مولفه‌های حاکمیت شفاف در سطح محلی

شفافیت در یک حکومت به قابلیت دسترسی مردم به تصمیم‌های دولتی و فرآیندهای تصمیم‌گیری و نتایج آن اشاره دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کشورهایی با حاکمیت باز به تمام شهروندان به‌ویژه افرادی که بیش از همه تحت‌تأثیر تصمیم‌های دولتی قرار می‌گیرند، امکان آگاهی از تمام مراحل تصمیم‌گیری‌های اداری و نتایج آن‌ها فراهم می‌شود. در این کشورها، کارکنان دولت به طور شفاف و بدون هیچ‌گونه پنهان‌کاری عمل می‌کنند و دانش شهروندان نیز از تصمیم‌های دولتی در سطح قابل قبولی قرار دارد. قابلیت دسترسی به تدابیر و اقدامات دولتی، برخورداری از حس مسئولیت سازمانی و درنهایت تضمین اینکه دولت‌ها به اندازه قابل قبولی سازمان‌یافته و رها از فساد مالی هستند، جزو مهم‌ترین ویژگی‌های یک حاکمیت شفاف به شمار می‌رود. مقامات رسمی در چنین کشورهایی، عزم خود را جزم می‌کنند تا به مبارزه علیه فساد بپردازند که البته برای تحقق و اثبات این هدف، افزایش دسترسی عموم مردم به تصمیم‌های آن‌ها امری ضروری است.

انجمن بین‌المللی بازار سرمایه که به اختصار ICMA نامیده می‌شود به منظور ترویج پاسخ‌گویی و شفافیت دولت محلی با مقامات رسمی دولت و نهادهای مربوطه به مشارکت پرداخته و بر این باور است که برای تضمین شفافیت در سطح محلی، سهیم‌سازی ذی‌نفعان مختلف می‌تواند تبعات بهتری را در پی داشته باشد. این انجمن به منظور پیشبرد اهداف خود در راستای افزایش شفافیت حکومت‌های سراسر جهان در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

مولفه‌های حاکمیت شفاف در سطح محلی

ارائه خدمات شفاف

مشارکت شهروندان و اعمال فشار از سوی نهادهای اجتماعی، چنان‌چه به خوبی اجرا شود، نقش مهمی در مبارزه علیه فساد به هنگام ارائه خدمات و تضمین پاسخ‌گویی دولت محلی ایفا می‌کند. انجمن بین‌المللی بازار سرمایه تاکنون اقدامات کارآمد زیادی برای پیشبرد خدمات شفاف در آلبانی ارائه داده، ضمن اینکه حمایت‌های فنی زیادی را نیز برای تیرانا، پایتخت آلبانی به منظور حذف کامل ساختارهای غیرقانونی اعمال کرده است. در مونته‌نگرو نیز ICMA امکان مشارکت شهروندان و تلاش آن‌ها برای دسترسی به یک سیستم باز دولتی را فراهم آورده و در قزاقستان نیز یک پروژه سه مرحله‌ای به منظور توسعه اقتصادی پیاده کرده است که براساس آن، پروژه‌های اولویت دار و قابل مشارکت با شهروندان برای دولت محلی مشخص می‌شود.

دولت و اجرای اصول اخلاقی

انجمن بین‌المللی بازار سرمایه، نقش ویژه‌ای در اجرای اصول اخلاقی ایفا می‌کند؛ جالب اینکه برای نخستین بار از سال ۱۹۲۴، کار خود را در این زمینه آغاز کرده است. از آن زمان به بعد، فلسفه مدیریت مبتنی بر اصول به بخشی جدایی‌ناپذیر از این انجمن تبدیل شده، به طوری که عضویت در آن، مستلزم رعایت این اصول است. اعضای جدید ICMA به طور پیوسته این اصول اخلاقی را در مدیریت خود به کار می‌گیرند، ضمن اینکه سایر نهادها را نیز به بهره‌گیری از آن تشویق می‌کنند؛ به طوری که هر ساله بر حامیان این اصول از دولت‌های ملی گرفته تا نهادهای محلی در سراسر جهان افزوده می‌شود. از مهم‌ترین اقدامات ICMA در زمینه اجرای اصول اخلاقی کشورهای جهان می‌توان به حمایت از انجمن شهرهای مکزیک برای برگزاری کارگاه‌های آموزش شفافیت و اصول اخلاقی، طراحی یک دستورالعمل اخلاقی برای نهادهای دولتی کشورهای در حال توسعه، کمک به مدیران شهری اسلواکی برای اتخاذ اصول اخلاقی در مناطق خود و ارائه یک الگوی اخلاقی و سایر مستندات ترجمه شده به زبان اسپانیایی در السالوادور اشاره کرد.

مولفه‌های حاکمیت شفاف در سطح محلی

فرآیند بودجه باز

انجمن بین‌المللی بازار سرمایه، تاکنون پروژه‌های متعددی را برای کمک به شفافیت در دولت‌های محلی اجرا کرده؛ ضمن اینکه به فرآیندهای بودجه شفاف زیادی نیز برای افزایش امکان مشارکت شهروندان در تصمیم‌های شهری جامه عمل پوشانده است. به عنوان مثال، ICMA تحت حمایت مالی نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای همکاری بین‌المللی در پیاده‌سازی طرح «توسعه نهادهای شهری با مدیریت خوب» در اندونزی با دولت‌های محلی پیمان همکاری بسته است تا بودجه‌بندی آن را با موفقیت تمام و از طریق تشویق شهروندان به مشارکت در فرآیند بودجه‌بندی به اجرا برساند. علاوه بر این، انجمن بین‌المللی بازار سرمایه به مشارکت با مدیران شهرهای اولان‌باتور، پایتخت مغولستان برای طراحی سیستم‌های شفاف و تضمین ردیابی درآمدهای سازگار با استانداردهای پاسخ‌گویی بین‌المللی پرداخته است.

شفافیت دولت محلی

ابزارهای لازم برای ارزیابی میزان شفافیت محلی شامل جریان اطلاعات کافی، جامعه مدنی قدرتمند، سیستم‌های مدیریت مالی شفاف و کارآمد و مقرراتی است که فرآیندهای مختلف اداری را شفاف و باز نگه می‌دارد. وظیفه اصلی انجمن بین‌المللی بازار سرمایه در شفافیت دولت محلی، حمایت از پیاده‌سازی قوانینی است که فرآیندهای شفاف را در مونته‌نگرو ترویج می‌دهد، اجرای سیستم ارزیابی شفافیت شهری در مکزیک را امکان‌پذیر می‌کند و در نهایت بانک جهانی را در ارائه سیستم‌های یکپارچه شهری تحت حمایت خود قرار می‌دهد.

مولفه‌های حاکمیت شفاف در سطح محلی

اعمال اصلاحات در اداره‌های دولتی

فعالیت انجمن بین‌المللی بازار سرمایه در اصلاح اداره‌های دولتی شامل توسعه نظارت کامل بر عملکرد مالی و ظرفیت نهادی شهرهای السالوادور (کوچک‌ترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی)، تلاش برای به حداقل رساندن فساد و توسعه اصول اخلاقی برای دو کلان‌شهر آلبانیایی، تربیت مربیانی جهت ارائه آموزش‌های لازم در راستای مبارزه با فساد در قزاقستان، کمک به دولت‌های محلی لهستان برای افزایش شفافیت و قابلیت پاسخ‌گویی در مدیریت مالی و در نهایت حمایت از دولت مونته‌نگرو در قانون‌گذاری برای ترویج شفافیت در اداره‌های عمومی است.

مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی

ICMA به شدت بر اجرای برنامه افزایش مشارکت تاکید و قصد دارد از این طریق به طور مؤثر همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی را افزایش دهد. تمام شرکا بخش خصوصی باید یک توافق همکاری را به امضا برسانند و تبعیت از اصول اخلاقی انجمن بین‌المللی بازار سرمایه را در رأس امور خود قرار دهند. در طراحی این اصول اخلاقی، تمام ملزومات رابطه بین بخش‌های دولتی و خصوصی با انجمن بین‌المللی بازار سرمایه ذکر شده ضمن اینکه مدیران این انجمن به همکاری با مایکروسافت و دولت بولیوی پرداخته‌اند تا بستری برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، دولت‌ها و بخش‌های خصوصی پرداخته‌اند.

مولفه‌های حاکمیت شفاف در سطح محلی

کد خبر 550343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.