اختصاص درصد مشخصی از بودجه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به مقوله فناوری

نخستین نشست کارگروه فنی شورای فناوری سلامت با حضور مدیران مربوطه و تعدادی مدیران از دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نخستین نشست کارگروه فنی شورای فناوری سلامت با حضور محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، افشین زرقی، رئیس کارگروه فنی شورای عالی فناوری سلامت به همراه سایر مدیران برگزار شد.

محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت با اشاره به اینکه کارگروه فنی شورای عالی فناوری سلامت پیرو درخواست مطرح شده در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این کارگروه تشکیل شده تا با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و با استفاده از ظرفیت شورای عالی فناوری در جهت توسعه فناوری سلامت در کشور گام برداریم.

وی ادامه داد: شورای عالی فناوری وزارت بهداشت از سال ۹۴ ایجاد شده و در تمام زمینه‌های فناوری به عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند. دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت هم ذیل این شوراست. تعیین اولویت‌های فناوری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، کمک به افزایش جذب سرمایه، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام سلامت، کمک به برقراری امنیت سرمایه‌گذاری، گسترس و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت با استقرار در مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش سلامت از جمله اهداف شورا تعیین شده است.

افشین زرقی، رئیس کارگروه فنی شورای عالی فناوری سلامت با اشاره به اینکه راه‌اندازی این کارگروه به معنای لزوم حرکت شتابان به سوی پژوهش‌های فناوری است، گفت: علاوه بر اینکه اعضای حاضر در کارگروه باید نظرات و طرح‌هایشان را مطرح کنند، باید برنامه‌ها را از گروه‌های مختلف و ذی‌نفعان جمع‌آوری کرده و پرورش بدهیم و سپس به شورا بفرستیم.

وی افزود: اختصاص درصد مشخصی از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی به مقوله فناوری و تبیین مدل‌های اقتصادی در دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی است که در وهله نخست باید انجام داد. باید کارگاه‌های آموزشی برای مدیران مالی و حقوقی دانشگاه‌ها برگزار کنیم تا چرخش منابع مالی به خوبی انجام شود. اگر می‌خواهیم به سمت خروجی‌های مطلوب حرکت کنیم، باید انجام فعالیت‌های اثرگذار در حوزه فناوری در ارزش‌یابی اعضای هیئت‌های علمی در نظر گرفته شود.

رئیس کارگروه فنی شورای عالی فناوری سلامت با بیان اینکه دیگر وقت آن نیست که اهداف و سیاست‌های جدید ایجاد کنیم، گفت: باید تفکر عملیاتی داشته باشیم و بررسی کنیم در مسیر اجرا چه چالش‌هایی داریم و دانشگاه‌ها برای برون‌رفت از آن باید چه کار کنند تا در نهایت به جایی برسیم که موضوعات مورد نظر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت محقق شود.

کد خبر 549404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.