نقاشی‌های کودکان برای ما راهگشا است

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه جذب مشارکت کودکان در شهر، سطحی از مشارکت شهروندان است، گفت: تصویری که کودکان از شهر دارند می‌تواند برای ما راهگشا باشد و اگر عیبی وجود دارد حتماً خود در نقاشی‌های آن‌ها نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی شاه‌مرادی در نشست خبری جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان که با شعار "شهر من، شهر زندگی" دوشنبه _۲۷ دی‌ماه_ در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار شد، با بیان اینک همه ما به اصفهانِ دوست‌داشتنی تعلق خاطر و علاقه داریم و یکی از این دلبستگی‌ها نقاشی اصفهان است اظهار کرد: اصفهان در نقاشی صاحب سبک و دارای مکتب است و این جریان نقاشی در اصفهان همیشه جاری بوده است؛ مثل نقاشی‌هایی که بر دیوارهای شهر و اماکن تاریخی مانند چهل‌ستون و عالی‌قاپو دیده می‌شود، اما بر روی این وجه اصفهان کمتر کار شده و تلاش ما بر این بوده است که این جریان را زنده و جاری نگاه داریم.

وی با بیان اینکه حس رنگ و نقش بسیار تأثیرگذار است، ادامه داد: کارهای خوبی در سال‌های گذشته شروع شده و سعی ما نیز ارتقا و جهش آن اقدامات بوده است، بنابراین امید است جشنواره بین‌المللی نقاشی اصفهان به شکل یک رویداد ثابت در تقویم برنامه‌های ما قرار گیرد.

شاه‌مرادی افزود: ما تلاش کردیم که فراخوان جشنواره را از طریق نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان و از طریق شهرهای خواهرخوانده منتشر کنیم و امیدواریم که مورد اقبال واقع شود.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: شعار این دوره از جشنواره «شهر من، شهر زندگی» است و جذب مشارکت کودکان در شهر، یک سطح از مشارکت شهروندان است، کودکانی که همین حالا جزو شهروندان شهر بشمار می‌روند و البته که اگر شهر، شهر زندگی باشد این کودکان هستند که باید آن را بسازند و در ساخت آن مشارکت کنند.

تصویر کودکان از شهر برای ما راهگشا است

وی ادامه داد: طبیعتاً تصویری که کودکان از شهر خودشان دارند می‌تواند برای ما راهگشا و یک چراغ راه باشد، اگر عیبی وجود دارد حتماً خود را در آن نقاشی‌ها نشان می‌دهد و اگر زیبایی‌هایی در شهر وجود داشته باشد که بچه‌ها به آن دلبستگی دارند آن را نیز نشان می‌دهند که ما باید امثال آن را تقویت کرده و در خاطره شهر و شهروندان تثبیت کنیم.

معاون فرهنگی شهردار تصریح کرد: تلاش‌هایی انجام شده که همه کودکان شهر درگیر جشنواره شوند و از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج دانش‌آموزی نیز استفاده شده است. همچنین امسال یک رویداد ویژه هم داریم که هشتادمین سالگرد میزبانی شهر اصفهان از کودکان لهستانی است و امید داریم همان‌طور که این اتفاق در حافظه لهستانی‌ها ماندگار شده است در حافظه تاریخی اصفهان هم ماندگار شود.

شاه‌مرادی ادامه داد: برای نقاشی‌های برگزیده این دوره از جشنواره، یک اکران ویژه خواهیم داشت و قرار شده است تا معلمان در مدارس، کودکان و نوجوانان را به ترسیم نقاشی تشویق کنند.

وی گفت: تجربه فراخوان نقاشی کودکان و نوجوانان در دنیا عموماً تجربه خوبی بوده است و با توجه به شرایط کرونایی که ما در دو سال اخیر داشته‌ایم انتظار می‌رود با توجه به عادت کردن کودکان و نوجوانان به این جو شاهد نقاشی‌های خوبی باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: می‌خواهیم در این جشنواره نشان دهیم که می‌توان با هزینه کم یک جشنواره بین‌المللی داشت که آورده خوبی هم داشته باشد.

شاه‌مرادی ضمن دعوت از پدران و مادران برای تسهیل حضور کودکان در این جشنواره، خاطرنشان کرد: اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک پیوسته است و از این منظر، جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان نیز حائز اهمیت است.

چه چیز واجب تر از نقاشی است!

مهدی تمیزی، دبیر سومین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان نیز گفت: از حمایت‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان برای برپایی این رویداد بین‌المللی قدردانی می‌کنم، در واقع پاسداری از برند کلانشهر اصفهان نخست وظیفه شهروندان و سپس وظیفه مدیران شهری اصفهان و در سطح بالاتر وظیفه همه ایرانیان و مدیران ارشد کشور است. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تمام تلاش خود را دارد تا با رویدادهای حرفه‌ای در این حوزه برند شهر اصفهان را حفظ و پاسداری می‌کند.

وی ادامه داد: پس از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان جای این بود که جشنواره بین‌المللی دیگری برای این شهر تعریف شود و چه چیز بهتر از کار کردن برای گروه سنی کودکان و نوجوانان که آینده سازان هستند و همچنین چه چیز واجب‌تر از نقاشی که در دیوارهای شهر اصفهان نیز وجود داشته و دارد.

تمیزی افزود: امیدوار هستم که این جشنواره به بهترین نحوه اجرا شود و آبروی شهر ما باشد.

نقاشی زبان مشترک کودکان است

در ادامه این نشست زهرا کاظمی، مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: موضوعی که باعث شد موضوعی که باعث شد ما برای راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان انگیزه پیدا کنیم این بود که کودکان شهر در کلاس‌های نقاشی بسیاری شرکت می‌کنند چرا که نقاشی زبان مشترک کودکان است.

وی ادامه داد: کودکان می‌توانند تصویر ذهنی خود را به وسیله نقاشی به ما بزرگ‌ترها بفهمانند و ما به واسطه آن می‌توانیم آن نقاشی را تفسیر کنیم. کانون نقاشی خانه کودک اصفهان هر سال به واسطه فراخوانی که برای کودکان شهر می‌فرستد این فرصت را در اختیار تمام کودکان چهار تا ۱۸ سال قرار می‌دهد که بتوانند برحسب علاقه و استعداد خودشان در عرصه نقاشی و هنرهای تجسمی فعال شوند.

رئیس خانه کودک اصفهان افزود: موضوع جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان در نخستین سال برگزاری «اصفهان شهر دوستدار کودک» و در سال دوم با عنوان «آینده شهر من» به دنبال کشف جذابیت‌ها از نگاه کودکان برای کمک به برنامه‌ریزی کلان شهری بود و امسال نیز با شعار «شهر من، شهر زندگی» توجه کودکان را به فضاهای سنتی شهری جلب می‌کند. همچنین با توجه به اینکه شعار امسال جشنواره «شهر من، شهر زندگی» است، می‌توان یادآور شد که محیط شهر مورد توجه کودکان قرار گیرد.

مدیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: این فرصت برای همه کودکان ایران و جهان فراهم شده است تا از طریق زبان مشترک نقاشی آن را برای ما به تصویر بکشانند.

به گزارش ایمنا، کودکان و نوجوانان چهار تا ۱۸ سال می‌توانند آثار خود را از یکم بهمن‌ماه تا ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشانی http://WWW.IICPF.COM بارگذاری کنند. همچنین در اسفندماه ۱۴۰۰ هیأت داوران آثار ارسالی را بررسی کرده و برندگان جایزه و دریافت کنندگان لوح تقدیر را تعیین می‌کند. آثار برندگان جوایز در نمایشگاه نهایی گنجانده شده و در گالری الکترونیکی در سایت جشنواره نیز در دسترس خواهد بود.

کد خبر 549491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.