تصمیمات مثبت وزیر صمت در مقابله با قیمت‌گذاری دستوری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و تأمین نیاز تولید، اتفاقات خوبی همچون عرضه کالاهای زنجیره تولید در بورس کالا در حال رقم خوردن است که شاهد اثر مثبت آن در بازار کالاهای مختلف و نیز اقتصاد کشور هستیم.

به گزارش ایمنا، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه آنچه در نظام اقتصادی کشور مسلم است و براساس تجربیات گذشته اثبات شده، ایجاد شفافیت در بازار کالایی از طریق معاملات در بورس کالا و نیز در دیگر ارکان بازار سرمایه است، اظهار کرد: رشد شفافیت اقتصادی یکی از مزایا و ظرفیت‌های موجود در بورس کالا است که به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه، ماموریت‌هایی مانند کشف قیمت‌ها در مکانیزم عرضه و تقاضا در چارچوبی شفاف به همراه اثر بخشی و نیز تعدیل‌گری در نظام تصمیم‌گیری توسعه اقتصادی را عملیاتی و اجرایی می‌کند.

وی تاکید کرد که بورس کالا در چند سال اخیر از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده و نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کرده است که می‌تواند همین شتاب را در انجام معاملات و شفافیت‌های ایجاد شده استمرار بخشد.

نگرانی مخالفان شفافیت

پورابراهیمی با بیان اینکه به فراخور شرایط اقتصادی، مخالفان شفافیت به بورس کالا هجمه وارد می‌کنند، گفت: طی سال‌های اخیر مخالفت‌هایی در خصوص عرضه برخی کالاها در بورس وجود داشته که این مخالفت‌ها بیشتر ناشی از وجود نگرانی برای شفاف‌سازی اطلاعات است. مجلس در این حوزه‌ها اجازه نمی‌دهد تا مواردی که پایه و اساس علمی ندارد مبنای تصمیم‌گیری در نظام اجرایی کشور شود؛ ضمن آنکه تجربه‌های عرضه محصولات در بورس در رشد شفافیت و تولید مشخص است.

حمایت مجلس از اقدامات وزیر صمت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصمیم وزیر صمت و به منظور مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و تامین مواد اولیه تولید، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که شاهد اثر مثبت آن در بازار کالاهای مختلف و نیز اقتصاد کشور هستیم.

به گفته وی، جلساتی که اخیراً با وزیر صمت در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شده، وزیر رسماً اعلام کرده است که چرخه‌های فعالیت در همه زنجیره‌های کالایی از مسیر بورس کالا به سمت شفافیت هدایت می‌شود.

پورابراهیمی ادامه داد: مجلس به طور حتم از این اقدامات وزیر صمت استقبال خواهد کرد و از آن حمایت می‌کند، طبیعتاً اگر در این مسیر موانعی باشد که منجر به جلوگیری از ایجاد شفاف‌سازی شود به آن ورود می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر موانع و محدودیت‌ها در جهت تنظیم بهینه بازارها، فنی و اجرایی باشد، باید در راستای رفع آنها کمک شود تا با فراهم شدن همه زیرساخت‌های لازم، شرایط برای دولت و وزارت صمت فراهم باشد اما در این راه اگر موانعی ایجاد شود یا اراده اجرای این اقدام به دلیل وجود برخی منافع از سوی افرادی وجود نداشته باشد، مجلس قطعاً ورود کرده و اجازه سنگ‌اندازی به آن افراد را نخواهد داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 550227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.