علائم رایج کرونای طولانی‌مدت که معمولا نادیده گرفته می‌شود

علائم رایج کرونای طولانی‌مدت شامل کاهش استقامت بدن، سردرد، پارستزی یا خواب رفتگی اندام‌ها، اختلالات خواب و استرس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود، این ویروس وارد دستگاه تنفسی افراد می‌شود، تکثیر پیدا می‌کند و باعث بروز علائم متعددی مانند سرفه، گلو درد، تب و خستگی می‌شود. البته علائم این نوع بیماری عفونی تنها به دستگاه تنفسی محدود نمی‌شود و ممکن است قسمت‌های دیگر بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از این علائم با استفاده از روش‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند، در حالی که دیگر علائم برای مدت طولانی‌تری پس از بهبود یافتن در بدن فرد باقی می‌ماند. علائم کرونای طولانی‌مدت شامل خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل، ریزش مو، از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. علاوه بر این، ممکن است افراد درگیر علائم غیرعادی شوند که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

کاهش استقامت بدن

ویروس کرونا علاوه بر اینکه باعث بروز ضعف و خستگی می‌شود، ممکن است میزان استقامت بدن افراد را کاهش دهد. ممکن است افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ نتوانند فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی را با دقت بالا انجام دهند. در صورتی که پس از بالا رفتن از پله‌ها یا حتی کمی ورزش کردن احساس خستگی می‌کنید، به این معنا است که سطح استقامت بدن شما کاهش یافته است.

سردرد

افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ ممکن است تا مدت‌ها دچار سردرد شوند، این شرایط برای افرادی که پیش از این از سردردهای دوره‌ای یا میگرن رنج می‌بردند، وخیم‌تر می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است فرد دچار نوع جدیدی از سردرد شود، البته سردردها ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد، گاهی اوقات نیز این مشکل مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

پارستزی یا خواب‌رفتگی اندام‌ها

پارستزی، بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن قسمتی از بدن معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد برای مدت طولانی بدون حرکت نشسته است. افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ ممکن است تا مدت‌ها بدون دلیل خاصی درگیر این مشکل شوند، معمولاً مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بی‌حسی دست‌ها و پاهای فرد برطرف شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که بی حسی دست‌ها و پاها یکی از علائم اصلی کووید طولانی است، البته همه افراد این مشکل را تجربه نمی‌کنند، زیرا علائم کرونای طولانی‌مدت از فردی به فرد دیگر متغیر است.

اختلالات خواب

معمولاً کووید طولانی با بی‌خوابی و دیگر مشکلات مربوط به خواب همراه است. از آنجایی که امروزه افراد زیادی درگیر اختلالات خواب هستند، متوجه بی‌خوابی ناشی از کرونای طولانی‌مدت نمی‌شوند. محققان معتقد هستند که کاهش توجه و تمرکز افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ ممکن است با گذر زمان باعث بروز اختلالات خواب شود.

استرس

همانطور که مشخص است استرس جزئی از زندگی پر مشغله امروزی است که توصیه شده است افراد آن را کنترل کنند، استرس کنترل نشده برای مدت طولانی پنهان نمی‌ماند و باعث بروز مشکلات خاصی می‌شود. افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ که پیش از این از استرس رنج می‌بردند ممکن است به شدت مضطرب شوند و حتی دچار افسردگی شوند. بنابراین سعی کنید سطح استرس خود را کنترل کنید تا در صورت مبتلا شدن به کرونای طولانی‌مدت دچار عوارض آن نشوید.

کد خبر 550303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.