با نسلی روبه‌رو هستیم که بیش از حد رسانه‌ای شده‌اند

مولف کتاب "سواد رسانه‌ای"، دغدغه عموم والدین در دوران بعد از کرونا را وابستگی بیش از اندازه فرزندان به رسانه دانست و گفت: تلفن همراه این نسل، بسترساز بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و جداسازی آنها از رسانه‌ها غیر ممکن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بشیر حسینی در نشستی که با حضور اولیای دانش‌آموزان و با عنوان "سواد رسانه‌ای و تربیت فرزند در عصر رسانه" به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه عموم والدین این است که در دوره بعد از کرونا با فرزندان و نسلی روبه‌رو هستیم که بیش از آنچه تصور می‌کردیم رسانه‌ای شده‌اند و تلفن همراه آنها بستر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی شده، تا جایی که جداسازی آنها از رسانه‌ها غیرممکن است.

وی با بیان اینکه تنها راه‌حلی که برای کنترل و تربیت فرزندان در این شرایط وجود دارد، توجه به سواد رسانه‌ای است، افزود: نقد رسانه، متن، زیرمتن، فرامتن و اینکه شناخت آنها چقدر می‌توان در تحلیل یک پیام مؤثر باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مؤلف کتاب سواد رسانه‌ای به اهمیت شناخت فرامتن‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: برداشت‌های متفاوت مخاطبان از پیام‌ها به آن معنا است که "فرامتن" افراد از یک پیام متفاوت است، بنابراین شناختن فرامتن‌ها یعنی تفاوت‌های شخصیتی، اجتماعی و رفتاری افراد در رساندن پیام درست به مخاطب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسینی شناخت پشت صحنه‌ها را در دنیای کنونی ضروری دانست و تاکید کرد: باید فهمید که نیت صادرکننده یک پیام از ارسال آن چیست و باید دانست که دنیای امروز رسانه‌ها، صادقانه‌ای نیست؛ باید نیت‌ها و تکنیک‌ها را تشخیص داد تا بر اساس آن به یک سطح بالاتری از تحلیل و نقد پیام رسانه برسیم.

گفتنی است، این نشست صبح امروز پنجشنبه_ ۳۰ دی‌ماه_ از ساعت هشت تا ۱۲ با حضور والدین دانش‌آموزان در سالن اتاق بازرگانی برگزار شد و از ساعت سه تا شش میزبان دانش‌آموزان بود.

کد خبر 550168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.