درصد نیاز کشور را گوشی‌های با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار تشکیل می‌دهد که از این مقدار ۶۵ درصد گوشی‌های کمتر ۱۵۰ دلار است، در سال جاری پیش بینی شده که ۱۷ تا ۱۸ میلیون گوشی واردات و در حدود ۱۷ میلیون از آن مصرف شود.

امیر اسحاقی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر کشور توانایی تأمین ارز گوشی‌های لوکس را داشته باشد مردم هم آن را مصرف می‌کنند، بر اساس اطلاعات موجود در هر ماه ۱۲۰ هزار گوشی در رنج ۳۰۰ دلار به کشور وارد و مصرف می‌شود، بنابراین مردم به این گوشی‌های هم نیاز دارند.

وی افزود: پس از تصویب قانون بودجه، در بودجه نهایی مشخص خواهد شد که ارزی به واردات گوشی‌های بیش از ۳۰۰ دلار تخصیص داده می‌شود یا خیر، بنابراین اکنون نمی‌توان قضاوتی در این رابطه داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل کشور گفت: مجموعاً ۹۱ درصد نیاز کشور را گوشی‌های با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار تشکیل می‌دهد، از این مقدار ۶۵ درصد گوشی‌های کمتر ۱۵۰ دلار است.

اسحاقی اضافه کرد: سال گذشته تعداد ۱۵ میلیون گوشی تلفن همراه به کشور وارد و ۱۴ میلیون آن مصرف شد، در سال جاری پیش بینی شده که ۱۷ تا ۱۸ میلیون گوشی واردات و در حدود ۱۷ میلیون از آن مصرف شود.

به گزارش ایمنا، تیرماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مورد موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار تصمیم‌گیری کرد و بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بازار واکنش منفی نشان داد؛ به طوری که ارقام ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی هم برای برخی انواع گوشی‌های آیفون ثبت و به دنبال آن این مصوبه لغو و اجرایی نشد.

این پایان کار نبود و دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای گرفت که بر اساس آن برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار افزایش عوارض اعمال شد، بر اساس تبصره ۸ قانون بودجه، حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل خارجی بالای ۶۰۰ دلار با افزایش حدود دو برابری به ۱۲ درصد رسید که به هر ترتیب از این محل افزایش درآمد دولت رقم می‌خورد.

صدرنشینی گوشی در واردات، حتی بالاتر از کالای اساسی

گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد که همواره گوشی موبایل در صدر واردات قرار داشته و حتی میزان آن بیش از حجم واردات تک‌تک کالای اساسی است، در هشت ماهه امسال هشت درصد از کل واردات به گوشی موبایل اختصاص داشته است، این در حالی است که ۲.۵ میلیارد دلار به وزن ۴۰۰۰ تن واردات گوشی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۷ درصد و ارزش ۱۱۱ درصد افزایش دارد.

اگرچه گزارش به روز شده‌ای در مورد جزئیات واردات گوشی بر اساس برندهای آن از سوی گمرک منتشر نشده ولی مروری بر گزارشی که از سوی ارونقی-معاون سابق فنی گمرک ایران- در مورد جزئیات واردات گوشی از دو سال گذشته تا پنج ماهه اول امسال منتشر شد، نشان داد که سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو از نظر تعداد و تأمین نیاز بازار در مقایسه با سایر گوشی‌ها چندان بالا نیست ولی میزان ارز نسبت به حجم قابل توجه است.

کد خبر 550385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.