اندر احوال ناخوش حمل‌ونقل عمومی اراک

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در توسعه پایدار شهری حمل‌ونقل شهری و رویکردهایی همچون توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی است و در حالی که ضرورت استفاده از این الگوها در برنامه‌ها و طرح های شهری احساس می‌شود همچنان شاهد برنامه‌ریزی منسجمی در این حوزه نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به هفت عامل مهم ظرفیت بیشتر، سرعت بالاتر، هزینه کمتر، مصرف انرژی کمتر، استفاده از انرژی پاک، ایمنی و راحتی سفر برای تحقق حمل‌ونقل پایدار در جابه‌جایی افراد ضروری است و دستیابی به این شرایط و بهبود سیستم حمل‌ونقلی کشور مستلزم مطالعات پایه‌ای در خصوص منابع مالی، وضعیت زیرساخت‌ها، رشد جمعیت و مشکلات ساختاری است.

استفاده از تجربیات سایر کشورها در دستیابی به وضعیت مطلوب، راهنمای مناسبی برای بهبود وضعیت حمل‌ونقلی شهرها است و مقایسه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، چالش‌های موجود را بهتر نمایان می‌سازد.

در ایران، سیستم‌های حمل‌ونقلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، به عنوان مثال علی‌رغم اینکه نوسازی و بهسازی حمل‌ونقل عمومی تأثیر ویژه‌ای در کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها خواهد داشت، اما چالش‌های اقتصادی و کالبدی همواره مانع از بهسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی در اراک بوده است.

در سال‌های اخیر همزمان با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اراک استقبال شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی کاهش یافته است که این خود مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی بسیاری را برای کلان‌شهر اراک به همراه داشته است.

بخش قابل توجهی از آلودگی هوای اراک مربوط به خودروها و وسایل نقلیه فرسوده شخصی و عمومی است و با شرایط فعلی چشم‌انداز روشنی برای کاهش این سهم نمی‌توان متصور شد. اما اکنون به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها بار دیگر بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است.

حمل‌ونقل شهری اراک نیازمند مطالعات گسترده‌

مسعود آبائی، کارشناس ترافیک شهری در این باره می‌گوید: در حمل‌ونقل عمومی شهر، باید تجهیز زیرساخت‌ها و نوسازی و افزایش اتوبوس‌های درون شهری را توأمان مورد توجه قرار داد.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی شهر اراک بعد از دوره چهارم شورا متوقف شد و امروز شاهد این هستیم که اتوبوس‌های فرسوده هنوز هم از سیستم حمل‌ونقل شهری خارج نشده و در حال فعالیت هستند که این مساله علاوه بر ایجاد مشکل برای شهروندان موجب افزایش آلودگی هوای شهر نیز شده است.

این کارشناس ترافیک شهری معتقد است: نوسازی ناوگان عمومی باید در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل قرار بگیرد و در مرحله بعد باید به امکانات رفاهی اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها توجه کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این حمل‌ونقل شهری اراک نیازمند مطالعات گسترده‌ای است چرا که این شهر ساختاری تک‌هسته‌ای دارد و نیازمند ایجاد تغییراتی در مسیرهای اتوبوسرانی است و این کار مشروط بر تعیین تعداد مسافران در مسیرهای مختلف در طول شبانه‌روز به صورت علمی است.

۴ سال غفلت از نوسازی ناوگان

علی چگینی، رئیس کمیسیون فنی و عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه در چهار سال گذشته هیچ اقدامی برای نوسازی و بهسازی وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری اراک نشده است و این موضوع در دوره‌های قبلی مدیریت شهری مورد غفلت شهرداری و شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

وی تصریح می‌کند: بحران کرونا تاکنون باعث شده بود این مشکل به نظر نیاید، در این دوران استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی کاهش یافت و همین موضوع باعث شد که چالش‌های ناشی از کمبود اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری در اراک به نظر نیاید.

این عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: با فروکش بحران کرونا در ایام جاری استقبال شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر نیز افزایش خواهد یافت، در حالی که شهرداری هم‌اکنون تنها نیمی از اتوبوس‌های مورد نیاز را در اختیار دارد و به دلیل غفلت از بهسازی و نوسازی اتوبوس‌ها در دوره‌های قبلی مدیریت شهری بقیه اتوبوس‌ها فرسوده و از سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر خارج شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط، افزایش تعداد اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی شهر در دستور کار مدیریت شهری اراک قرار گرفته است. طبق برآوردهای انجام شده باید حداقل ۲۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اراک اضافه شود.

چگینی تصریح می‌کند: در این راستا ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۶۰ میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت و استقراض از بانک به خرید اتوبوس و میدل‌باس اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با دریافت عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به شهرداری اراک توانستیم پاسخگوی بخش کوچکی از مطالبات شهروندان باشیم، می‌افزاید: تلاش کردیم با اختصاص این مبالغ به نوسازی ناوگان عمومی شهر و همچنین احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و توسعه فضای سبز شهر، گامی برای کاهش آلودگی هوای شهر برداریم.

خرید بیش از ۴۰ اتوبوس و میدل‌باس برای اراک

علیرضا کریمی، شهردار اراک اظهار می‌کند: آماده‌سازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از وظایف اصلی شهرداری بوده و در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است، به همین خاطر اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان به خرید اتوبوس و میدل‌باس برای شهر اراک تخصیص یافته است.

وی بیان می‌کند: قیمت هر دستگاه اتوبوس بیش از چهار میلیارد تومان است که با توجه به انجام خریدها از طریق مناقصه، نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که چه تعداد اتوبوس خریداری می‌شود، اما به‌طور تقریبی بیش از ۲۰ اتوبوس و ۲۰ میدل‌باس خریداری خواهد شد.

شهردار اراک اظهار می‌کند: ما در حال پیگیری هستیم و به محض انجام شدن مراحل اداری اتوبوس‌ها خریداری شده و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اضافه خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: این مساله از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت شهرداری محسوب می‌شود، اما برنامه‌های بلندمدت در زمینه حمل‌ونقل شهری بر اساس مطالعات ترافیکی انجام شده در شهرداری و طرح جامع شهر دنبال خواهد شد.

کد خبر 550054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.