لزوم احیای بافت تاریخی جهت افزایش درآمد پایدار

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، احیای بافت تاریخی را در راستای توسعه و درآمد پایدار دانست و گفت: تشویق سرمایه‌گذاران می‌تواند به شهر کالبدی تازه ببخشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی هاشمی‌طاهری در سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به لزوم احیای بافت تاریخی و قرار دادن اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ جهت قرار دادن بسته حمایتی برای احیای بافت تاریخی، دسترسی به پارکینگ، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شهر، حلقه گمشده‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

وی توسعه پایدار را در گرو احیای بافت تاریخی و برطرف کردن نقص‌های موجود دانست و افزود: تشویق سرمایه‌گذاران در این راستا می‌تواند به شهر کالبدی تازه ببخشد.

مهدی هوشمندی‌نژاد، مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان نیز در این جلسه با بیان اینکه با تبدیل بافت تاریخی به جاذبه‌های گردشگری و توریستی هم‌اکنون شاهد بازگشت بعضی از ساکنان بومی این مناطق به بافت قدیمی هستیم، تصریح کرد: در گذشته به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی کافی و وجود برخی از مشکلات در اداره خانه‌های تاریخی شاهد تخریب و تفکیک آن‌ها توسط صاحبان این منازل بودیم که این روند با افزایش رونق اقتصادی به واسطه حضور گردشگران طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به انجام بعضی از اقدامات برای حفظ بافت تاریخی در شهرهای مختلف جهان و حتی ایران، افزود: می‌توانستیم همزمان با افزایش سهولت تردد در بافت تاریخی و قدیمی نسبت به حفظ عناصر تاریخی آن نیز دقت بیشتری کنیم که این مهم در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان، وجود خیابان‌های صلیبی و شطرنجی را یکی از آسیب‌های جدی در بخش تاریخی کاشان دانست و خاطرنشان کرد: وجود این خیابان‌ها بافت تاریخی کاشان را از هم گسسته کرده است.

اکبر رضوانیان، مدیر خانه نقلی با اشاره به سرمایه‌گذاری و درآمد پایدار صنعت گردشگری، وجود خانه‌های قدیمی در بافت‌های تاریخی، سنتی بودن بناها، زندگی در یک بنای کاملاً تاریخی با رعایت قوانین میراث فرهنگی و زندگی کاملاً ایرانی و سنتی را از جمله عوامل مؤثر در معرفی جاذبه‌های کاشان به گردشگران عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین معضل در بافت تاریخی ساختار، شکل و قالب بافت بوده که حضور اتباع بیگانه آن را پررنگ‌تر کرده است.

وی نبود امکانات و سکونت اتباع بیگانه در بافت تاریخی شهر را از جمله مشکلات این بافت دانست و افزود: باید به بافت تاریخی نگاه جدی‌تری شود و برگزاری آئین‌هایی همچون عاشورا و تاسوعا آن را زنده می‌کند.

کد خبر 549392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.