حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده ملی/۶۲ حکم در قانون هوای پاک معطل است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: اگر اراده ملی به خصوص در کلانشهرها وجود نداشته باشد نمی‌توانیم با مشکل آلودگی هوا مبارزه کنیم. در حال حاضر ۶۲ حکم در قانون هوای پاک معطل است و کارگروهی برای این منظور تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان یک موضوع ملی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود، اظهار کرد: امسال برای روز ملی هوای پاک شعار «هوای پاک حقوق عامه و اراده ملی» تعیین شده است، وجه تسمیه این شعار این است که اگر اراده ملی به خصوص در کلانشهرها وجود نداشته باشد نمی‌توانیم با مشکل آلودگی هوا مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: در اصل ۵۰ قانون اساسی در ابتدای قانون گفته شده است که حفاظت از محیط زیست برای نسل کنونی و نسل‌های آینده که قرار است حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند یک وظیفه عمومی است.

بسیاری از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند!

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: این شعار همان اصل ۵۰ قانون اساسی است و به زودی وارد پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حفاظت می‌شویم، هنوز برای فرهنگ‌سازی و وظیفه عمومی تلقی کردن یک موضوع واقعاً فاصله‌های زیادی داریم و بسیاری از دستگاه‌ها به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند.

حشمتی تصریح کرد: اراده ملی هم در این شعار شکل گرفته است و خبر خوشایند اینکه برای اولین بار مسئول هماهنگی ملی برای اجرایی شدن تکالیف قانون هوای پاک را به وزارت کشور سپرده‌اند و وزیر مسئول اصلی هماهنگ کننده اجرایی شدن قانون هوای پاک شده است.

مسئول هماهنگی ملی برای هوای پاک وجود نداشت

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته مسئول هماهنگی ملی برای هوای پاک وجود نداشت و تنها در سطح استان‌ها پیگیری این برنامه به وسیله استاندارها انجام می‌گرفت، روز گذشته همزمان با روز هوای پاک سامانه نظارت تکالیف قانون هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست استان افتتاح شد.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: در این سامانه باید همه دستگاه‌های اجرایی برای انجام تکالیف خوداظهاری کنند تا مشخص شود چه کارهایی در سطح استانی و ملی صورت گرفته است، تکالیف به وسیله دستگاه‌های اجرایی خوداظهاری شده و در سازمان حفاظت محیط زیست در استان ممیزی می‌شود و سپس به وسیله سازمان محیط زیست نظریه‌ها به تأیید می‌رسد و به طور مستقیم به هیئت دولت ارسال می‌شود.

احصای ۳۵ حکم با هماهنگی وزارت کشور

وی تصریح کرد: در گزارشی که در هیئت دولت صادر می‌شود هر دستگاهی تکالیف را انجام نداده دچار مشکل می‌شود، در حال حاضر ۶۲ حکم در قانون هوای پاک معطل است و کارگروهی برای این منظور تشکیل شده و ۳۵ حکم را با هماهنگی وزارت کشور احصا کردند و برای این برنامه بودجه و اعتبار هم در نظر گرفته شده است.

حشمتی خاطرنشان کرد: این ۳۵ حکم برش استانی دارد برای مثال اگر در تهران حمل‌ونقل مشکل داشته باشد هزینه را برای خرید اتوبوس می‌گذارند و یا در اصفهان اگر فیلتراسیون صنایع یا استاندارد بودن سوخت باشد برش استانی در بخش خاص مربوط به استان تمرکز می‌کند و اعتبار برای این برنامه در نظر گرفته می‌شود و اگر تکالیف اجرایی نشود به طور قاطع برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کد خبر 550036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.