سه جایزه، سهم «قهرمان» از جشنواره فیلم پالم اسپرینگز

نماینده ایران در اسکار نودوچهارم، از جشنواره فیلم پالم اسپرینگز سه جایزه گرفت.

به گزارش ایمنا، نسخه فیزیکی جشنواره بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز که قرار بود از هفتم تا ۱۷ ژانویه _۱۷ تا ۲۷ دی‌ماه_ برگزار شود، چندی پیش به دلیل بالا رفتن آمار ابتلاء به کرونا در جهان لغو شد. با این حال متولیان این رویداد تصمیم به اعلام برندگان دوره حاضر گرفتند و فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی از این جشنواره معتبر سینمایی سه جایزه گرفت؛ جایزه فیپرشی بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک فیلم بین‌المللی برای بازی در قهرمان به امیر جدیدی رسید و این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه بین‌المللی و جایزه پل زدن بین مرزها را نیز از آن خود کرد.

قهرمان که در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن برای اولین بار به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه بزرگ هیأت داوران این جشنواره شد، داستان مردی به نام رحیم را روایت می‌کند که از همسر اولش جدا شده و یک پسربچه مبتلا به لکنت زبان دارد. رحیم که سه سال به دلیل بدهی در زندان بوده است، در یک مرخصی دو روزه سعی می‌کند سرنوشت خود را تغییر دهد، اما به زودی در تاری تنیده شده از دروغ‌های مصلحتی گرفتار می‌شود.

این فیلم که نماینده ایران در نودوچهارمین دوره از جوایز اسکار نیز هست با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی، سارینا فرهادی و جمعی از بازیگران بومی شیراز تصویری پر جنب و جوش از شهر شیراز به نمایش می‌گذارد و آن را با نقد اجتماعی همراه می‌کند. فرهادی در این فیلم، یک حکایت اخلاقی پیچیده را با تعلیقی ملموس تلفیق می‌کند.

در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز، فیلم دعا برای ربوده شده از مکزیک برنده جایزه فیپرشی بهترین فیلم بلند در بخش بین‌الملل شد و آگاته روسل برای بازی در فیلم تیتان جایزه فیپرشی بهترین بازیگر نقش اول زن در یک فیلم بلند بین‌المللی را برد. همچنین جایزه بهترین مستند به فیلم فرار به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن رسید و فیلم اتفاق از فرانسه جایزه صداهای جدید، چشم‌اندازهای جدید را از آن خود کرد.

جشنواره فیلم پالم اسپرینگز از سال ۱۹۸۹ ژانویه هر سال در شهر پالم اسپرینگز ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود. معمولاً هر سال حدود ۱۳۵ هزار نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند که هفتاد درصد از آن‌ها محلی نیستند.

اگرچه فیلم‌های مستقل آمریکایی نیز در این فستیوال نمایش داده می‌شوند اما تمرکز اصلی آن بر سینمای بین‌المللی بوده و حضور در این جشنواره مقدمه‌ای برای حضور در جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) است. این رویداد سینمایی به نمایش فیلم‌هایی که به فهرست نامزدهای خارجی جوایز اسکار راه می‌یابند، معروف است. در سال ۲۰۱۳، ۴۲ فیلم از ۷۱ فیلمی که از کشورهای مختلف جهان در رقابت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شرکت کردند، در پالم اسپرینگرز نمایش داده شده بودند.

منبع: ایرنا

کد خبر 550044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.