الگوی به‌روزرسانی شده‌ معماری تهیه شود

یک دکترای طراحی شهری گفت: استفاده از الگوی به‌روزرسانی شده‌ معماری گذشته شهرهای ایرانی در طراحی فضاها و نماهای شهری تضمین کننده امنیت شهروندان و ایمنی شهر است.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به‌کارگیری نماهای غیربومی، استفاده کردن از مصالحی همچون آلومینیوم و شیشه و رعایت نکردن فاصله میان ساختمان‎، پیاده‌رو و سواره‌رو موجب شده است تا علاوه بر تنزل هویت شهری، سطح امنیت و ایمنی نیز در شهرهای ما کاهش پیدا کند.

وی افزود: به‌روزرسانی معماری قدیم با مصالح و فرم جدید و با حفظ اصول گذشته بسیاری از مشکلات مربوط به نماهای شهری و طراحی فضاهای شهری را حل می‌کند و به نوعی بازیابی حیات شهری شهرهای گذشته است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: تحقق این مهم نیازمند فراهم آوردن بسترهای قانونی و نظارت بر اجرای قوانین است زیرا در حال حاضر ضوابطی در زمینه نماهای شهری وجود دارد، اما در عمل اجرا نمی‌شود.

سجادزاده تاکید کرد: وجود نماهایی از جنس شیشه و آلومینیوم که بر بدنه بنا چسبیده شده است، امنیت و ایمنی شهروندان را به خصوص در شهرهایی که با خطر زلزله مواجه بوده، تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه سرانه فضاهای باز شهری روز به روز در شهرهای ما کمتر، محورها باریک‌تر و ارتفاع ساختمان‌ها برخلاف اصول و ضوابط و بدون توجه به عرض معبر، بیشتر و بیشتر شده و در عین حال استفاده از نماهای غیر استاندارد و ناایمن نیز افزایش پیدا کرده است.

این دکترای طراحی شهری گفت: این عوامل باعث شده است تاب‌آوری شهری کاهش پیدا کند و شهرهای ما در برابر بحران‌های طبیعی و انسانی آسیب‌پذیرتر باشد، لذا نیاز است الگوی به‌روزرسانی شده‌ای از معماری گذشته شهرهای ایرانی در طراحی فضاهای شهری و نماهای شهر مورد استفاده قرار بگیرد که با ساختارها و زیرساخت‌های امروزی شهرها هماهنگ و تضمین کننده امنیت شهروندان و ایمنی شهر باشد.

کد خبر 549956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.