سرانجام بندرخشک اصفهان چه خواهد شد؟

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان، برای راه‌اندازی بندر خشک اصفهان و تدوین آئین‌نامه جدید، در راستای این پروژه مبنی بر تغییر نام آن به دهکده لجستیک، هنوز در آغاز راه است و تغییری در شرایط راه‌اندازی این مرکز حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۴ به صورت رسمی اعلام شد که تا پایان سال، فاز نخست بندر خشک راه‌اندازی می‌شود و هر سال نیز وعده و وعیدِهایی از سوی وزیر راه و شهرسازی به متولیان اجرای بندر خشک در اصفهان داده شده است، اما اکنون که تقریباً در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ قرارگرفته‌ایم هنوز مجوز راه‌اندازی طرح به حالت معلق است.

موضوع قابل تأمل آن است که تأخیر در اجرای چنین پروژه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که پس از سال‌ها پیگیری‌های انجام‌گرفته مدتی است که از تغییر نام این بندر به دهکده لجستیکی سخن به میان آمده است و البته شورای برنامه‌ریزی استان مصوبات لازم را انجام داده و دهکده لجستیک در منطقه سجزی مورد تصویب قرارگرفته و ابلاغ شده است به طوری‌که مدت‌ها است آئین‌نامه جدیدی برای این پروژه تدوین شده و بر اساس آن بندر خشک به دهکده لجستیک، تبدیل می‌شود؛ اما با وجود تغییراتی که در محل و نام این بندر، وجود دارد نداشتن مجوز، همچنان مشکلی اصلی است که رفع نشده است.

به افتتاح دهکده لجستیک اصفهان در چند ماه آینده امیدوار باشیم؟

یکی از مشکلاتی که صنعت لجستیک در کشور ما با آن روبه‌رو است، خلأ قانونی در این زمینه است و فعالان اقتصادی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، از یک سو با لزوم دریافت تعداد زیادی مجوز از دستگاه‌های متعدد دولتی روبه‌رو هستند و از سوی دیگر از نظر دستگاه‌های خدماتی مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت شرکت‌ها و بیمه چیزی به نام لجستیک و شرکت لجستیکی به رسمیت شناخته نمی‌شود و تنها شرکت‌های انبارداری، حمل‌ونقلی یا مواردی از این دست از سوی این سازمان‌ها شناخته‌شده هستند. در صورتی که توسعه صنعت لجستیک، می‌تواند منجر به توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات و رونق درآمد حاصل از ترانزیت در کشور شود که شایسته است دولت برای رفع خلاءهای قانونی پیش روی توسعه شرکت‌های لجستیکی اقدامات لازم را انجام دهد.

در واقع با توجه به ویژگی‌های این صنعت بود که سند آمایش مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید و توسط وزیر راه و شهرسازی وقت ابلاغ شد. اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است و به لحاظ موقعیت خاص در مرکز و به عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور دارا است.

بر اساس این سند سه پهنه برای اصفهان در نظر گرفته شده است که قرار شد دهکده لجستیک در شرق اصفهان، پارک لجستیک کشاورزی در شهرستان نجف‌آباد و پارک لجستیک تخصصی در شهرستان مبارکه واقع شود و دهکده لجستیک جایگزین بندر خشک اصفهان و البته با همان کاربری تعریف شده بندر خشک شده است. چه‌بسا مراکز لجستیک مانند بندر خشک موجب رونق‌بخشی به حمل‌ونقل کالاها می‌شوند و در صورت وجود این مراکز، تمام امور مربوط به حمل‌ونقل کالا متمرکز و به شکل یکپارچه انجام می‌شود.

اما موضوع اصلی آن است به‌رغم آنکه سرمایه‌گذاران آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در این بندر را دارند به دلیل اختلافاتی که بین راه‌آهن و سرمایه‌گذاران به وجود آمده است، عملاً تأسیس بندر خشک در مراحل اولیه متوقف شده است؛ موضوعی که اخیراً سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان راه‌اندازی آن را در شرق منطقه مزیت رقابتی برای استان و محلی برای توسعه صادرات و واردات، عنوان می‌کند.

امیررضا نقش، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این رابطه می‌گوید: راه‌اندازی این بندر کمک شایانی به اشتغال‌زایی به ویژه در شرق اصفهان است.

به گفته این مسئول احداث دهکده لجستیک یا به تعبیری بندر خشک در استان در دولت‌های مختلف پیگیری شده اما به سرانجام نرسیده است با این وجود می‌توان به افتتاح آن در چند ماه آینده امیدوار بود.

وی تصریح می‌کند: بر همین اساس جلسه‌ای ترتیب دادیم تا تمام عوامل و ذی‌نفعان مرتبط با این پروژه برای تبادل نظر گرد هم بیایند که نتایج خوبی نیز از آن به دست آمد.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی و شرکت سرمایه‌گذار، این دهکده لجستیک به سرانجام خواهد رسید و با توجه به خط ریلی موجود در منطقه می‌توان شاهد توسعه بیشتر صادرات استان بود.

هنوز مجوزی صادر نشده است

بهرام صمیمی مدیرعامل شرکت کاروان بندر خشک اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا با تاکید بر عدم تغییر در شرایط دریافت مجوز بندر خشک می‌گوید: با وجود آنکه اهلیت شرکت سرمایه‌گذار گرفته شد، اما مجوز موافقت اصولی صادر نشد.

وی در رابطه با تغییر نام بندر خشک بیان می‌کند: سال ۹۷ از طرف وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته شد آئین‌نامه مراکز لجستیک جایگزین بندر خشک شود که بندر خشک در حقیقت در دل همان دهکده لجستیک تعریف می‌شود.

این مسئول تصریح می‌کند: در صورتی اهلیت شرکت سرمایه‌گذار تأیید نهایی می‌شد که افزایش سرمایه‌ای به وجود می‌آمد و شرکت سرمایه‌گذار سرمایه یک میلیارد و هشتصد هزار تومانی را بیش از هزار میلیارد ریال دیگر افزایش داد و نام شرکت که به نام بندر خشک کاروان بود به شرکت بین‌المللی لجستیک راه ابریشم تغییر پیدا کرد.

صمیمی ادامه می‌دهد: با وجود آن که استان اصفهان، استانی پیشتاز بوده است اما متأسفانه با موانعی مواجه شده که اگر زودتر موانع برطرف شده بود امروزه شاهد بهره‌برداری بندر خشک کاروان اصفهان بودیم.

صمیمی تصریح می‌کند: در حال حاضر راه‌آهن جمهوری اسلامی که به‌عنوان سازمان مسئول، نقش نمایندگی دولت را به‌عنوان مسئول برنامه‌ریزی و صدور مجوز (احداث بهره‌برداری مراکز لجستیک در پهنه مصوب) ستاد، دارد از آئین‌نامه مربوطه برداشت خاص و تفسیر دیگری به‌عنوان متولی را دارد و معتقد است که زمین به تملک آن سازمان درآید و بهره‌برداری مورد به مورد واگذار شود.

وی می‌افزاید: با بررسی‌های به‌عمل آمده در استان‌های خراسان رضوی، یزد و مرکزی، موضوع بندر خشک فعال شده و زمین اختصاص یافته از امور اراضی به خود شرکت‌های سرمایه‌گذار واگذارشده است و راه‌آهن تکلیف نظارت را بر عهده دارد، در غیر این صورت اگر مالکیت این پروژه با دستگاه دولتی راه آهن باشد این اقدام غیرممکن خواهد شد.

در ادامه این مسئول در رابطه با منافع ایجاد چنین محلی می‌گوید: راه اندازی این دهکده لجستیک، باعث تسهیل در امر صادرات و واردات کالا و ایجاد زمینه انتقال بار و کالا از جاده به ریل می‌شود و تأثیر مثبتی بر حفظ محیط‌زیست و کاهش تلفات جاده‌ای دارد.

صمیمی خاطرنشان می‌کند: با وجود چنین مزایا و منافعی که از تأسیس این مرکز حاصل خواهد شد شرکت آمادگی سرمایه‌گذاری را دارد اما در صورتی که مالکیت حفظ شود.

وی تأکید می‌کند: اما با اتمام مطالعات و پیگیری‌های شبانه‌روزی و اخذ اهلیت شرکت دستگاه‌های مرتبط مجوز صدور موافقت اصولی را صادر نکردند و راه آهن به عنوان سازمان مسئول نماینده دولت در این طرح معرفی شد.

این مقام مسئول اظهار می‌کند: در نهایت به ما ابلاغ شد که اگر خواهان موافقت اصولی هستید باید مالکیت زمین به نام راه آهن جمهوری اسلامی ثبت شود که این امر کاملاً مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی و آئین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور است.

صمیمی تصریح می‌کند: در دولت سیزدهم پیگیری‌هایی از سوی مسئولان مربوطه انجام گرفته است و با مدیرکل لجستیک راه آهن هم مکالمه‌ای داشته‌ایم که گفته شد حاضر به مذاکره هستند و قرار بر آن شد جلسه‌ای مشترک با معاونت طرح و برنامه وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل لجستیک راه‌آهن برگزار شود که هنوز خبر برگزاری این جلسه اعلام نشده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 549973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.