چرا کودکان زیر ۲ سال در معرض ابتلا به کرونا اومیکرون قرار دارند؟

به گفته متخصصان، سویه اومیکرون ویروس کرونا ممکن است برای کودکان کشنده‌تر باشد، زیرا این ویروس در ابتدا دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان تنفس کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ به دلیل شیوع گسترده گونه اومیکرون، تعداد کودکان زیر دو سال که به این بیماری می‌شوند نیز افزایش پیدا کرده است. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که ۱۷.۴ درصد بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در ایالات متحده آمریکا را کودکان تشکیل می‌دهند. محققان معتقدند که کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، این افراد معمولاً کرونای بدون علامت را تجربه می‌کنند یا درگیر علائم خفیف بیماری می‌شوند. به نظر می‌رسد که فقط پنج درصد کودکان مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، معمولاً کودکان بستری شده در بیمارستان به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا درگیر بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. علاوه بر این، کودکانی که به دلیل بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست می‌دادند، درگیر سندرم التهابی چند سیستمی شده بودند.

چرا تشخیص بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان دشوارتر است؟

کودکان زیر دو سال نمی‌توانند علائم بیماری کووید -۱۹ را به وضوح بیان کنند، تشخیص اینکه چه زمانی به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز دشوار است زیرا علائم بیماری کووید -۱۹ شبیه علائم سرماخوردگی است و کودکان بیشتر از دیگر مستعد ابتلاء به بیماری سرماخوردگی هستند. با افزایش قابل توجه تعداد بزرگسالان مبتلا به بیماری کووید -۱۹، احتمال ابتلای کودکان به این بیماری در فضای مشترک با بزرگسالان اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین با وجود اینکه کودکان سیستم ایمنی قوی دارند، اما احتمال ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در میان این گروه از افراد وجود دارد.

علائم رایج بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان چیست؟

در صورتی که تب بالا، کاهش اشتها، بی‌حالی، افزایش میزان تنفس، کاهش سطح اکسیژن خون به زیر ۹۵ درصد در میان کودکان مشاهده شد و پس از گذشت سه روز بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که تعداد تنفس کودکان بین صفر تا دو ماه بیشتر از ۶۰ نفس در دقیقه بود باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید، همچنین، اگر تعداد تنفس در میان کودکان دو تا ۱۲ ماه و کودکان بین ۱۲ تا ۵۹ ماه به ترتیب بیشتر از ۵۰ و ۴۰ بود باید از پزشکان کمک گرفت. علاوه بر این، در صورت مشاهده علائمی مانند رنگ پریدگی پوست، خشکی دهان، خواب آلودگی، بی‌حالی، عدم دفع ادرار برای بیش از سه تا چهار ساعت، عدم تمایل به غذا، حرکت غیرطبیعی بدن، اسهال شدید، استفراغ و دل‌درد در میان کودکان باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

گونه اومیکرون تا چه میزان برای کودکان خطرناک است؟

گروهی از محققان معتقدند که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز علائم شدید در میان کودکان می‌شود و حتی خطر مرگ‌ومیر آن‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که گروهی دیگر از محققان باور دارند که سیستم ایمنی کودکان قوی‌تر است و قادر است اثرات ویروس کرونا را راحت‌تر خنثی کند. به گفته متخصصان، گونه اومیکرون ویروس کرونا ممکن است برای کودکان کشنده‌تر باشد، زیرا این ویروس در ابتدا دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و میزان تنفس کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است، بنابراین آن‌ها بیشتر در معرض عوامل موجود در هوا قرار می‌گیرند، این وضعیت ممکن است نگران کننده باشد.

به منظور کاهش خطر بروز بیماری کووید -۱۹ در میان کودکان چه اقداماتی انجام دهیم؟

والدین باید در زمان شیوع ویروس کرونا بیش از پیش از کودکان خود مراقبت کنند، لازم است اقدامات بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها به کودکان آموزش داده شود. علاوه بر این، والدین باید آن‌ها را تشویق کنند که از ماسک تمیز استفاده کنند و به موقع آن‌ها را تعویض کنند. همانطور که مشخص است رژیم غذایی نیز نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ بر عهده دارند، به همین دلیل والدین باید به مواد غذایی که کودکان مصرف می‌کنند توجه ویژه داشته باشند. توصیه شده است کودکان به میزان کافی آب بنوشند و به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن از ویتامین C، روی، ویتامین D و کلسیم مصرف کنند.

کد خبر 549939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.