آیا انتقال‌پذیری بالای سویه اومیکرون باعث ایجاد ایمنی جمعی می‌شود؟

با توجه به این که میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون ویروس کرونا بسیار بالا است و خطر بروز نوع شدید بیماری را افزایش نمی‌دهد، ممکن است باعث ایجاد ایمنی جمعی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گونه اومیکرون ویروس کرونا با سرعت زیادی در سراسر دنیا در حال گسترش است، بنابراین مقامات بهداشتی در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند و از افراد درخواست کرده‌اند که اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش رعایت کنند. محققان معتقدند با توجه به این که علائم مربوط به کرونای اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا خفیف‌تر است، احتمال این که شیوع گسترده این گونه باعث ایجاد ایمنی جمعی شود وجود دارد.

گونه اومیکرون چه تفاوتی با گونه دلتا دارد؟

ویروس‌ها معمولاً با گذر زمان جهش پیدا می‌کنند و انواع جدیدی از آن‌ها ظاهر می‌شود. این گونه‌های جدید ممکن است از نظر انتقال‌پذیری و شدت بروز بیماری با سویه اصلی متفاوت باشند. با توجه به این که گونه اومیکرون ویروس کرونا بیش از ۳۰ جهش در پروتئین سنبله خود دارد، محققان معتقدند که این گونه جدید قادر است ایمنی ناشی از دریافت واکسن کرونا را خنثی کند، بنابراین با سرعت زیادی گسترش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون چهار برابر بیشتر از گونه دلتا است اما باعث بروز علائم خفیف‌تر بیماری می‌شود.

آیا انتقال‌پذیری بالای گونه اومیکرون باعث ایجاد ایمنی جمعی می‌شود؟

تاکنون ثابت شده است که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف بیماری شده است و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر را به میزان قابل توجهی افزایش نداده است، بنابراین متخصصان معتقدند که این گونه جدید می‌تواند باعث ایجاد ایمنی جمعی شود. در طول موج دوم بیماری کووید -۱۹، با وجود این که افراد زیادی به مصونیت دست پیدا کردند، اما بسیاری از افراد علائم شدید بیماری را تجربه کردند و حتی تعداد قابل توجهی از افراد جان خود را از دست دادند. متخصصان معتقد هستند که گونه اومیکرون ویروس کرونا می‌تواند کووید -۱۹ را از مرحله همه‌گیری خارج کند و به بومی شدن آن کمک کند. البته برخی افراد باور دارند که شیوع گسترده گونه اومیکرون ویروس کرونا سیستم مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار می‌دهد، بنابراین ممکن است شیوع گسترده این گونه نتیجه معکوس داشته باشد.

آیا گونه اومیکرون می‌تواند مانند واکسن طبیعی عمل کند؟

اخیراً محققان اعلام کردند که گونه اومیکرون ویروس کرونا بدون این که باعث بروز علائم شدید بیماری شود، می‌تواند به عنوان یک واکسن طبیعی عمل کند، آن‌ها معتقدند که کرونای اومیکرون برای افراد سالم خطر خاصی به همراه ندارد. البته در مناطقی که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد است، بروز کرونای اومیکرون می‌تواند با خطرات جبران‌ناپذیری همراه باشد. علاوه بر این، در صورتی که افراد به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا باشند ممکن است علائم شدید کرونای اومیکرون را تجربه کنند.

آیا ایمنی ناشی از دریافت واکسن پس از گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، متخصصان معتقد هستند که ایمنی ناشی از عفونت طبیعی نیز با گذر زمان از بین می‌رود، نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Science نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از عفونت طبیعی تا هشت ماه پایدار است، در حالی که مطالعه دیگری نشان می‌دهد که این نوع ایمنی حداقل بین پنج تا هفت ماه ماندگاری دارد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت ایمنی ایجاد شده به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ یا دریافت واکسن پس از گذشت یک دوره زمانی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین احتمال ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند ممکن است مجدداً به کرونای اومیکرون مبتلا شوند.

به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ چه اقداماتی انجام دهیم؟

با توجه به این که هنوز اطلاعات در دسترس در مورد گونه اومیکرون ویروس کرونا مورد تأیید نهایی قرار نگرفته است و لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد، توصیه شده است که افراد در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند. علاوه بر این، لازم است افراد اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب دوری کنند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند و ضدعفونی کنند.

کد خبر 549697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.