تصمیم‌گیری درست برای استفاده از «بلاکچین» در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از الگوریتم‌های "اجماع" مانند الگوریتم "بلاکچین" یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امروز _دوشنبه ۲۷ دی‌ماه_ هفتمین همایش مالی اسلامی با محور رمزارزها، تجربه جهانی، رویکرد اسلامی با حضور مجید عشقی، علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی، غلام‌رضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت حضوری و آنلاین در محل بانک مرکزی برگزار شد.

مجید عشقی در این همایش، رمزارزها را از دو دیدگاه «ارز» و «دارایی» مورد بررسی قرار داد و گفت: اگر «رمزارز» را به عنوان یک نوع ارز در نظر بگیریم، سیاست‌گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی بوده و طبق قانون، سازمان بورس در این حوزه وارد نمی‌شود.

بررسی «رمز ارز» از دو نگاه

وی افزود: تحولات بازار رمز ارزها سرعت بالایی دارد، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارهای مالی اظهارنظر می‌کنند، بحث دارایی بودن رمزارزها مطرح است و از نظر اینکه این پدیده به عنوان یک دارایی شناخته شود، در حوزه ناظر بازار سرمایه هم قرار می‌گیرد. بنابراین از این زاویه، بازار سرمایه نیز می‌تواند وارد حوزه رمز ارزها شده و از آن استفاده کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: البته بحث‌های جدی و جمع‌بندی نشده‌ای در این خصوص وجود دارد؛ لازم است کمیته فقهی سازمان بورس و شورای فقهی بانک مرکزی در این زمینه بحث کنند تا بتوان با توجه به تحولات این حوزه متناسب با دستورالعمل‌ها و ابزارهایی که می‌توان بر روی این پدیده تعریف کرد، تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

عشقی ادامه داد: اکنون حوزه رمزارز باید در چند بعد مانند استخراج، معاملات، پلت فرم‌ها، انتشار رمز ارز در بازار داخلی و فن‌آوری بلاک‌چین توسط یک نهاد رسمی تصمیم‌گیری و تکلیف خود را مشخص کنیم.

وجود قوانین مشخص استخراج رمزارزها در وزارت صمت

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها درخصوص استخراج رمزارزها (صدور مجوز) قوانین مختصری وجود دارد که برعهده وزارت صمت گذاشته شده است؛ اما در خصوص سایر موارد هنوز به یک حوزه مشخص از طرف قانون گذار و سیاست گذار نرسیده‌ایم. بر اساس بحث‌های شرعی و عرفی پیشنهاداتی مطرح شده است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از الگویتم‌های اجماع مانند الگوریتم بلاکچین یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد نظر قرار گیرد. فرصت‌های خوبی را در این زمینه می‌توان دنبال کرد و آنها را مورد استفاده قرار داد.

عشقی تصریح کرد: در آینده نه چندان دور یعنی ۲ سال آینده مجبور هستیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم.

استفاده از بلاک چین در بازار سرمایه

وی با اشاره به وجود معضلات جدی در برگزاری مجامع شرکت‌ها گفت: مجامعی که با سرمایه‌گذاری مستقیم چندین میلیون نفر سرمایه‌گذار تشکیل می‌شود، در عمل هیچ وقت نمی‌تواند به حدنصاب لازم (اکثریت آرا) برای تشکیل مجمع برسد. تجربه‌ای که در برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وجود داشت از این جنس بود که طی سال‌های گذشته با کمتر از یک درصد برگزار شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بنابراین استفاده از این فناوری‌ها در چنین حوزه‌هایی یکی از راه‌حل‌های جدی است. در خصوص احراز هویت‌ها و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم را در یک رویداد از این طرق فراهم می‌شود.

عشقی افزود: موضوع جدی دیگر، به کاربردهای الگوریتم‌های اجماع در بحث ثبت معاملات باز می‌گردد. یکی از رویه‌هایی که بازارهای مالی به سمت آن در حال حرکت است، ساده‌سازی معاملات است.

وی تصریح کرد: هرچند در زنجیره انجام معاملات، تسویه و پایاپای معاملات نهادهای مختلفی درگیر هستند، اما به این سمت رفتیم که این معاملات در تسویه و پایاپای را به نحوی ساده‌سازی کنیم که برای سرمایه‌گذار وجود این نهادها احساس نشود و همه بتوانند به راحتی در کمترین زمان ممکن معامله کنند. در این راستا، شاید یکی از ابزارهای مطلوب برای رسیدن به این هدف استفاده از این فناوری باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بحث تسویه معاملات، با وجود تعداد بالای بازیگر و لزوم تسویه همزمان معاملات می‌توان گفت که یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند یاری‌رسان باشد، استفاده از فناوری بلاک‌چین و اجماع است.

عشقی ادامه داد: این موضوع در بحث کاربرد انتقال دارایی‌ها هم صادق است. احتمالاً طی چند سال آینده مجبور خواهیم بود، دارایی‌های فیزیکی و اوراق بهادار را به شکل توکن‌هایی دربیاوریم که نقل و انتقال آن و در بستری با بازیگران متعدد انجام دهیم؛ در نظر داشته باشید هر قدر بازار سرمایه وسعت بیشتری پیدا می‌کند به ابزارهای جدیدی برای ارائه خدمات و مدیریت بهتر نیاز دارد؛ البته این موضوع تنها به نهادهای مالی برنمی گردد.

پژوهشگران و فین‌تک‌ها یاری کنند

وی تاکید کرد: از همه پژوهش‌گران، دانشگاهیان و فین‌تک‌ها درخواست می‌کنم در حوزه‌هایی که مربوط به بازار سرمایه است کار کنند و پیشنهادهای خود را در این خصوص به سازمان بورس ارائه دهند. نهاد ناظر آمادگی دارد تا این موضوعات را بررسی کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: از کمیته فقهی درخواست داریم چه در سازمان بورس و چه در بانک مرکزی کمک کنند تا مباحث فقهی مربوط به دارایی بودن این ابزار و نحوه تبدیل دارایی‌های فعلی (دارایی‌های فیزیکی و اوراق بهادار) به توکن و استفاده از این توکن‌ها در یک فضای فناورانه کمک کند تا از آن در تسهیل معاملات و تسویه و پایاپای بتوانیم استفاده کنیم.

عشقی افزود: با این وجود در خصوص کارایی بازارهای کریپتوها و موضوع دارایی بودن آن‌ها در کل دنیا از نظر نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه دغدغه‌های جدی وجود دارد، این موضوع با توجه به گستردگی و تنوع «کریپتو» در بلندمدت می‌تواند آسیب جدی در خصوص نقدشوندگی آن‌ها وارد کند بر این اساس پشتوانه آن از موضوعات جدی در این زمینه است که باید با بررسی‌های لازم موانع پیش رو برداشته شود.

کد خبر 549356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.