برگزاری نخستین دوره جایزه کتاب اردیبهشت

دبیر نخستین دوره جایزه «کتاب اردیبهشت» از برگزاری این جایزه در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان با موضوع آزاد و حضور شرکت‌کننده‌های داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش گلشیری در نشست خبری این جایزه که -سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه- در کتابخانه اردیبهشت اصفهان برگزار شد، گفت: بر اساس آئین‌نامه، جایزه کتاب اردیبهشت در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان برگزار می‌شود. نویسنده‌هایی که به زبان فارسی می‌نویسند، می‌توانند از خارج و داخل کشور در جایزه کتاب اردیبهشت شرکت کنند و هر فرد می‌تواند در یک بخش، یک اثر داشته باشد. موضوع آثار در جایزه آزاد است و محدودیتی که برای شرکت در نظر گرفتیم، استفاده از حداقل ۱۵۰۰ و حداکثر ۶ هزار کلمه است و مانند جوایز و جشنواره‌های دیگر، این آثار نیز باید تازگی خود را حفظ کند؛ یعنی در کتاب، نشریه و سایتی منتشر نشده باشد. در گام‌های بعدی برای برگزیده‌ها در دبیرخانه، اصلاح و ویرایش آثار جهت چاپ آزاد است.

وی افزود: مخاطب‌ها می‌توانند آثار خود را تا اول اسفندماه ۱۴۰۰ از طریق سایت https://prize.ordibeheshtbook.com/ ارسال کنند؛ اما تاریخ نهایی تمدید خواهد شد. ضمن اینکه از زمان اعلام فراخوان تاکنون حدود ۱۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال‌شده است که پیش‌بینی می‌شود، تعداد آثار بیشتری ارسال شود.

دبیر نخستین دوره جایزه «کتاب اردیبهشت» با بیان اینکه اعضای این جایزه شامل علی خدایی، محمدرضا تخته‌کشیان، سروش صحت، سارا سالار و حمید صحت است، گفت: جایزه نفر اول پنج میلیون، نفر دوم چهار میلیون و نفر سوم سه میلیون به همراه ۱۰ بن کتاب خرید از کتاب اردیبهشت است و اختتامیه در هفته دوم یا سوم اردیبهشت‌ماه در صورت مثبت بودن فضا و شرایط کرونا به‌صورت حضوری در اصفهان برگزار می‌شود. در این مدت کارگاه‌های و رویدادهای مجازی و حضوری درباره داستان‌نویسی همراه با جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌شود.

گلشیری گفت: هدف این جایزه، ارتقای ادبیات داستانی از طریق جشنواره به پویایی فضا و کشف استعدادها و حمایت از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی و معرفی آن‌ها به جامعه ادبی است. همچنین استمرار جایزه کتاب اردیبهشت نیز موردنظر است؛ زیرا یکی از مشکل‌هایی که جوایز ادبی به‌خصوص در عرصه‌های دولتی دارند، عدم استمرار است. بنابراین زودگذر بودن و عدم‌حمایت‌های مالی، موجب می‌شود این جایزه‌ها دو یا سه سال آغاز به کار کنند و زمانی که قرار است ثمر دهند، به دلیل عدم‌حمایت‌های مالی و مسائلی مانند عوض شدن دولت یا تغییر مسائل سیاسی، ادامه‌دار نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد جوایز خصوصی نسبت به جوایز دولتی موفقیت بیشتری داشته باشند و از جمله در پیشبرد اهداف و در جهت استمرار موفق‌تر عمل کردند.

هدف، معرفی استعدادها به جامعه هنری است

وی گفت: دامنه انتخاب و گزینش آثار از مسائل تعیین کننده جوایز ادبی است که به انتخاب هیئت‌داوران بازمی‌گردد و نشان‌دهنده شفافیت در انتخاب و روشن بودن سازوکار یک جشنواره است. موارد ذکرشده، ایرادهایی بود که به جوایز ادبی بازمی‌گردد اما با راهکارهای در نظر گرفته شده، استمرار این جایزه از اهداف مهم برگزاری جشنواره است. همچنین تلاش می‌کنیم که کتاب آثار برگزیده در هر دوره چاپ شود. بنابراین پویایی، استمرار در معرفی و کشف استعدادهای نو و حمایت از علاقه‌مندان در ادبیات داستانی، جزو اهداف این جایزه است.

دبیر جایزه «کتاب اردیبهشت» اظهار کرد: به دلیل اینکه دامنه شرکت در این جشنواره، از خارج کشور نیز است، این جایزه از نوع بین‌المللی بوده اما این موضوع در فراخوان ذکر نشده است؛ زیرا اگر بخواهیم آن را خارج از کشور نیز پوشش دهیم با سازوکار خاصی مواجه می‌شویم. بنابراین این موضوع درج نشده است؛ اما محدودیتی نیز برای ارسال آثار از خارج از کشور وجود ندارد و قاعدتاً کسی که در خارج از ایران است و حتی ایرانی نیست و فارسی را می‌داند، می‌تواند در این جایزه شرکت کنند، ولی ملی یا بین‌المللی بودن در جشنواره لحاظ نشده است.

گلشیری با اشاره به‌خصوصی بودن این جایزه تصریح کرد: هدف این است که دوستان را به جامعه ادبی معرفی کنیم و این استمرار به پویایی فضا کمک می‌کند؛ بنابراین جایزه، خصوصی است و شاید در گام‌های بعدی سازوکارهای خود را تغییر دهد.

وی بابیان اینکه آثار ترجمه نمی‌توانند در مسابقه شرکت کنند، گفت: جوایز مسابقه، ویژه آثار تألیفی است و به کسانی می‌پردازیم که به فارسی داستان می‌نویسند. موضوع داستان‌های این جایزه آزاد است و اگر بخواهیم موضوع مناسبتی در نظر بگیریم، شاید تعدادی از مخاطب‌ها را از دست بدهیم. به همین دلیل به علت گسترش مخاطب‌ها، موضوع آزاد را انتخاب کردیم و طی سال‌های آینده، بخش‌هایی اضافه خواهیم کرد. در انتخاب موضوع آزاد نیز سعی کردیم همه طیف‌ها، تفکرها و کسانی که حق نوشتن دارند با هر دیدگاهی در این جایزه شرکت کنند.

دبیر جایزه «کتاب اردیبهشت» اظهار کرد: موضوع «ناداستان» ازجمله مواردی است که حدود شش سال گذشته بسیار مطرح شده است. در بعضی از مجله‌ها به‌صورت تخصصی روی ناداستان کار می‌شود و در بعضی از جوایز ازجمله جایزه جمال‌زاده، یکی از بخش‌ها به موضوع ناداستان اختصاص دارد. آنچه داستان و ناداستان را از هم جدا می‌کند، حضور نویسنده است. نویسنده در حوزه ناداستان، آشکار است و از تجربه‌های زیستی خود می‌نویسد و روایت را رعایت می‌کند؛ درصورتی‌که در حوزه داستان متوجه تجربه زیستی و تخیل و درواقع با داستانی روبه‌رو هستیم.

ضرورت شناسایی و معرفی استعدادهای نویسندگی

در ادامه این نشست، سارا سالار، عضو هیئت‌امنای جایزه کتاب اردیبهشت گفت: در این مسابقه شش جایزه وجود دارد؛ سه جایزه برای داستان کوتاه و ناداستان و ۱۰ بن برای کتاب‌هایی که بعد از این شش مورد انتخاب می‌شود. اگر بتوانیم تعداد جوایز را بیشتر کنیم بسیار خوب است که در این مورد به حامی نیاز داریم. البته شاید جوایز دیگری نیز داشته باشیم. آنچه واجد اهمیت است، شناسایی و معرفی استعدادهای نویسندگی است و اینکه بتوانیم داستان‌های آن‌ها را منتشر کنیم؛ یعنی پشت این مسئله مالی مسائل دیگر نیز وجود دارد.

وی گفت: در حد توان، فعالیتی را شروع کردیم؛ اما اگر بتوانیم به حوزه ترجمه نیز بپردازیم باید روی آن بسیار کار شود تا ترجمه‌های خوبی داشته باشیم.

سالار، با اشاره به برگزاری نقد، بررسی و رونمایی کتاب در جایزه کتاب اردیبهشت، ادامه داد: برنامه پیش‌رو در هفته آینده این است که نویسنده‌های صاحب‌نظر با مجموعه کتاب‌های خود از شیراز در این برنامه حضور خواهند داشت و با برگزاری کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌ها سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در زمینه داستان کوتاه و نا داستان اقدام‌هایی انجام دهیم.

آرزوهای صحت برای جایزه کتاب اردیبهشت

در ادامه این نشست، سروش صحت، مدیر مجموعه شهر کتاب اصفهان طی یک پیام ویدئویی با ابراز امیدواری از تداوم جایزه کتاب اردیبهشت، اظهار کرد: کتاب اردیبهشت در اصفهان، کاشان، رشت و تهران نیز شعبه دارد و هر جایزه به جز تشکلی که دارد، برای جوان‌ها و علاقه‌مندان یک وجه دیگر نیز دارد که آن را متمایز می‌کند. خوشحالم که سیاوش گلشیری و علی خدایی با ما همراه هستند و این نقطه قوت و اعتباری برای ما است. برای این جایزه آرزوی مهم دارم؛ نخست اینکه تداوم پیدا کند؛ زیرا هر جایزه‌ای با تداومی که دارد، معنا می‌یابد. دوم گسترش پیدا کردن آن است؛ یعنی غیر از داستان، رمان، مقاله و ترجمه نیز به جایزه کتاب اردیبهشت وارد شود و سوم اینکه بتوانیم داوران بسیار خوبی داشته باشیم، زیرا اعتبار هر جایزه به داورهایی است که داستان را بررسی می‌کنند.

وی افزود: امیدوارم بعد از برگزاری دوره اول، دوره‌های بعدی جایزه کتاب اردیبهشت را همراه با داوری قوی داشته باشیم و سپس آن را گسترش دهیم. حمایت شما از جایزه اردیبهشت، حمایت از داستان، ناداستان و ادبیات است. امیدوارم این اتفاق بیفتد و این تداوم به‌جایی برسد که داستان‌نویسان همواره داستان‌های خود را برای این رویداد ارسال کنند و ما بتوانیم در حد و توان خود مثمر ثمر باشیم.

کد خبر 549776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.